آذربایجاناخبارعمومینارداران

مخالفت طیفی از حاکمیت جمهوری آذربایجان از حضور و فعالیت چهره های اسلامی در این کشور

به اعتقاد کارشناس روابط بین‌الملل، طیفی از حاکمیت جمهوری آذربایجان اصرار دارد که این کشور چهره اسلامی نداشته باشد. لذا دین‌داران را آزار می‌دهند و به آن‌ها اتهام وارد می‌کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،«قهرمان نورانی»،کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص رویکرد دولت جمهوری آذربایجان در مورد رهبران شیعی محبوس در زندان قوبوستان و پیامدهای این موضوع بر باکو، با اشاره به اینکه طیفی از حاکمیت باکو مخالف وجود چهره اسلامی در جمهوری آذربایجان است، بیان داشت: خبرهایی که از جمهوری آذربایجان دریافت می‌شود، حکایت می­‌کند که چهره‌های سرشناس مؤمن در بازداشتگاه‌ها تحت فشار شدید قرار دارند.

وی با توجه به وضعیت رهبران شیعی در زندان­های جمهوری آذربایجان گفت: طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و یا چهره‌های معروفی چون محسن صمداف، رهبر حزب اسلام به زندان قوبوستان منتقل‌شده‌اند. برخی از مدافعان حقوق بشر این زندان را گوانتاناموی آذربایجان لقب داده‌اند. چهره‌ای به نام عباس حسین از فعالان سیاسی نارداران نیز در وقایع نوامبر ۲۰۱۵ بازداشت شد. وکیل وی اعلام کرده که او را به قوبوستان منتقل کردند و دست‌ها و پاهایش را بستند. او را دو روز تمام روی یک ورقه آهنی به حالت صلیب خوابانده بودند. این‌ موارد در مورد چهره‌های دین‌دار آذربایجان اتفاق افتاده و منجر به اعتراض‌هایی در این کشور و برخی از کشورهای اسلامی شده است.

کارشناس روابط بین‌الملل با تأکید بر تضاد سیاست­های اعلامی و اعمالی باکو مطرح کرد: این نوع رفتارها با سیاست اعلامی دولت آذربایجان منافات دارد. به طوری که رئیس‌جمهور آذربایجان سال ۲۰۱۷ را سال همبستگی اسلامی اعلام کرده است و اخیراً مسابقات ورزشی با این رویکرد برگزار شد؛ اما از طرف دیگر به نظر می‌رسد طیفی از حاکمیت اصرار دارد که جمهوری آذربایجان چهره اسلامی نداشته باشد. لذا دین‌داران را آزار می‌دهند و به آن‌ها اتهام وارد می‌کنند.

وی با اشاره به اتهامات وارد شده علیه رهبران شیعی جمهوری آذربایجان تأکید کرد: دولت آذربایجان در گذشته اتهاماتی چون نگهداری غیرقانونی سلاح و مواد مخدر وارد می‌کردند و اکنون بند دیگری به قوانین کیفری آن‌ها تحت عنوان خیانت به دولت اضافه شده است. این ماده جرم بسیار سنگینی دارد و فردی که به این جرم متهم می‌شود، باید سال‌ها در زندان مجازات شود. کما اینکه طالع باقرزاده به این جرم متهم شد و به بیست سال زندان محکوم شده است.

نورانی با توجه به تأثیرات اندیشه وهابی در جمهوری آذربایجان تأکید کرد: آن طیفی از حکومت که تحت تأثیر محافل وهابی سلفی هستند، جامعه آذربایجان را از قشر اسلام‌گرای وطن‌دوست محروم می‌کنند و قصد دارند آن­ها را منزوی کنند. دولت آذربایجان آن‌ها را مجبور می‌کند که ترک وطن کنند یا با اتهامات واهی راهی زندان شوند. این اقدامات با منافع ملی جمهوری آذربایجان مغایر است.

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا