آذربایجاناخبارعمومی

کارشناس مسایل سیاسی جمهوری آذربایجان: آل سعود نتوانسته به اهداف خود در یمن برسد

توفیق عباس اف، کارشناس مسایل سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: جنگ عربستان علیه یمن نشان داد که آل سعود نتوانسته به هیچ یک از اهداف خود در این کشور دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، توفیق عباس اف گفت: در شرایط فعلی بهترین راه برای پایان دادن به جنگ یمن، آغاز مذاکرات صلح  می باشد.

وی ادمه داد: در این راستا برگزاری کنفرانس صلح با مشارکت کشورهای منطقه می تواند به حل این بحران کمک کند، ولی متاسفانه فعلا گامی در این زمینه برداشته  نشده است.

این کارشناس آذری همچنین خاطر نشان کرد: رییس جمهوری ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که کشورهای منطقه بدون حضور بیگانگان باید برای حل این بحران به توافق برسند.

وی تاکید کرد: مقامات عربستانی در مساله یمن قادر به تصمیم گیری مستقل نیستند و در این مساله آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی متحد ریاض دخالت دارند.

 عباس اف با اشاره به پی آمدهای نامطلوب جنگ یمن برای عربستان گفت: واقعیت این است که عربستان متحمل خسارات مالی بزرگ ناشی از این جنگ شده و طفره رفتن مقامات سعودی از راه حل مسالمت آمیز نشانگر آن است که اختیارات در این زمینه در دست آنها نیست.

وی همچنین با بیان این که کشورهای بیگانه منافع خاص خود را در منطقه دنبال می کنند و به همین دلیل شرایط بسیار پیچییده ای در خاورمیانه حاکم  شده، افزود: بنا بر این کشورهای منطقه باید هر چه سریع تر تصمیمی در زمینه رفع این بحران اتخاذ کنند، در غیر این صورت بحران در منطقه می تواند گسترش یابد.

عباس اف افزود: عربستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ منطقه باید در نهایت تصمیم مستقل در این زمینه اتخاد کند و نباید تحت تاثیر بیگانگان قرار بگیرد، در غیر این صورت جنگ در یمن می تواند پی آمد های نامطلوبی داشته  باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به طرح  های شوم آمریکا در خاورمیانه نیز گفت: واشنگتن در چند سال اخیر تلاش کرده با استفاده از امکانات مالی عربستان طرح های تجزیه کشورهای منطقه را اجرا کند که ایجاد گروههای تروریستی داعش، جبهه النصره و احرار الشام و دیگر گروههای مشابه از سوی نهادهای اطلاعاتی غربی و فعالیت آنها در سوریه و عراق و دیگر کشورهای منطقه نشانگر طرح های شوم آمریکا در منطقه دارد.

به گفته عباس اف، هدف غرب از اجرای طرح  های شوم در منطقه تغییر نقشه سیاسی خاورمیانه و ایجاد دولت های جدید گوش به فرمان غربی ها می باشد که همکاری کشورهای منطقه بخصوص ایران، روسیه و ترکیه از اجرای این طرح ها در سوریه و عراق جلوگیری کرد.

 وی افزود: بنابراین فقط همکاری کشورهای منطقه می تواند از اجرای چنین طرح های شوم رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا