اخبارایرانعمومیگرجستان

اقدامات ایران و گرجستان برای ارتقای سطح روابط تجاری/امضای تفاهمنامه در حوزه حمل و نقل

روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با گرجستان از بدو استقلال این كشور آغاز شده است و در حال حاضر نیز ادامه دارد. دو کشور برای تسهیل مراودات تجاری با یکدیگر یادداشت تفاهم برای حل مشکلات حمل و نقل را امضا کرده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز؛گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قاره اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی تفلیس پایتخت گرجستان، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است که گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو است. روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با گرجستان از بدو استقلال این كشور آغاز شده و تا كنون بیش از 70 مورد موافقت نامه و یادداشت تفاهم همكاری بین دو كشور به امضاء رسیده است.

بنابراین گزارش، در جریان سفر ساآكاشویلی رییس جمهور گرجستان و هیأت همراه به ایران در تیر ماه سال 1383 یادداشت تفاهم اساس روابط متقابل و اصول همكاری های دو كشور، قرارداد بازرگانی، برنامه مبادلات فرهنگی، پروتكل الحاقی به قرارداد حمل و نقل هوایی و توافق نامه كمك توسعه ای جمهوری اسلامی ایران به گرجستان به امضاء رسید و مقرر شد كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور پس از 8 سال توقف مجددا در سطح عالی برگزار شود. در حال حاضر نیز مراودات تجاری و اقتصادی ادامه دارد و دو کشور برای تسهیل مراودات تجاری با یکدیگر یادداشت تفاهم برای حل مشکلات حمل و نقل را امضا کرده اند.

این گزارش می افزاید: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این زمینه به نقل از محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نوشته است: “یادداشت تفاهم برای رفع مشکلات حمل و نقل بین ایران و گرجستان در حاشیه هفتمین نشست کمیته حمل ‌و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر 2 کشور امضا شد. این یادداشت تفاهمی در 15 ماده تنظیم شده است.”

یادآور می شود: سالیانه بیش از 9 هزار کامیون ایرانی کالاهای صادراتی را از طریق جمهوری آذربایجان یا ترکیه به گرجستان حمل می‌کنند. سال گذشته میزان تردد کامیون‌های گرجی به ایران نزدیک به 600 دستگاه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا