آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیویژه

ابراهیمی: حجت الاسلام حاج الهام علی اف پاره ای از جهان اسلام است

استادیار دانشگاه محقق اردبیلی گفت: حجت الاسلام حاج الهام علی اف یک مبارز و قدر جمهوری آذربایجان نیست بلکه پاره جهان اسلام است که مورد غضب تفکرات سیاسی درونی کشور آذربایجان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر مرتضی ابراهیمی دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی در نشست بررسی ابعاد بازداشت و صدور حکم سنگین متفکر و عالم اسلامی آذربایجان، حجت الاسلام حاج الهام علی اف در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: اگر به تحولات اخیر در جمهوری آذربایجان نگاه کنیم می بینیم که درگیری در این کشور درگیری سیاسی و جغرافیایی نیست بلکه یک تضاد و درگیری پایه فکری است. جناب حجت الاسلام حاج الهام علی اف یک مبارز و قدر جمهوری آذربایجان نیست بلکه پاره جهان اسلام است که مورد غضب تفکرات سیاسی درونی کشور قرار گرفته است.

ابراهیمی تصریح کرد: اگر به عقبه و علت این اقدام نگاه کنیم می بینیم که حجت الاسلام حاج الهام علی اف را به بهانه حمایت از سردار سلیمانی و یا برگزاری مراسم  گرامیداشت شهادت سردار دلها دستگیر کردند.

ابراهیمی افزود: شخصیت فردی و یا شهادت سردار سلیمانی چه ویژگی داشته که باعث شد برای جریان حاکم در جمهوری آذربایجان این امر غیر قابل تحمل باشد؟ در نقطه مقابل کشوری در جهان جز آمریکا و رژیم صهیونیستی را نمی بینید که در تضاد با تفکر و اندیشه های سردار سلیمانی باشد. البته اندیشه های حاج قاسم به معنای تضاد با کشور و ملت آمریکا و یهود نیست بلکه در تضاد با تفکری به نام نظام لیبرال دموکراسی محافظ کار با اندیشه های آیپک در آمریکا است که در دنیا هیچ تفکر و اندیشه ای به جز لیبرال دموکراسی برای آن ها جایگاه ای ندارد. بنابراین وقتی که سردار سلیمانی در نقطه مقابل این تفکر قرار گرفت و ارائه تفکر خوداتکایی و خود باوری بر تکیه بر فرهنگ هر جغرافیا عرضه کرد برای آن ها قابل تحمل نبود.

وی گفت: بر این اساس اگر افرادی در جمهوری آذربایجان ویژگی های فرهنگی و رفتاری آنها در تضاد با نظام لیبرال دموکراسی باشد با اتهامات واهی دستگیر و روانه زندان می شوند که این امر نشانگر شکاف اساسی بین دولت و ملت آذربایجان است هر چند که شاید دولت آذربایجان با تکیه بر ادبیات رانتیر از منابع حاصل از درآمدهای نفتی در تلاش است تا این شکاف را پر کند.

ابراهیمی افزود: زمانی که ما شاهد بودیم مقام معظم رهبری فرمودند قره باغ باید آزاد گردد بر مجموعه این تفکر یک لرزه و وحشت افتاد که مبادا آن پیروزی های که در سوریه با تدبیر رهبری صورت گرفت در آذربایجان نیز آن اتفاق بیفتد. در نتیجه براساس ضرب المثل فارسی « دست پیش گرفتند تا پس نیفتند» آن ها سریعا در هماهنگی با عوامل اطلاعاتی میت، موساد و سی آی ای سعی کردند این میدان داری فکری و فرهنگی را از جمهوری اسلامی ایران سلب کنند و به ظاهر یک پیروزی سیاسی حاصل گردید اما پیروزی سیاسی که شیرینی آن را دولت آذربایجان مدعی است خود ایجاد کرده است نه ملت آذربایجان!!!
سوال این است که دولت آذربایجان اگر حتی می خواست این پیروزی ها را با حمایت کشورهای دیگر صورت دهد چطور بدون حضور مردم خود این امر تحقق می یافت. نکته اساسی در این جا این است که دولت آذربایجان می خواهد در واقع مسائل و انتفادات فرهنگی و فکری را از طریق ابزارهای امنیتی سرکوب کند که این منتج به نتیجه نخواهد شد.
مسئله بعدی این است که رژیم غرب بلاخص آمریکا و اسرائیل با ادعای ایجاد و همکاری راهبردی با دولت آذربایجان، حاکمیت این کشور را وادار به چنین اقداماتی می کنند. دولت آذربایجان راسا چه بسا این چنین اقداماتی را نتواند انجام دهد و یک فرد به نام و ملی و یک ظرفیت محلی و بین المللی را مورد برخورد جدی خود قرار دهد. پس بنابراین ما شاهد آن هستیم که نه شخصیت فردی سردار سلیمانی بلکه افکار وی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی را فوق العاده به وحشت انداخته است و تلاش می کنند سرپنجه های این گونه تفکرات را که در شخصیت این گونه اشخاص وجود دارد با سرکوب آن با آرمان سردار سلیمانی مبارزه کنند نه فردی به نام الهام علی اف و یا دیگران.
وی گفت: این اقدام، نوعی عقده گشایی حاکمیت آذربایجان است که هم می خواهد ضمانت راهبردهای حمایتی برون مرزی را تضمین کند و هم در فضای موجود بعنوان زهر چشمی از سایر تفکرات و جریانات سیاسی گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا