آذربایجاناخبارعمومینخجوان

تحلیلگر آذربایجانی موسسه «چتم هاوس» عنوان نمود؛تمرکز قوای نظامی جمهوری آذربایجان در نخجوان

جمهوری آذربایجان در نظر دارد تا با تمرکز قوای نظامی خود و ایجاد واحد چند منظوره دفاعی در نخجوان با استفاده از چتر حمایتی ترکیه و همچنین نزدیکی به ایروان در شرایط آغاز درگیری‌‌‌‌‌‌‌‌ها توان عملیاتی گسترده‌‌‌ای نسبت به دشمن داشته باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، زائور شیری اف، تحلیلگر آذربایجانی موسسه “چتم هاوس” در مقاله خود عنوان کرده است: نخجوان جمهوری آذربایجان نزدیک‌‌‌ترین منطقه به پایتخت ارمنستان و دیگر اهداف راهبردی این کشور قلمداد میشود، از این منظر در زمان وقوع درگیری های نظامی این شهر نیز به عنوان یکی از نقاط مواصلاتی و تمرکز نیروها عمل خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان با استقرار سامانه‌‌‌های دفاع موشکی، راکت اندازها و توپخانه‌‌‌‌‌های جدید در جمهوری خودمختار نخجوان که شامل سامانه راکت انداز چندمنظوره “اسمرچ”، سامانه موشک‌‌های دوربرد “تی ۳۰۰کاسیرقا”، سامانه کاتیوشای “تی ۱۲۲ ساکاریا”، توانسته است یک واحد عملیاتی چندمنظوره را در این منطقه راه اندازی کند.

این در حالی است که ارتش آذربایجان توانسته است چندین بار رزمایش‌‌‌‌های مشترکی را با همراهی نظامیان ترکیه و گرجستان در این منطقه به انجام برساند. راه اندازی و تمرکز واحدهای نظامی چندمنظوره نخجوان با دقت هرچه تمام از سوی نیروهای ارمنی پیگیری می‌‌‌شود.

وی در ادامه می افزاید: نبایستی از یاد برد که ما در آستانه شروع مجدد درگیری‌‌‌های نظامی در قره باغ قرار داریم و تهاجم همه جانبه دشمن از نقاط مختلف چندان هم دور از انتظار نیست.

بنابر اظهارات این تحلیلگر، در حال حاضر بیش از بیست هزار نیروی نظامی شامل ده‌‌‌‌‌ها هزار نیروی احتیاط، ۴۰۰ دستگاه خودروی زرهی، سامانه‌‌‌های دفاع موشکی و توپخانه‌‌‌‌‌ای در نخجوان مستقر می‌‌باشد.

یکی از فرماندهان ارتش آذربایجان در گفت‌‌وگو با سایت اوراسیا ضمن حفظ محرمانگی این مصاحبه اظهار داشت: هدف اصلی از فعالیت نظامی در نخجوان کمیت نیست بلکه کیفیت واحدها و سامانه‌‌‌های نظامی در دستور کار قرار دارد. هدف اصلی این اقدام کم و زیاد کردن پرسنل نظامی نبوده بلکه حفظ و تامین حداکثری تمرکز قوا در حین حملات مد نظر فرماندهان ارتش می‌‌باشد.

بنابر اعلام منابع آگاه کشور ترکیه نقش بسزایی در راه اندازی واحد چندمنظوره نظامی آذربایجان در نخجوان داشته زیرا با توجه به تفاهمنامه قارص، ترکیه نقش تضمین کننده امنیت جمهوری خودمختار نخجوان را مطابق با مفاد این توافقنامه برعهده دارد.حضور و شرکت نظامیان ترکیه در رزمایش های مشترک با آذربایجان اهمیت نقش راهبردی ترکیه در تامین امنیت نخجوان و منطقه را در اذهان متبادر می‌‌کند.

علاوه بر این توافقنامه قرارداد نظامی دیگری به نام “جنتلمن” میان آذربایجان و ترکیه وجود دارد که طبق آن نظامیان و نیروهای امنیتی-اطلاعاتی ترکیه هنگام سفر به جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان نیز سرکشی می کنند.

شیری اف در پایان می‌‌‌افزاید: تاسیس واحدهای نظامی چند منظوره در نخجوان پس از واگذاری موشک‌‌های اسکندر روسی به ارمنستان اهمیت بیشتری پیدا کرده به طوری که برای مقابله با این موشک‌‌ها بهترین نقطه نخجوان می باشد که تنها ۶۰ کیلومتر با ایروان فاصله دارد و موشک های “اسمرچ” و “کاسیرقا” با برد متوسط بین ۹۰- ۱۲۰ به راحتی می توانند پایتخت ارمنستان را مورد هدف قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا