آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

معاون وزیر اقتصاد گرجستان در پنجمین همایش بین المللی خزر انرژی: گرجستان قطب انتقال انرژی به اروپا است

معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، در پنجمین «همایش ببن المللی خزر انرژی – ۲۰۱۸ » در تفلیس ، گفت: کشور ما قطب انتقال انرژی از آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی به اروپا است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری « آپا»، «رومئو میکائوتادزه » در این همایش که روز چهارشنبه با حضور هیات های انرژی از جمهوری اذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و چند کشور دیگر از حوزه دریای سیاه و بالتیک در تفلیس برگزار شد ، افزود: هدف اصلی دولت تفلیس توسعه بخش انرژی و جلب سرمایه گذاری در این حوزه است.
وی اضافه کرد: گرجستان علاقمند به گسترش دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان به اروپا است.
این مقام گرجی، با اشاره به اینکه گرجستان کشور مهمی در ترانزیت و محل عبور دالان های انرژی بزرگی است ، اظهار داشت : تفلیس علاقمند به انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از طریق دالان ترانس خزر به اروپا است.
معاون وزیر اقتصاد گرجستان، همچنین حمایت کشورش از پروژه ‘ جریان سفید ‘ شامل انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از طریق خاک گرجستان و بستر دریای سیاه به اوکراین برای تامین امنیت انرژی اروپا را اعلام کرد.
طرح ‘ جریان سفید ‘ از سوی اوکراین با هدف جایگزینی واردات گاز طبیعی از روسیه مطرح می شود.

***جمهوری آذربایجان تمام نیاز گرجستان به گاز طبیعی را تامین می کند
میکائوتادزه ، بخش دیگر سخنانش ، گفت : جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۹ می تواند تقاضای گرجستان به گاز طبیعی ر ا بطور کامل تامین کند.
گرجستان در سال جاری میلادی از واردات گاز طبیعی از روسیه خودداری کرد و مجموع تقاضای این کشور به گاز طبیعی در سال ۲۰۱۸ میلادی دو میلیارد و ۶۸۹ میلیون متر مکعب است که ۹۹٫۶۵ درصد آن را از جمهوری آذربایجان وارد می کند.

« آذر محمداف » رئیس شرکت گاز گرجستان ‘ SOCAR Georgia Gas ‘ وابسته به شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) نیز در این همایش بین المللی گفت: این شرکت در سال جاری برای تعمیر شبکه توزیع گاز گرجستان هفت میلیون لاری – واحد پول گرجستان – سرمایه گذاری خواهد کرد.
وی افزود: شرکت گاز گرجستان ، تعهدات سرمایه گذاری خود در گرجستان را بطور کامل اجرا کرده ولی این به ان معنی نیست که ما سرمایه گذاری در این کشور را متوقف می کنیم بلکه علاقمند به اجرای پروژه های اقتصادی با تفلیس هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا