اخبارترکیهقفقاز جنوبی

خط لوله گازی قفقاز جنوبی در ترکیه منفجر شد

خط لوله قفقاز جنوبی که گاز میدان شاه دنیز آذربایجان واقع در بخش آذری دریای خزر را به شهر ارزروم ترکیه منتقل می کند، عصر دیروز (دوشنبه، دوم شهریورماه) در ترکیه منفجر شد.

به گزارش قفقاز به نقل از خبرگزاری رویترز از آنکارا، مقامهای بخش انرژی ترکیه اعلام کردند: انتقال گاز از طریق خط لوله قفقاز جنوبی سوم اوت (١٢ مردادماه) که به منظور اجرای عملیات تعمیر متوقف و یکشنبه (اول شهریور) فعالیتش از سر گرفته شده بود، اما انتقال گاز با این خط لوله هنوز پیش از انفجار روز دوشنبه به ظرفیت کامل نرسیده بود.

 یک مقام ارشد انرژی ترکیه گفت: شامگاه دوشنبه انفجاری در مسیر خط لوله قفقاز جنوبی در خاک ترکیه رخ داد و سبب شد انتقال گاز میدان شاه دنیز آذربایجان به ترکیه متوقف شود.

 یک مقام دیگر انرژی این کشور گفت: ارزیابی خسارت امروز (سه شنبه، سوم شهریورماه) آغاز شده است و هنو زمان از سرگیری فعالیت این خط لوله تا مشخص شدن نتایج ارزیابی معلوم نیست.

 انفجاری در تاریخ چهارم اوت (١٣ مردادماه) فعالیت خط لوله قفقاز جنوبی که با نام خط لوله باکو-تفلیس- قارص-ارزروم شناخته می شود را متوقف کرد و از آن زمان تا پیش از انفجار روز دوشنبه این خط لوله در حال تعمیر و رفع آسیبها بود.

 خط لوله قفقاز جنوبی، نخستین فاز کریدور جنوبی گاز است که گاز را از بخش آذربایجانی دریای خزر به ترکیه منتقل می‌کند تا سپس با اتصال به خط لوله گاز ترنس آناتولین به اروپا برسد.

 خط لوله ترنس آناتولین نیز به عنوان بخشی از کریدور جنوبی گاز قرار است گاز طبیعی تولیدی میدان شاه سی ٢ و دیگر میدانهای آذربایجان و به احتمال بعضی کشورهای همسایه آن را از طریق ترکیه به اروپا صادر کند.

 پروژه کریدور جنوبی گاز سبب تنوع بخشی اروپا برای تامین منابع هیدروکربن خود و تقویت امنیت انرژی این منطقه می شود و همچنین امکان بدست آوردن بازاری جدید را برای آذربایجان در اروپا به ارمغان خواهد داشت.

 این در حالی است که خط لوله انتقال نفت خام کرکوک-جیهان (خط لوله صادرات نفت خام عراق به ترکیه) شامگاه ششم مردادماه با انفجار بمب به دست گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در مسیر این خط لوله در استان شیرناک ترکیه متوقف شده بود.

 خط لوله کرکوک-جیهان نفت خام میدانهای استان کرکوک در شمال عراق و نفت خام میدانهای اقلیم کردستان عراق را به پایانه جیهان ترکیه منتقل می کند.

 پیش از این نیز خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه نیز شامگاه دوشنبه (پنجم مردادماه) به دست تروریستهای پ ک ک منفجر شد، البته فعالیت این خط لوله پس از یک هفته توقف هم اکنون از سرگرفته شده است.

 به تازگی حمله های تروریستی به خطوط انتقال نفت و گاز در ترکیه تشدید شده است.

 شاه دنیز، بزرگترین میدان گازی آذربایجان، هم اکنون از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت انگلیسی بی پی، شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) و دیگر در حال توسعه است.

 آنکار در هفته های اخیر شاهد افزایش خشونتها از سوی پ ک ک و حمله این شبه نظامیان به نیروهای امنیتی و زیرساختهای ترکیه بوده در حالی که این کشور نیز کمپ پ ک ک در شمال عراق را هدف حمله های موشکی قرار داده است.

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا