آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

وزیر خارجه پیشین آذربایجان خواهان علنی شدن گفتگوهای صلح قره باغ شد

توفیق ذوالفقاروف، وزیر خارجه پیشین جمهوری آذربایجان از مخفی نگه داشته شدن محتوای مذاکرات صلح قره باغ انتقاد کرد و خواهان توضیح وزیر امور خارجه این کشور در اجلاس محرمانه یا علنی مجلس جمهوری آذربایجان در این باره شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « قاینار اینفو » توفیق ذوالفقاروف گفت : « پس از درگیری آوریل ۲۰۱۶ ( میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ) ، دو مساله مطرح شد. مساله نخست، موضوعات امنیتی مورد ادعای ارامنه بود که دولت های میانجی صلح نیز از این موضع حمایت می کردند. مساله دوم را جمهوری آذربایجان مطرح کرد و خواهان برگزاری مذاکرات واقعی و سازنده برای حل مساله قره باغ شد و همه این تصور را داشتند که برای واقعی بودن مذاکرات ، باید ابتدا بخشی از اراضی اشغال شده، آزاد شوند. تقریبا دو سال است که این مذاکرات ادامه دارد. اما، نتیجه این است که هیچ گفتگوی واقعی موجود نیست و وضعیت سیاسی تغییری نکرده است. (برعکس)، موضع نخبگان سیاسی ارمنستان سخت تر هم شده است. با آنکه نمی توان گفت تمامی خواسته ارامنه محقق شده، اما بخشی از آن در حال اجراست و ناظران آتش بس زیادترمی شود.»
توفیق ذوالفقاروف گفت : « مسایل زیادی وجود دارد که باید المار محمدیاروف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در نشست محرمانه مجلس توضیح دهد. من در زمان سفیر بودنم ( تا سال ۲۰۱۵ ) در نشست ها با وزیر خارجه شرکت می کردم. اما ، او به سفرا نیز مطلبی را بیان نمی کرد. این مخفی کاری برای چیست؟ برای ما صلح میان المار محمدیاروف و ادوارد نعلبندیان ( وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان ) لازم نیست. برای ما، صلح میان دو ملت و دو کشور لازم است. »
توفیق ذوالفقاروف گفت : « افزایش شمار ناظران آتش بس نمی تواند دست و پای جمهوری آذربایجان را ببندد. ارامنه خواهان این بودند که تجهیزات نظارتی ویژه در طول خط آتش بس نصب شود. اما، جمهوری آذربایجان آن را نپذیرفت. دستاورد ارامنه در پایین ترین سطح، این بوده است که هفت نفر به شمار ناظران آتش بس افزوده خواهد شد. اگر جمهوری آذربایجان با افزایش هفت نفر به ناظران آتش بس ، موافقت کرده است، المار محمدیاروف دستکم در نشستی محرمانه آن را توضیح دهد. ضیافت عسگروف، نایب رییس اول مجلس جمهوری آذربایجان و رییس کمیسیون امور امنیتی و دفاعی مجلس با افزایش شمار ناظران آتش بس قره باغ مخالفت کرده است. دستکم توضیح داده شود که اگر جمهوری آذربایجان به افزایش هفت نفر به شمار ناظران آتش بس رضایت داده، در مقابل آن چه امتیازی دریافت کرده است؟ »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا