آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومیقفقاز جنوبی

تناقض گویی اردوغان و توجیه سیاست های مداخله گرانه ترکیه در منطقه

رئیس جمهور ترکیه در سخنانی ادعا کرد که این کشور نمی‌تواند درهای خود را ببندد و به آنچه در فلسطین، سوریه، عراق و یمن می‌گذرد اهمیتی ندهد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز دوشنبه در مراسمی، تاکید کرد که دولتش نمی‌تواند به تحولات منطقه‌ ای و وضعیت کشورهای همسایه‌ بی‌تفاوت باشد و آنکارا خواهان بهترین روابط با همه کشورهاست.

اردوغان افزود: «ترکیه نمی‌تواند درهای خود را ببندد و به آنچه در فلسطین، سوریه، عراق و یمن می‌گذرد اهمیتی ندهد. ما با هیچ کشوری دشمنی نداریم، بلکه می‌خواهیم بهترین روابط را با همه کشورها برقرار کنیم».

وی تاکید کرد که کشورش دامنه عملیات نظامی خود را ازسوریه تا عراق گسترش داده و شدیدترین حملات را در مناطقی که گروه تروریستی «پ.ک.ک» احساس امنیت کرده اند، صورت داده است.

رئیس‌جمهور ترکیه در این مراسم خاطرنشان کرد که هدف کشورش ایجاد «کمربند صلح و همکاری» در پیرامون خود است و این طرح را از همسایگان نزدیک خود آغاز می‌کند.

اردوغان ضمن اشاره به این‌ که ترکیه دارای موقعیت جغرافیایی با اهمیتی راهبردی است، اذعان کرد که هر رویدادی در منطقه، از آسیا تا آفریقا، از قفقاز تا اروپا، مستقیما بر ترکیه تأثیر می‌گذارد.

وی در ادامه و در توضیح دلایل کنش‌گری آنکارا در بحران‌‌ها مدعی شد که ترکیه بیشترین آسیب را از پیامدهای منفی بحران‌های در حال بروز، چه در این منطقه وسیع از جهان و چه در کشورهای همسایه، متحمل خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه به ناآرامی‌های 40 ساله داخلی در افغانستان، درگیری‌های لیبی و بحران یمن، تنش در بالکان، قحطی در آفریقا و تلاش برای ایجاد اختلاف در قفقاز اشاره کرده و وضعیت کنونی سوریه را «تداوم بی‌عدالتی به مدت ۱۱ سال» توصیف نمود.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت تنش با یونان گفت: «اگر کسی با وجود مشاهده افزایش تحرکات نظامی در یونان همچنان از کمپین‌ها و تلاش‌های ما در صنایع دفاعی انتقاد کند، بینش استراتژیک خود را از دست داده است».

گفتنی است، این ادعاهای رئیس جمهور ترکیه در حالی مطرح می شود که دولت وی در چرخشی آشکار به آرمان های ملت فلسطین پشت کرده و به عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی روی آورده است.

همچنین با وجود ادامه تجاوزات عربستان سعودی بر علیه مردم بی دفاع یمن و بی نتیجه ماندن پرونده قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد عربستانی در آنکارا به دست عوامل بن سلمان، دولت اردوغان روابط خود را با این رژیم ستمگر بیش از پیش گسترش داده و در تناقضی آشکار، مدعی حمایت قاطع کشورش از ملت فلسطین و مردم مظلوم یمن شده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا