آذربایجاناخبارارمنستانعمومی

آغاز به کار نخستین کنگره «صلح و دوستی» جمهوری آذربایجان و ارمنستان

اولین کنگره مردمی«صلح و دوستی» جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر تفلیس، پایتخت گرجستان در حالی برگزار شد که قوانین مربوط به تاسیس و راه اندازی همچنین منشور حقوقی آن به تصویب شرکت کنندگان این نشست رسید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ویرتوالاذ،ترکیب و محل استقرار دفاتر نمایندگی همچنین تعداد اعضای هیئت مدیره و کمیسیون مرکزی نظارت و بازرسی بر کنگره طبق نظامنامه مصوب این شورا تعیین و به تصویب رسیده است.
همچنین بر اساس توافقنامه عمومی، ترکیب اعضای ۱۹ نفره هیئت مدیره کنگره «صلح و دوستی» شامل ۵ عضو از ارمنستان، ۵ عضو از جمهوری آذربایجان و ۹ نفر دیگر از کشورهای عضو گروه مینسک سازمان ملل می باشد. تاسیس نمایندگی کنگره در تفلیس، ایراوان و باکو همچنین برگزاری باشکوه نشست های مشترک در بین مردم و جامعه از دیگر مصوبات مهم این نشست بوده است.
شرکت کنندگان از روسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، روسای گروه مینسک، پاپ فرانسیس، اسکف اعظم کاتولیک های ارامنه و رئیس اداره مسلمانان قفقاز خواستند تا با حمایت از این میثاق مردمی گامی در راستای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ برداشته و زمینه توقف درگیری ها و بازگشت دوباره صلح و دوستی میان دو کشور را فراهم نمایند.
در ترکیب تیم رهبری کنگره نیز «رافائل ایساخانیان» اقتصاددان ارمنی و «آرتور آقاجان اف» فعال مدنی به نمایندگی از کشور ارمنستان و پروفسور«کامیل سلیم اف»، «روشن رضایف» نماینده مجلس و «رضوان حسین اف» کارشناس حقوقی به نمایندگی از جمهوری آذربایجان حضور دارند.
پس از اتمام کار نخستین کنگره ملی دو کشور، اجلاس هیئت مدیره جدید برگزار و بر اساس منشور میثاق ملی صلح و دوستی، موسسه رهبران میثاق نیز تاسیس شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا