آذربایجاناخبار

آماده سازی شرایط برای تاسیس سفارت جمهوری آذربایجان در سرزمین های اشغالی قدس

مصاحبه منتشر شده یودا آبرام اف نماینده یهودی در پارلمان جمهوری آذربایجان در روزنامه «ینی مساوات» در سطح کشور انعکاس داشته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مهمترین موضوع مطرح شده در آن مصاحبه، تاکید یودا آبرام اف بر گشایش هر چه زودتر سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل بود. به گفته وی، در این صورت شاهد بروز حوادث نگران کننده همانند انتشار مقالات ضد آذربایجانی در رسانه های اسرائیلی و گسترش لابی ارمنی در این کشور بر ضد کشورمان نخواهیم بود…

برخی از کارشناسان مسایل سیاسی نیز به این مصاحبه و اظهارات آبرام اف واکنشهائی داده اند. از جمله الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «نبود سفارت آذربایجان در اسرائیل هم اکنون بر ضد منافع ملی و امنیتی کشورمان است. لابی ارمنی در اسرائیل از این مسئله به صورت جدی سوء استفاده می کند. انتشار خبری در خصوص منتشر شدن یک مقاله توهین آمیز بر ضد الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و اعضای خانواده وی در روزنامه «هارتز» اسرائیل نمونه آن است. بعدا مشخص شد که در این روزنامه اصلا چنین مقاله ائی منتشر نشده و یک سایت جعلی این ادعا را مطرح نموده است.
اخیرا نیز ادعا می شود که متخصصان اسرائیلی در استفاده از پهبادهای بدون خلبان بر ضد ارمنستان از سوی آذربایجان تحت فشار قرار گرفته اند. فعلا وزارت دفاع اسرائیل هم اکنون مشغول بررسی این موضوع است. اما به هر حال، انتشار چنین مطلبی در روزنامه مزبور جای تاسف را دارد و می تواند در راستای برهم زدن روابط میان آذربایجان و اسرائیل بوده باشد. اما به هر حال، اگر ما در اسرائیل سفارت داشتیم، در مرحله اول جعلی بودن خبر اول و مقاله اول را به موقع مشخص نموده و در خصوص مسایل مطرح شده نیز توضیحات لازم را ارائه می داد. لابی ارمنی با استفاده از عدم وجود سفارت کشورمان در اسرائیل دست به اینگونه تلاشهای مخرب می زند.
امروز زمان گشایش سفارت آذربایجان در اسرائیل فرا رسیده است. دولت باکو باید در این خصوص تصمیم بگیرد. اگر ایران و کشورهای عربی در این خصوص به عنوان موانع اصلی مطرح شده باشند، در آن صورت آذربایجان تا ابد در اسرائیل سفارت نخواهد داشت. می بینیم که کشورهای تریه و قزاقستان نیز که کشورهای اسلامی هستند، در اسرائیل سفارتخانه دارند. اما با وجود این، ایران و کشورهای عربی به این خاطر به آنکارا و آستانه اعتراض نمی کنند.
دولت آذربایجان باید در امر گشایش سفارت خود در اسرائیل تسریع نماید. در عین حال، دولت اسرائیل نیز باید به محافلی که در صدد برهم زدن روابط میان آذربایجان و اسرائیل هستند، گوشمالی لازم را بدهد. چون طرفداران اسرائیل در میان کشورهای اسلامی کم هستند. جمهوری آذربایجان از معدود کشورهای اسلامی است که روابط خود با اسرائیل را به سطح استراتژیک رسانده است. در غیر این صورت، شاهد بوجود آمدن مشکلات جدی در روابط میان دو کشور می شویم. این هم بیشتر از ما به ضرر خود اسرائیل خواهد بود. ما می توانیم سلاح را از کشور دیگر خریداری نموده و نفت خود را نیز به کشورهای دیگر بفروشیم. اما سوال این است که در آن صورت اسرائیل به جای آذربایجان با کدام کشور همکاری نزدیک خواهد داشت؟ طبعا ارمنستان نمی تواند این خلاء بوجود امده را پر نماید…»

Картинки по запросу Fərəc Quliyev
همچنین فرج قلی اف نماینده مجلس ملی آذربایجان ضمن دفاع از مسئله گشایش سفارت آذربایجان در اسرائیل گفت: «ملت یهودی روابط بسیار نزدیک با ملت آذربایجان دارند. آنها همواره از ما دفاع می کنند. من یکبار در اسرائیل در جلسه سازمان همکاری اسرائیل-آذربایجان حضور داشتم. می خواستند این جلسه به زبان روسی برگزار شود. اما تعدادی از آن شرکت کنندگان فریاد زدند که به زبان آذربایجانی حرف بزنید! اسرائیل در همه زمینه ها به ما کمک نموده است. البته کشورهای ایران، روسیه و ارمنستان نمی خواهند که ما با اسرائیل روابط نزدیک داشته باشیم. اگر آنها به خاطر روابط ما با اسرائیل اعتراض نمایند، باید توی دهان آنها زده و بگوئیم که این کار داخلی ماست…
شما تصور کنید که ارمنستان در اسرائیل سفارتخانه دارد. اما آنها به خاطر این موضوع از ارمنستان انتقاد نمی کنند! در حالیکه از وجود سفارت اسرائیل در آذربایجان و سفارت آذربایجان در اسرائیل این همه هیاهو به راه می اندازند. به اعتقاد من، بدون توجه به موضع گیری کشورهای دیگر، باید روابط خود با اسرائیل را در بالاترین سطح گسترش بدهیم. من به صورت کامل از اظهارات همکارم یودا آبرام اف حمایت می کنم. سفارتخانه آذربایجان باید هرچه زودتر در اسرائیل گشایش بیابد. اگر ما به صورت جدی با یهودیان همکاری نکنیم، طرف مقابل از این موضوع سوء استفاده خواهد نمود…»

لینک خبر:http://musavat.com/news/moskva-irevani-qarabagla-cezalandiracaq-sensasion-gozlenti_461604.html

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا