آذربایجاناخبارنارداران

ادامه مشکلات مردم نارداران جمهوری آذربایجان

با تداوم اختلاف های دولت الهام علی اف با دینداران قصبه نارداران جمهوری آذربایجان مشکلات مردم این قصبه همچنان ادامه دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آپا،مبارز قربانلی  رئیس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان به منظور توجیه کشتار نمازگزاران در قصبه نارداران، اعلام کرد: علت جلوگیری از حضور مردم در مساجد این قصبه غیرقانونی بودن فعالیت این مساجد است.

مبارز قربانلی افزود: مساجد نارداران هیچکدام شان به ثبت رسمی نرسیده و به صورت غیرقانونی فعالیت می کرده اند. به گفته این مقام دولت باکو، مسجد جمعه قبلا به صورت رسمی به ثبت رسیده بود ، اما از سال 2009 میلادی پس از ایجاد تغییرات در قانون مربوطه مجددا به ثبت نرسید. قربانلی گفت : موضوع غیرقانونی بودن فعالیت در مساجدی که ثبت رسمی نشده اند غیرقانونی است و دولت پیشتر آن را به مردم اعلام کرده بود.

کارشناسان می گویند: این مقام دولت الهام علی اف توضیح نداده است که، آیا جرم نماز خواندن در مساجدی که به صورت رسمی ثبت نشده اند، کشته شدن و یا به حد مرگ مجروح شدن است؟ در عین حال، آیا قطع آب، برق و گاز قصبه نارداران به این بهانه، عمل صحیحی است؟ بسیاری از نمازگزاران ناردارانی در روز 26 نوامبر  کار خود را تعطیل کرده و برای خواندن نماز به مسجد رفته بودند، اما دیگر باز نگشتند.

آیا کشته شدگان بی گناه قصبه نارداران خانواده نداشتند و کسی در خانه منتظرشان نبود؟ بدیهی است که چنین برخوردی میان حاکمیت باکو با دینداران جمهوری آذربایجان نمی تواند تداوم داشته باشد. بدون تردید، پاسخ نماز خواندن و اجرای احکام دین مبین اسلام و مذهب شیعه در قصبه نارداران، اعمال خشونت و در عین حال، کشتار و سخت تر کردن شرایط زندگی برای مردم نیست.

به همین دلیل باید گفت: ریشه مشکلات حاکمیت باکو با دینداران آذری در جای دیگری است. توجیه رئیس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان پیرامون دلایل کشتار مومنین آذری در حالی است که در جریان حمله نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان به عزاداران در مسجد نارداران واقع در حومه شهر باکو در روز 26 نوامبر، ده ها تن از دینداران کشته و مجروح شدند.

با توجه به عادی بودن سند سازی حاکمیت باکو علیه مردم مسلمان جمهوری آذربایجان، ساکنین قصبه نارداران طی نامه ای به بازرس ویژه حقوق بشر خواستار انتشار اطلاعاتی درباره بازداشت شدگان شده اند. به گزارش سایت فکت خبر، مردم روستای ناردران روز سه شنبه (15 دسامبر) در نامه ای به با تاکید به این که از بستگان خود هیچ اطلاعی ندارند و حتی از زنده بودن آن ها نیز اطمینان ندارند، از خانم ” المیرا سلیمان اوا ” بازرس ویژه حقوق بشر جمهوری آذربایجان خواستند، اطلاعات دقیقی درباره بازداشت شدگان حادثه تلخ 26 نوامبر و فراهم شدن امکان دیدار با بازماندگان این حادثه شدند.

بنابر این گزارش، حاجی ناطق کریم اف رئیس شورای ریش سفیدان قصبه نارداران در گفتگو با سایت فکت خبر، گفت: این نامه توسط مردم روستا به امضا رسیده و به دفتر بازرس ویژه حقوق بشر ارسال شده است.

دولت باکو تاکنون ده ها تن از مردم روستای نارداران را بازداشت و به مکان های نامعلوم منتقل کرده است. در عین حال، علاوه بر تظاهرات مردم استان های آذری زبان ایران از جمله تبریز و تهران در حمایت از مومنین جمهوری آذربایجان، شیعیان ترکیه نیز ضمن اعلام همبستگی با شهدای فاجعه خونین نارداران از دولتمردان جمهوری آذربایجان خواستند، هر چه زودتر به سیاست تعقیب و گریز و فشار علیه اسلامگرایان در کشور پایان دهد.

شیعیان ترکیه با در مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در استانبول، با فریادهای خود همچنین خواستار آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و دینی شدند. شرکت کنندگان در این تجمع از دولت الهام علی اف خواستند تا عاملان و مقصران این حادثه خونین را بازداشت و به سزای اعمال ننگین شان برساند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا