آذربایجاناخباراردبیلویژه

آیت الله عاملی : 19 ژانویه روز همبستگی آذری های جهان است.

امام جمعه اردبیل 19 ژانویه را برای آذری های جهان روز همبستگی  دانست و گفت: عزت تمام آذری های جهان در این است که اصل خود را فراموش نکنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به نزدیکی اجرای برجام گفت: تمام هدف آمریکا محدودسازی توان هسته ای و مهار نقش آفرینی ایران در منطقه و تغییر رفتار ایران در مناسبات بین المللی است.

حضرت آیت الله عاملی افزود: از نظر آنها ایران باید بپذیرد که یک کشور جهان سومی و فرمانبر است و نباید هوس فرماندهی کند همیشه باید مأمور آمریکا باشد و هوس آمریت نکند. باید مثل یک بازیگر هم سطح با بازیگران تحت سلطه آمریکا عمل کند و هوس استقلال ننماید و خودش را باید با هندسه سیاسی منطقه که آمریکا آن را طراحی کرده، وفق دهد و نباید هوس تغییر هندسه سیاسی منطقه را داشته باشد.

وی ادامه داد: آنان می گویند ایران نباید از محور مقاومت حمایت کند و حضور مستشاری خود در عراق و سوریه را باید قطع کند و نظام دفاعی خود را با آمریکا تنظیم نماید؛ یعنی موضوع موشکهای پیشرفته را کنار بگذارد و اسباب نگرانی آمربکا و هم پیمانان منطقه ای را فراهم نکند و این را باید بداند که امنیت اسرائیل، امنیت آمریکا و اروپاست.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دشمنان ایران اسلامی در یک کلمه می خواهند ایران در خدمت منویات آمریکا باشد و از آنجا که می دانند ملت عزیز و حماسی ابران زیر بار این ذلتها نمی رود. لذا با بهانه های مختلف تحریم های جدید وضع می کنند و وضع خواهند کرد.

وی ادامه داد: آنها تصمیم دارند که برجام، سالهای متمادی مثل شمشیر بالای سر ایران باشد و عامل ایجاد تغییر در داخل ایران گردد.

نماینده ولی فقیه در استان رفتار دولت را در این باب خیلی مهم دانست و گفت: آمریکا با تصمیمات خاص عکس العمل ایران را بطور مداوم تست خواهد کرد. آنها می خواهند ایران همیشه نگران بماند که مبادا تحریم ها برگردد. در این صورت است که آمریکا به خوبی می تواند ایران را مدیریت کند.

وی افزود: اگر حفظ برجام به هر قیمت تبدیل به اولویت شماره یک امنیت ملی و سیاست خارجی ایران باشد، ایران همه چیز را خواهد باخت چون از آن به بعد ایران خودش، خودش را کنترل خواهد کرد و به یک کشور به شدت محتاط و محافظه کار تبدیل خواهد شد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: تمام تلاش رهبر انقلاب در فرمان تایید برجام این است که این ماجرا را برعکس کند یعنی آنها بطور مدام نگران باشند که نکند ایران به نقطه اول هسته ای برگردد.

وی گفت: دولت از حالا باید برنامه داشته باشد که در طول اجرای برجام چگونه به آمریکا آموزش دهد تا رفتار آمریکا با ایران مبتنی بر کرامت و حقوق متقابل و عقلانیت باشد و راه این است که دولت ما به کوچکترین نقض برجام عکس العمل شدید نشان دهد.

حضرت آیت الله عاملی در بخش دیگری از خطبه ها بطور مبسوط در خصوص 19 ژانویه که آذری ها در آن روز با فروپاشی شوروی قرآن به دست به طرف وطن تاریخی و خاک مادری و به اصطلاح «بابا توپراقی» راه افتادند، صحبت کرد.

وی در این خصوص افزود: آنها با سرازیر شدن به ایران تعلق خود را به وطن تاریخی و هویت دینی اعلام داشتند. این روز، روز رستاخیز ملت بزرگ آذربایجان برای سرازیر شدن به وطن تاریخی است.

امام جمعه اردبیل 19 ژانویه را برای آذری های جهان روز همبستگی دانست و گفت: عزت تمام آذری های جهان در این است که اصل خود را فراموش نکنند.

ایشان در ادامه با اشاره به سخنان یکی از ریش سفیدان نارداران که گفته بود ما ندایی لبیکی که به امام حسین (ع) گفته ایم از این لبیک تا آخر عمر سرباز نخواهیم زد. هر چه فشار و اختناق بر علیه ما زیاد هم شود ما دست از آرمان های خود برنخواهیم داشت .

امام جمعه اردبیل افزودند: آنچه که آذری های دو طرف ود ارس به هم نزدیک کرده است ملیت، اذری بودن، قومیت و نسب خونی نیست بلکه محبت به امام حسین (ع)  و اهل بیت عصمت و طهارت است.

وی گفت: مراسم روز 19 ژانویه جهت ارتباط با آذری های دنیا و تجلیل از آن اقدام ارزشمند، برگزار می شود. برگزاری این مراسم یک وظیفه دینی و معنوی است و این روز باید مثل یک عید ملی برگزار شود. این روز، روز نمایش ریشه ها و اصالت ها و هویت آذری های جهان است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا