اخبارترکیهروسیه

اردوغان: به روسیه صمیمانه توصیه می‌کنم که با آتش بازی نکند/ ما بی‌حیثیت نیستیم که از یک گروه تروریستی نفت بخریم

رئیس جمهور ترکیه گفت اتهامات گوناگون علیه ترکیه، به بهانه حادثه‌ای که تمام جهان قبول می‌کند که حق با ترکیه است، بازی با آتش است. به روسیه صمیمانه توصیه می‌کنم که با آتش بازی نکند.

به گزارش گروه قفقاز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی مراسم افتتاحیه گروهی چندین پروژه در شهر بایبورد در واکنش به سخنان ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در باره‌ی هواپیمای جنگی سرنگون شده اظهار داشت “اتهامات گوناگون علیه ترکیه، به بهانه حادثه‌ای که تمام جهان قبول می‌کند که حق با ترکیه است، بازی با آتش است. به روسیه صمیمانه توصیه می‌کنم که با آتش بازی نکند”.

وی ادامه داد:‌”جناب پوتین، که می گوید ‘هرکسی که در برخورد با تروریسم گزینشی رفتار میکند، با آتش بازی می‌کند’ من با این سخن کاملا موافق هستم. درست است، کسی که با حمایت از اسد که با اعمال ترور دولتی منجر به کشته شدن 380 هزار نفر در سوریه شده است بلی این هم بازی با آتش است. حمله به مخالفان اسد که مشروعیت بین المللی دارند به بهانه مبارزه به داعش بلی این هم بازی با آتش است. اتهامات گوناگون علیه ترکیه، اذیت کردن شهروندان ترکیه که برای شرکت در یک نمایشگاه به روسیه رفته بودند به بهانه حادثه‌ای که تمام جهان قبول می‌کند که حق با ترکیه است بلی بازی با آتش است. بمباران غیرمسئولانه کاروانهای تجاری و یا کمک‌های بشردوستانه در منطقه بلی این هم بازی با آتش است. به روسیه صمیمانه توصیه می‌کنم که با آتش بازی نکند”.

اردوغان بیانیه‌ای عصر روز گذشته پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با اولاند، رئیس جمهور فرانسه را غیرقابل قبول دانست و افزود: ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه سعی داریم واکنش روسیه را نیز درک کنیم. اما از اینکه روسیه بخواهد این مساله را از مجرای اصلی آن خارج کرده و به موارد دیگر تعمیم دهد بسیار ناخرسندیم.

وی گفت: حیله گریهایی را که در پس تقویت روابط نظامی با سوریه با بهانه گرفتن موضوع هواپیمای ساقط شده روسی انجام میدهند را متوجه هستیم.

اردوغان ادامه داد: “در روز حادثه از رئیس جمهور روسیه تقاضای برقراری تماس تلفنی کردم، ولی از آن روز تاکنون جوابی ندادند. در پاریس نشست تغییرات اقلیمی برگزار می‌شود. فکر می‌کنم که در انجا حضور داشته باشند، احتمال دارد در آن‌جا بتوانیم در مورد این موضوع بحث و گفتگو کنیم. ما نقض شدن حریم هوایی خود را توسط جنگنده‌های روسیه با تصاویر ثبت شده در رادار و ضبط صدای خلبان به تمام جهان اعلام کردیم. در این مورد تمام دنیا قبول می‌کند که حق با ترکیه است. روسیه هم مکلف است که ادعاهای خود را به این شکل اثبات کند در غیر این صورت روسیه به دلیل اتهامات سنگین و غیر عادلانه خود علیه ترکیه به یک کشور دروغگو تبدیل خواهد شد”.

وی با زیر سوال بردن حضور روسیه در سوریه تصریح کرد: “الآن روسیه در آن‌جا است (سوریه). ما بارها گفتیم که شما در آن‌جا چه کار دارید؟ می‌گویند که رژیم سوریه دعوت کرده است. اکنون در سوریه یک دولت غیرمشروع وجود دارد. آیا شما مجبور به اجابت هر دعوتی هستید؟ اسد قاتل 380 هزار انسان است و آیا شما به اجابت دعوت وی مجبور هستید؟‌ هرگونه حمایتی را از وی می کنید. آیا چنین حمایتی از کسی که مبادرت به اعمال تروریسم دولتی می‌کند، مشروع است؟‌”

وی در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر خرید نفت ترکیه از داعش اظهار کرد:‌”این را بدانید که ما بی‌حیثیت نیستیم که از یک گروه تروریستی نفت بخریم، کسانی که به ما این افترا را می‌زنند باید بدانند که مفتری هستند”.

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا