آخرین اخبارآذربایجاناخبارایران

آمادگی ایران برای مشارکت در پروژه های اقتصادی جمهوری آذربایجان

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در سفر به باکو از آمادگی شرکت های ایرانی از شرکت های تبریز برای مشارکت بیشتر در اجرای پروژه های اقتصادی در مناطق آزاد شده قره باغ جمهوری آذربایجان خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از  ایرنا ، علی جهانگیری عصر پنجشنبه در پایان سفر سه روزه هیأت اقتصادی استان آذربایجان شرقی به باکو ، در گفت و گو با خبرنگاران ،افزود: شرکت های ایرانی در زمینه تولیدات صنعتی و کالاهای مربوط به حوزه ساخت و ساز و مصالح ساختمانی در این مناطق آزاد شده می توانند همکاری کنند.
وی ادامه داد: هزینه حمل و نقل برای کالاهای حجیم بسیار اساسی است و لذا از استان آذربایجان شرقی و بویژه از تبریز این کالاها به دلیل مسافت کمتر قابل تهیه است و شرکت های کشورهای خارجی دیگر هم در صورت قرارداد با جمهوری آذربایجان برای ساخت و ساز در مناطق آزاد شده قره باغ می توانند به دلیل مسافت کمتر و در نتیجه برای کاهش هزینه ها ، بخشی از کالاهای مورد نیاز را از ایران از جمله استان آذربایجان شرقی تامین کنند.

جهانگیری با اشاره به این که در مذاکرات انجام گرفته در این سفر مشارکت شرکت های ایرانی از جمله از استان آذربایجان شرقی در روند احیا و بازسازی سرزمین های آزاد شده جمهوری آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت ، گفت ، ظرفیت های خوبی برای همکاری در این زمینه وجود دارد .

وی تصریح کرد : با توجه به نزدیکی جغرافیایی و مسافت کمتر، انواع مصالح ساختمانی که در استان آذربایجان شرقی تولید می شود ، می تواند برای استفاده در پروژه های عمرانی و زیر ساختی در سرزمین های آزاد شده جمهوری آذربایجان ، تهیه شود .

جهانگیری سفر سه روزه هیات اقتصادی استان آذربایجان شرقی به باکو که با هماهنگی و همکاری سفارت کشورمان در جمهوری آذربایجان انجام گرفت ، برای بررسی راهکارهای گسترش همکاریهای اقتصادی و صنعتی فیمابین بسیار مهم دانست .

آمادگی ایران برای مشارکت در پروژه های اقتصادی جمهوری آذربایجان

وی افزود : هدف این سفر بیشتر معرفی توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی استان آذربایجان شرقی بود و دیدارهای خوبی انجام گرفت و همکاری های فی مابین به شکل سرمایه گذاری مشترک بررسی شد.

جهانگیری همکاری با تجار و فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان برای صادرات محصولات ایرانی از استان آذربایجان شرقی به این بازارها را از محورهای مورد مذاکره در این سفر عنوان کرد و افزود : بطور سنتی فعالان و بازرگانان آذری حضور فعال در کشورهای همسود و بخصوص در روسیه دارند و ما ضمن این که جمهوری آذربایجان یکی از بازارهای هدف ما است ولی حضور در بازارهای کشورهای همسود برای ما بسیار مهم است و مذاکرات همکاری در این زمینه نیز انجام گرفت.

وی برگزاری نمایشگاه توانمندی و ظرفیت های اقتصادی و صنعتی ایران در باکو را نیز از جمله موضوعات مورد مذاکره در این سفر اعلام کرد .

وی با اشاره به برخورداری استان آذربایجان شرقی از توانمندی و ظرفیت های اقتصادی و صنعتی بالا ، گفت : بیش از چهار هزار واحد صنعتی و ۲۷ واحد صنفی تولیدی داریم که آنها توانمندی های تکنولوژی و صنعتی بالای را دارند و ظرفیت تولیدی استان آذربایجان شرقی بسیار زیاد است .

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت : ما توانایی خوبی در حوزه های فن آوری داریم و استارتاپ های خوبی در کشورمان و بخصوص در استان ما فعال هستند و در این سفر چشم انداز همکاری در حوزه های مختلف فن آوری مورد بحث و برسی قرار گرفت .

جهانگیری تصریح کرد : در جلسات مختلف و به ویژه در دیدار با رئیس موسسه دولتی توسعه تجارت کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان بر آن تاکید شد که یک مقدار از تجارت سنتی عبور کنیم و بتوانیم همکاری های تکنولوژی و صنعتی داشته باشیم ، در صنایع مختلف سرمایه گذاری مشترک انجام دهیم و همکاری فن آورانه داشته باشیم .

وی با اشاره به این که طرف آذربایجانی استقبال خوبی برای همکاری از خود نشان داد ، افزود : به نظر می آید ما خیلی خوب هم دیگر را نمی شناسیم و شناخت از توانمندی یک دیگر نداریم و لذا استقبال شد که هیات فنی جمهوری آذربایجان به استان آذربایجان شرقی سفر کنند و با ظرفیت های صنعتی و فن آوری ما از نزدیک آشنا شوند .

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا