آذربایجاناخبارتحليل ها

معرفی عاشورا به عنوان مکتب غیرسیاسی؛ حرکت موذیانه‌‌ی برخی محافل جمهوری آذربایجان برای برگزاری عاشورای سکولار

باید باور کنیم که بلوغ دینی در جامعه جمهوری آذربایجان به حدی رسیده است که دیگر نمی‌‌شود با طرح برخی موضوعات حاشیه‌‌ای، اصل حرکت جریان دینی در این کشور را زیر سوال برد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در سال‌‌‌های گذشته همیشه موضوعات مختلفی از جمله تساهل دینی در برخورد با مذاهب در جمهوری آذربایجان مطرح و باعث شده بود تا ده‌‌ها موسسه صهیونیستی به این بهانه در باکو مرکز جمهوری آذربایجان به فعالیت خود ادامه دهند.
این اما پایان کار نبوده است. در موضوعات دینی برخوردها مختلفی در جامعه جمهوری آذربایجان همیشه درصدر رسانه‌‌های این کشور قرار داشته است. در کشوری که به عنوان دومین کشور شیعه در دنیا شناخته می‌‌شود رقص‌‌های خیابانی و کنسرت‌‌های بزرگ با خوانندگان مطرح اروپایی را وقتی برگزار می‌‌کنند که خیلی‌‌ها در تب مراسم عاشورا بودند.
جای بسی تاسف هست که در این کشور شیعه ، روز کریسمس با تعطیلی چند روزه برگزار می‌‌شود  اما عاشورا به عنوان روز تعطیل در تقویم این کشورجایی ندارد.
امسال ولی به دلیل تقارن عاشورا با روزیک شنبه که تعطیل رسمی در جمهوری آذربایجان می‌باشد، مردم فرصت حضور با شکوه در عزاداری عاشورا را ازدست ندادند. برخی از آن مراسم به معجزه عاشورا یاد نمودند و برخی هم سعی کردند تا با طرح موضوعاتی نظیر حضور کودکان در این مراسم اصل موضوع را به حاشیه ببرند.
باید باور کنیم که بلوغ دینی در جامعه جمهوری آذربایجان به حدی رسیده است که دیگر نشود با طرح برخی موضوعات حاشیه‌‌ای، اصل حرکت جریان دینی در این کشور را زیر سوال برد. موضوع آگاهی و حرکت مردم جمهوری آذربایجان در روز عاشورا به حدی مهم بود که حتی مقام معظم رهبری در دیدار با الهام علی اف به آن اشاره داشتند.
اما تمام این موضوعات به نظر می‌‌رسد یک روی سکه بوده است. روی دیگر سکه این است که ظاهرا مقامات آذربایجان به این نتیجه رسیده‌‌اند که بعد از قریب به سه ماه بهتر است اصل موضوع را انکار نکنند اما یک حرکت موذیانه‌‌ی دیگر را کلید زده‌‌اند. “گوندوز اسماعیل اف” معاون رییس کمیته دولتی امور تشکل‌‌های دینی جمهوری آذربایجان در نشست “روابط دین و رسانه‌‌ها” در شهر قوبا گفته است: “در جمهوری آذربایجان برخی نیروها قصد سیاسی سازی مراسم‌‌های عاشورا را دارند. در طول تاریخ مراسم‌‌های عاشورا در آذربایجان برگزار شده و از این به بعد نیز برگزار خواهد شد ولی، متاسفانه، برخی گروه‌‌ها و محافل دینی تلاش می‌‌کنند که مراسم‌‌های عاشورا را مطابق با سنن سایر مردمان برگزار کنند.”
تا اینجای کار مشخص است که طیفی که به هدایت آذری‌ها به سمت عبادت و مسجد در جمهوری آذربایجان کمر بسته‌‌اند، سعی می‌‌کنند تا یک عاشورای سکولار را در جمهوری آذربایجان ترسیم کنند و تلویحا اعلام می‌‌نمایند که عاشورای مطلوب برای ایشان آن است که فقط بر مصائب سیدالشهدا(علیه السلام) گریه می‌‌کنند و هیچ تلاشی برای احیای اهداف آن حضرت نداشته باشند.
درادامه اما جریان تحریف نیز در صحبت‌‌های این فرد مشخص‌‌تر می‌‌شود و می‌‌‌‌گوید:” در آذربایجان مراسم‌‌های عاشورا هرگز جنبه سیاسی نداشته ولی، برخی نیروها قصد سیاسی سازی این مراسم‌‌ها را دارند. مکتب عاشورا و مکتب امام حسین مکتب شهادت است، نه مکتب سیاست… برخی گروه‌‌ها و محافل دینی تلاش می کنند مکتب امام حسین را به عنوان مکتب سیاست معرفی کنند.”
باید بدانیم سیاسی یا دینی بودن عاشورا را حضرت امام(ره)برای ما تبیین کرده و فرموده‌‌اند: «مجلس عزا نه برای این است که گریه بکنند برای سیدالشهداء اجر ببرند، البته برای این هم هست…بلکه مهم آن جنبه سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشه اش را کشیده‌‌اند که تا آخر باشد.»
محافل تزویردر جمهوری آذربایجان بهتر است بدانند که صلاحشان همان بود که مقام معظم رهبری در دیدار با الهام علی اف به وی متذکر شده و احترام به احساسات دینی مردم را یادآوری کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا