آذربایجاناخبارعمومیناردارانویژه

دیدار جواد جوادوف با رهبران و فعالان حزب اسلام و جنبش اتحاد مسلمانان در زندان

جواد جوادوف، وکیل مدافع روحانیون و فعالان شیعه زندانی در جمهوری آذربایجان پس از دیدار با رهبران و فعالان «حزب اسلام» و «جنبش اتحاد مسلمانان» این کشور در زندان اعلام کرد شرایط وخیم زندان و شکنجه های شدید نتوانسته است روحیه این زندانیان اسلامگرا را درهم بشکند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «راکورس تی وی»، جواد جوادوف، وکیل مدافع ، در گزارشی درباره دیدارش با طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و عباس حسین ، از فعالان این جنبش و نیز دکتر محسن صمدوف، رهبر حزب اسلام  درزندان قوبوستان ، در صفحه فیسبوک خود نوشت : « گرچه طالع باقرزاده نمی خواهد درباره شرایطش در  زندان به جامعه اطلاع بدهد، اما روحیه اش عالی است. طالع باقرزاده را  همانند همیشه دیدم، مقاوم و قوی.»
( طالع باقرزاده ، پیش تر خواستار شده بود رسانه ها در انتشار شرایط دشوار زندان قوبوستان محتاطانه رفتار کنند تا مردم جمهوری آذربایجان دچار ترس و واهمه نشوند.)
جواد جوادوف گفت : « طالع باقرزاده از من خواست اعتراض جدی وی را بخاطر تحت تعقیب قرار گرفتن و شکنجه شدن افراد طبقات مختلف از جمله عالمان، هنرمندان و معلمان و کارکنان اداره پست و سایر انسان های دارای افکار متفاوت بخاطر شرکت در تظاهرات شورای ملی ، به جامعه برسانم.»
این وکیل مدافع درباره شرایط نگهداری عباس حسین، عضو زندانی جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان نیز گفت : « بازجوی دادستانی منطقه قره داغ، در روز ۲۱ اکتبر با عباس حسین دیدار کرده و درباره شکنجه هایی که در زندان به وی داده شده است، توضیح خواسته است. در این توضیحات رسمی، یک بار دیگر ، بر شکنجه عباس حسین و بسته شدنش به میله آهنی صلیبی شکل در زندان تاکید شده است.»
جواد جوادوف گفت : « شرایط سلول محل نگهداری عباس حسین در زندان بسیار وخیم است. با آنکه مدیریت زندان درباره مرمت این محل یا انتقال وی به مکان دیگری در زندان قول داده، هنوز هیچ تغییری روی نداده است. به علت اینکه توالت  در داخل این سلول به صورت باز قرار دارد و در طول شبانه روز نیز  آب این زندان فقط طی دو تا سه ساعت باز می شود، بوی تعفن دائمی در این زندان وجود دارد. همچنین فاضلاب زود به زود گیر می کند. از زیر کفش پوش سوسک ها بیرون می آیند. در داخل این سلول موش وجود دارد. گرچه مدیریت زندان قول داده بود، این شرایط را تغییر دهد، هیچ کاری انجام نشده است. عباس حسین می گوید روزنامه هایی را هم مشترک آنهاست، به وی تحویل نمی دهند. برغم تمامی این ها، تنها مورد مثبت این بود که گرمایش زندان پیش از موقع مقرر تامین شده بود.»
جواد جوادوف درباره دیدارش با دکتر محسن صمدوف، رهبر حزب اسلام در زندان قوبوستان نیز نوشته است : « حاج محسن صمدوف از مشکل جدی کمبود آب در زندان شکایت کرد. او همچنین بخاطر بیماری و عمل جراحی قلب الهام علی اف، جانشین کنونی رهبر حزب اسلام نیز اظهار ناراحتی کرد. در شرایط نگهداری حاج محسن صمدوف نیز هیچ تغییر جدی داده نشده است. وی گفت که در هر شبانه روز فقط سه بار آب وصل می شود و در هربار فقط حدود ۵۰ دقیقه آب جریان دارد  و به علت نبود امکان نگهداری آب، شرایط کثیفی در زندان وجود دارد. »
حاج طالع باقرزاده و عباس حسین در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ در نارداران دستگیر شده اند و دادگاه آنها را به ۲۰ سال زندان محکوم کرده است. در وقایع نارداران بیش از هفتاد نفر دستگیر شده  و به تشکیل گروه مسلح غیرقانونی و تلاش برای براندازی دولت و سایر جرایم متهم شده اند. این دستگیر شدگان ، اتهامات را رد کرده و بر سیاسی بودن حبس خود تاکید کرده اند.
محسن صمدوف ، رهبر حزب اسلام نیز در ژانویه ۲۰۱۱ بخاطر انتقاد شدید از حاکمیت در نشست این حزب ، دستگیر شد. وی نیز با متهم شدن به چند جرم سنگین، به ۱۲ سال زندان محکوم شده است.
چند سازمان بین المللی و مدافع حقوق بشر ، این اشخاص را زندانی سیاسی معرفی کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا