آذربایجاناخبارعمومی

ینی مساوات: هدف از برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری آذربایجان حفظ ثبات کشور است

روزنامه « ینی مساوات » چاپ باکو به نقل از مدیر مرکز تحقیقاتی «اطلس» نوشت الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان برای حفظ ثبات در این کشور و جلوگیری از امکان دخالت مراکز روسیه ای و محافل غربی در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان، زمان این انتخابات را از ماه اکتبر به ماه آوریل تغییر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه « ینی مساوات » ، الخان شاهین اوغلو گفت : « الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان دومین تصمیم راهبردی خود را طی سه – چهار روز اخیر اتخاذ و اعلام کرد انتخابات ریاست جمهوری بجای ماه اکتبر در ۱۱ آوریل برگزار خواهد شد. نخستین تصمیم راهبردی وی اعلام نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری بدون منتظر ماندن برای کنگره سراسری حزب حاکم « آذربایجان نوین » بود. »
مدیر مرکز «اطلس» افزود : « نخستین علت این تصمیم، حفظ ثبات در کشور است. اگر انتخابات در ماه اکتبر برگزار می شد، نامزدهای مختلفی مطرح می شدند و جناح های رقیب شکل می گرفت و هفت ماه فضای سیاسی کشور وخیم می شد. دولت های ذینفع نیز با آماده شدن برای ماه اکتبر ، از شرایط انتخاباتی  جمهوری آذربایجان برای مقاصد خود استفاده می کردند.»
الخان شاهین اوغلو افزوده است : « در سال ۲۰۱۳ در دوره پیش از انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان، مراکزی در روسیه طرح دخالت در آن انتخابات را ریختند و سرمایه داران آذربایجانی را جذب فعالیت سیاسی کردند. البته، یک ماه و نیم مانده به آن انتخابات، ولادیمیر پوتین ، رییس جمهوری روسیه به باکو آمد و خیال حاکمیت جمهوری آذربایجان را راحت کرد. در شرایط کنونی، انتخابات ریاست جمهوری روسیه و ارمنستان در ماه مارس خواهد بود. اگر انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در ماه اکتبر برگزار می شد، باز هم ممکن بود مراکزی در روسیه طرح دخالت در انتخابات جمهوری آذربایجان را بریزند. اما، با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در ماه آوریل، به علت کمبود وقت، امکان دخالت روسیه در این انتخابات به حداقل می رسد. همچنین با جلو کشیدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان، امکان دخالت محافل غربی نیز در این انتخابات به حداقل می رسد. همچنین رییس جمهوری آذربایجان می خواهد در ماه مه ، ویژه برنامه های صد سالگی تاسیس جمهوری خلقی آذربایجان را با اعتماد بیشتری برگزار کند. »
از سوی دیگر، زاهد عروج ، عضو «کمیته امور امنیتی و دفاعی و مبارزه با مفاسد مالی» مجلس جمهوری آذربایجان گفت : « جلو کشیدن وقت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کاملا با قانون اساسی کشور منطبق است و سخن گفتن از وجود شرایط فوق العاده و اضطراری در این باره بی مورد است. »
زاهد عروج گفت : « در سال ۲۰۱۶ با برگزاری همه پرسی و براساس اراده ملت جمهوری آذربایجان، دوره ریاست جمهوری به هفت سال افزایش یافت و سایر تغییرات نیز متناسب با آن ایجاد می شوند. »
در همین حال ، خبرگزاری رسمی آذرتاج خبر داد در گردهمایی سراسری « کنفدراسیون اتحادیه های صنفی جمهوری آذربایجان» نامزدی الهام علی اف برای انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان را اعلام کرد.
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی « قاینار اینفو» ، علی حسن اف، دستیار ارشد رییس جمهوری آذربایجان در امور سیاسی و اجتماعی در سخنانی در این گردهمایی گفت : « امسال در ۳۱ مارس ، یکصد سالگی «نسل کشی آذربایجانی ها» ، در ۱۹ مه ، نود و پنجمین سال تولد حیدر علی اف، رهبر ملی ، در ۲۸ مه ، یکصد سالگی تاسیس « جمهوری خلقی آذربایجان » برگزار شد. برگزاری این چند برنامه مهم، برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری را ضروری می کرد.»
به گزارش « قاینار اینفو » با انتشار فرمان علی اف برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آذربایجان، کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور نشست محرمانه برگزار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا