آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبینخجوان

تحلیل ایلقار آلتای از امضای یادداشت تفاهم اتصال منطقه زنگیلان جمهوری آذربایجان به نخجوان از خاک ایران

فعالان سیاسی و رسانه ای جمهوری آذربایجان درخصوص تفاهم اتصال منطقه زنگیلان جمهوری آذربایجان به نخجوان از خاک ایران نوشت: این پروژه به سیاست ارمنستان برای در محاصره نگه داشتن طولانی مدت نخجوان پایان خواهد داد.

ایلقار آلتای، از فعالان سیاسی و رسانه ای جمهوری آذربایجان در تحلیل اهمیت یادداشت تفاهم اتصال منطقه زنگیلان جمهوری آذربایجان به نخجوان از خاک ایران ( بجای یا به موازات مسیری که باکو از جنوب ارمنستان دنبال می کند)، نوشت:
دولت‌های جمهوری آذربایجان و ایران امروز یادداشت تفاهمی برای ارتباط زنگیلان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق ایران امضا کردند. یعنی یک دالان موازی کاملا جدید در خاک ایران در فاصله 5 کیلومتری پایین جاده “مقری” زنگزور ( استان سیونیک ارمنستان) که در نظر گرفته شده برای عبور از خاک ارمنستان به نخجوان. در همین راستا، امروز رئیس جمهوری الهام علی اف با اعضای کمیسیون ها و هیئت های ایران و آذربایجان در این زمینه دیدار کرد. وی گفت که این پروژه به سیاست ارمنستان برای در محاصره نگه داشتن طولانی مدت نخجوان پایان خواهد داد. ارتباط جاده ای، ریلی، انرژی و مخابراتی بین دو منطقه زنگزور شرقی و نخجوان آذربایجان با عبور از خاک ایران ایجاد می شود.
یعنی، این پروژه دالانی را که پایه گذاری می کند آذربایجان، ایران و ترکیه را به هم متصل می کند و شامل جاده ها، راه آهن، خطوط برق و اتصالات اینترنتی خواهد بود و باید راه مواصلاتی دارای وضعیت بین المللی، بین کشورها و حتی بین قاره ها باشد. معلوم می شود که طرف ارمنی مدت ها این قضیه را خیلی معطل و طولانی کرد و به اصطلاح خود را در بالای قله قرار داد.( مترجم: خود را به علت تعیین شرط و معطل کردن طرح، از منافع آن محروم کرد!) اکنون ارمنی ها شروع به سرزنش کردن برادر خود، ایران کرده اند. همچنین اکنون دالان لاچین ما نیز از زیربار شرط خارج می شود. ( مترجم: شرط وجود دالان لاچین، دالان جنوب ارمنستان بود که در صورت منتفی شدن آن، دالان لاچین هم می تواند مسدود شود.) این یک رویداد تاریخی واقعا مهم است. احتمالا پس از این تفاهم نامه، توافق نامه ای با ضمانت اجرایی میان کشورهای منطقه و شاید با مشارکت ترکیه امضا بشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا