آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

ادامه بازجویی از نویسنده سرشناس ترک به اتهام توهین به آتاتورک در رمان جدیدش

نویسنده سرشناس ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2006، به دلیل «توهین» به آتاتورک و تمسخر پرچم ترکیه در رمان جدیدش همچنان تحت بازجویی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «اورهان پاموک»، نویسنده سرشناس ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2006، به دلیل «توهین» به بنیانگذار ترکیه، مصطفی آتاتورک و تمسخر پرچم ترکیه در رمان جدیدش همچنان تحت بازجویی قرار دارد. اسم این رمان «شب های طاعون» است.
اولین شکایت از این کتاب، که در یک جزیره خیالی عثمانی در جریان شیوع «طاعون بوبونیک» در اوایل دهه 1900 اتفاق می‌افتد، در آوریل 2021 مطرح شد، زمانی که وکیلی از ازمیر، پاموک را به توهین به مصطفی آتاتورک و تمسخر پرچم ترکیه متهم کرد و در آوریل 2021 در مورد آن نوشت.

دادگاه استانبول تصمیم گرفت به دلیل کمبود شواهد به این دعوا رسیدگی نکند، اما وکیلی که پرونده را تشکیل داده بود در ماه نوامبر به این تصمیم اعتراض کرد و تحقیقات دوباره آغاز شد.
خود نویسنده این اتهامات را رد می‌کند: «در اثری که من پنج سال روی آن کار کردم، نه به بنیان‌گذاران قهرمان دولت‌های ملت مبتنی بر خاکستر امپراتوری‌ها و نه به آتاتورک بی‌احترامی نمی‌شود».
قانون 5816 که پاموک در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارد، برای محافظت از “حافظه آتاتورک” در برابر توهین توسط شهروندان ترکیه طراحی شده است. اگر پاموک مجرم شناخته شود، با سه سال زندان مواجه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا