آذربایجاناخبارعمومینخجوان

ینی مساوات:مجازات کودک آزاری در جمهوری آذربایجان تشدید شود

پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات» جمهوری آذربایجان در مقاله ای تحت عنوان «کودک آزارها در دنیا به شدت مجازات می شوند»، نوشت با گسترش فراگیر بحث در جامعه درباره واقعه تجاوز به دختر چهار ساله در نخجوان، درخواست ها برای تشدید مجازات عاملان کودک آزاری در جمهوری آذربایجان جدی تر شده است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ینی مساوات با اشاره به اینکه «در مجموع در این اواخر ، خشونت علیه کودکان در جمهوری آذربایجان در حال افزایش است» ، نوشت : « بازتاب های تجاوز به کودک چهار ساله در نخجوان هنوز هم ادامه دارد. در شرایطی که هنوز شوک ناشی از این واقعه کل جامعه را فراگرفته است، بحث و بررسی درباره راه های جلوگیری از این قبیل وقایع در جریان است. »
ینی مساوات درباره تجارب کشورهای مختلف در مبارزه با کودک آزاری نوشت:« استرالیا در نظر دارد نخستین کشوری باشد که برای سفر کودکان آزاران محدودیت ایجاد می کند. براساس برنامه ای که حکومت استرالیا تدوین کرده است کارهای اداری (لازم برای سفر) در مورد گذرنامه های محکوم شدگان به کودک آزاری انجام نمی شود. مایکل کینان ، وزیر دادگستری استرالیا می گوید ۲۰ هزار مورد جنایت جنسی علیه کودکان در استرالیا روی داده است و این محدودیت بر وضعیت موجود تاثیر خواهد گذاشت و استرالیا نخستین کشوری خواهد شد که سفر کودک آزاران را ممنوع می کند. اگر لازم باشد بر روی گذرنامه افراد کودک آزار، این مورد قید خواهد شد. براساس آمار رسمی، در سال گذشته ۸۰۰ نفر استرالیایی که به کودک آزاری محکوم شده اند، به سایر کشورها سفر کرده اند. در این کشور سه هزار و ۲۰۰ نفر کودک آزار حق دریافت گذرنامه ندارند، زیرا این افراد بطور دائمی تحت نظارت هستند.»
ینی مساوات افزوده است:« در کل دنیا کودک آزاری یکی از بزرگترین جرائم است و اگر قربانیان کودک آزاری از نظر روانشناسی معالجه نشوند، در آنها نیز در دوران بلوغ ، نشانه های کودک آزاری مشاهده خواهد شد. در قوانین کیفری اکثر کشورهای اروپایی این جزییات درباره کودک آزاران ذکر می شود: ۱- انتشار پیام برای کودک آزاری از طریق ایمیل، اینترنت و تلفن همراه موجب تشدید مجازات می شود. ۲- کسانی که در مکان های محل برگزاری جشن ها و تجمعات مرتکب بهره گیری جنسی می شوند، بطور دوبرابر مجازات می شوند. ۳ – متهمان به کودک آزاری جنسی برای تمامی عمر از کودکان دور نگه داشته می شوند و اشتغال آنها در جاهایی که کودکان حضور دارند، ممنوع می شود. »
ینی مساوات افزوده است : « دور نگه داشتن کودک آزاران از جامعه، در حال مذاکره است. از دو شیوه برای مبارزه با کودک آزاران استفاده می شود. یکی از شیوه ها ، درمانی است که در آمریکا هنوز هم براساس برخی استانداردها اعمال می شود و براساس آن، ۲۰ سال حبس برای بیمار در نظر گرفته می شود. در کشور چک نیز با جراحی ، بیضه های فرد کودک آزار با عمل جراحی درآورده می شود. در ماده ۱۵۲ قانون کیفری جمهوری آذربایجان نیز آمده است : « عامل رابطه جنسی یا ارتکاب سایر حرکت های جنسی آشکار فرد بالغ با شخصی که به سن ۱۶ سالگی نرسیده است، با سه سال محدودسازی آزادی یا سه سال محرومیت از آزادی ، مجازات می شود.»
ینی مساوات افزوده است:« گفتگو در این باره در جمهوری آذربایجان در حال افزایش است. مردم و در رأس آنها نمایندگان مجلس از دولت راه های خروج از این وضعیت را خواستارند. برخی از کاربران شبکه های اجتماعی از غنیره پاشایِوا، نماینده مجلس خواستار شده اند در نشست مجلس جمهوری آذربایجان در پاییز ، تصویب عقیم کردن عاملان تجاوز به کودکان با بکارگیری مواد شیمیایی را همانند قزاقستان مطرح کند. »
ینی مساوات درباره جوان متجاوز به دختربچه چهارساله در شهر جلفای نخجوان جمهوری آذربایجان به نقل از غنیره پاشایوا، نماینده مجلس این کشور نوشته است: « این شخص پیش تر نیز حرکت های غیرعادی داشته است. او معتاد به مشروبات الکلی بوده و چند روز قبل مادر خود را نیز کتک زده است. به همین علت باید ضمن اتخاذ تدابیری برای اصلاح رفتار این قبیل افراد، باید در صورت نتیجه بخش نبودن این اقدامات ، آنها را از جامعه دور نگه داشت. باید در مدارس و مراکز مختلف برای جوانان از ارزش های انسانی و اصول اخلاقی بیشتر سخن گفته شود و طرح های حمایت روانی اجرا شود. باید در شبکه های تلویزیونی ، برنامه های اعتلای معنوی افزایش یابند. اکنون جامعه بجای شوهای تلویزیونی ، به این قبیل برنامه ها نیازمند است. باید با مصرف مشروبات الکلی توسط جوانان مبارزه شود. اگر با این پدیده مبارزه نشود، جوانان به الکل معتاد می شوند و برخی درنده خوها نیز با افزایش میزان الکل در مشروبات ، جوانان را به حیوانات وحشی تبدیل می کند که به اطرافیان خود زیان می زنند.»

ینی مساوات همچنین خواستار کمک رسانه ها و سازمان های غیردولتی برای مبارزه با کودک آزاری در جمهوری آذربایجان شده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا