اخبارتحليل هاترکیه

آینده ترکیه؛ از سایه چماق ارمنی و کردی تا هویج عضویت در یورو

مرکز فرهنگی قفقاز؛ حمید قدسی آذر

اروپا ترکیه را با مسائل ارمنی و کردی تحت فشار قرار می‌دهند. اروپا در هر فرصتی از پشت به ترکیه خنجر می‌زنند و این‌ها سخنان تکراری مسئولان ترکیه است که همیشه تکرار می‌شوند با این حال کاری که ترکیه باید انجام دهد این است که از راه امتیاز دادن به اروپا به امید پیوستن به اتحادیه اروپا برگردد.
بعد از تصویب طرح به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی ارامنه در مجلس آلمان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با اعلام اینکه هر کاری از دستش برآید انجام می‌دهد تا روابطش با ترکیه به هم نخورد، بیانه‌ای صادر کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم نسبت به این بیانیه واکنش نشان داد و با اعلام اینکه مرکل با این بیانیه ترکیه را به سخره گرفته است، گفت:«ای آلمان! چه کار می‌کنی؟ درد تو با ترکیه چیست؟ اول این سؤالم را جواب بده! خانم مرکل! شما سه چهار روز قبل از تصویب به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در مجلس آلمان به من می‌گفتید که هر کاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم؛ چطور شد؟ آن کاری که می‌گفتید این بود که در رأی‌گیری مجلس شرکت نکنید؟! اگر شما صادقانه رفتار می‌کردید حرفتان را قبول می‌کردم. اگر مثل آن نماینده محترمی که با جسارت جواب رد داد شما هم به‌عنوان دومین نفر جواب رد می‌دادید حرفتان را قبول می‌کردم و از شما تشکر هم می‌کردم. خانم مرکل شما چطور صدراعظمی هستید که نتوانستید اعضای حزب خود را قانع کنید تا این طرح را تصویب نکنند؟ شما صادق و صمیمی نیستید. طرحی که مجلس آلمان تصویب کرد از نظر ما هیچ ارزشی ندارد و برایمان حکم هیچ را دارد.»

آلمانی که کشتار و جنایت‌های بی‌رحمانه را در جهان انجام داده است ترکیه مسلمان را متهم به نسل‌کشی ارامنه می‌کند. این را باید مورد بررسی قرار دهیم. حتی اردوغان در این خصوص به زبان آمده و می‌گوید:«این چه تناقضی است؟! آلمانی که در هرکجای جهان صحبت از جنایت و کشتار شود اولین کشوری است که به ذهن می‌آید، چگونه ترکیه را متهم به نسل‌کشی می‌کند؟ من از اینجا به آلمان و اروپا هشدار می‌دهم که این مسئله را با حقانیت حل کنید وگرنه ترکیه از نقش مدافع بودن برای بحران‌های اروپا خارج شده و اروپا را با مشکلات و بحران‌هایش تنها می‌گذارد.»

به نظر نگارنده در اینجا مسئله اصلی، عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست. سال‌هاست در حال تماشای این فیلم هستیم. اروپا ترکیه را پشت درهای خود نگه داشته و به بازی گرفته است و تا الآن به هیچ‌کدام از وعده‌های خود در این خصوص عمل نکرده است.

وقتی صحبت از مسئله نسل‌کشی ارامنه و عضویت ترکیه در اروپا را مطرح کردم مسئله‌ای که به به ذهن می رسد که لازم است فراموش نشود.هراند دینک یک روزنامه‌نگار ترکیه‌ای ارمنی تبار که منتقد انکار نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط ترکیه بود و در سال ۲۰۰۷ ترور شد در یادداشتی در روزنامه آگوس و در یک برنامه تلویزیونی نکاتی مطرح کرد که شرح حال امروز ترکیه است. به گفته وی آنگلا مرکل در یکی از روزها مسئله نسل‌کشی ارامنه را مطرح می‌کند و از این مسئله برای مانع شدن از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا استفاده می‌کند.

واقعیت هم این است که اروپا برای اینکه ترکیه را وارد اتحادیه اروپا نکند تا به امروز مانع‌های جدیدی جایگزین مانع‌های قبلی کرده است. نباید به صداقت اروپا در این خصوص باور داشت. کشورهای اروپایی هیچ زمانی ترکیه را وارد اتحادیه اروپا نمی‌کنند و با تاکتیک‌های خود ترکیه را بازی می‌دهند.

خالی از لطف نیست که سخنان اردوغان را در این خصوص هم بررسی کنیم. اردوغان می‌گوید:«خواسته ما از اروپا فقط رفتار عادلانه است. ما انتظار داریم برای هر کشور عضو اتحادیه اروپا هر قانون و شرایطی که گذاشته می‌شود برای ما هم همان قانون و شرایط پیاده شود. ما با تمام حسن نیتی که تا الآن داشته‌ایم خواستار پایان این تبعیض هستیم. ما فقط عدالت و رفتار صادقانه از اروپا می‌خواهیم. ما همه شرایط و قوانینی که اتحادیه اروپا قرار می‌دهد می‌پذیریم اما نباید این شرایط و قوانین برای بعضی کشورها متفاوت با ترکیه باشد. این درست نیست و ما خواستار پایان این رفتار ریاکارانه اروپا هستیم. در برابر ما مسئله نسل‌کشی ارامنه و گروه تروریستی پ.ک.ک را قرار ندهید. هجمه شدید رسانه‌ای علیه ترکیه را متوقف کنید. با سیاست، اقتصاد و رسانه از پشت به ترکیه خنجر نزنید. شما به رفتار صادقانه ما نگاه کنید و صادقانه با ما رفتار کنید و مثل ما جوانمرد باشید.»

اروپا برای ترکیه تبعیض قائل می‌شود. اروپا ریاکارانه رفتار می‌کند. اروپا ترکیه را با مسائل ارمنی و کردی تحت فشار قرار می‌دهند. اروپا در هر فرصتی از پشت به ترکیه خنجر می‌زنند و این‌ها سخنان تکراری مسئولان ترکیه است که همیشه تکرار می‌شوند و ما هم همه این‌ها را حفظ شده‌ایم. ترکیه هر چقدر هم در برابر اروپا صادق و شفاف رفتار کند طرف مقابلش که اروپاست رفتار متفاوتی خواهد داشت. با این حال کاری که ترکیه باید انجام دهد این است که از راه امتیاز دادن به اروپا به امید پیوستن به اتحادیه اروپا برگردد. چرا که با این همه امتیاز دادن هر روز انتظارات و خواسته‌های اروپا بیشتر می‌شود و ترکیه همیشه متهم به برآورده نکردن انتظارات اتحادیه اروپا خواهد بود.

البته نباید این را هم نادیده گرفت که ترکیه‌ی امروز در شرایطی به سر می‌برد که به دلیل سیاست‌های غلط خارجی‌اش منزوی‌ترین ترکیه معاصر شده است و روز به روز هم منزوی‌تر می‌شود و این انزوا بحران‌های شدید سیاسی و اقتصادی را برایش در پی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا