آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیویژه

 رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی: نظامی گنجوی به ایران تعلق دارد

 رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه نظامی گنجوی به فرهنگ ایران اسلامی تعلق دارد، گفت: انکار این که این شاعر پارسی‌گوی متعلق به ایران اسلامی نیست امری بسیار نامفهوم و حیرت‌آور است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «غلامعلی حدادعادل» ظهر امروز در مراسم نکوداشت روز حکیم نظامی و اختتامیه هنرواره ملی «ایران دل» در اردبیل اظهار داشت: همه امروز به احترام حکیم نظامی گنجوی در این جا گردهم آمده‌ایم و خوشحالیم روز 21 اسفندماه که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را روز حکیم نظامی گنجوی نامیده است. بنده به عنوان رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم شرکت کرده‌ام.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: امروز هم مردم اردبیل فرزندان همان نیاکان هستند، مردمی اهل دین و دیانت، علم و فرهنگ، و ادب و هنر، غیرتمند در دفاع از حریم اسلام و تشیع و دفاع از ایران اسلامی، که در این زمینه بزرگداشت نظامی گنجوی در این استان باید در چنین چشم‌اندازی ارزیابی و بررسی شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده از تلاش و زحمات امام جمعه اردبیل که قافله‌سالار این کاروان است سپاسگزارم که بینش صحیح و عمیق خود را با بزرگداشت این نظامی به ظهور رساند و تلاش دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان و نمایندگان محترم مجلس در این زمینه شایسته تقدیر و قدردانی است.

وی گفت: نظامی گنجوی جزو 5 شاعر درجه برتر کشورمان است که نام او در ردیف مولوی و سعدی و حافظ و فردوسی قرار گرفته و گوهری ارزنده و تابناک از گنجینه جواهرات معنوی و فرهنگی ایران است، خصوصاً امروز که دشمنان ایران و اسلام با جنگ نرم و تهاجمات فرهنگی، فرهنگ ایران اسلامی را نشانه گرفته‌اند، شناساندن نظامی گنجوی به نسل جوان از وظایف مهم و خطیر ماست.

رئیس فرهنگستان زبان ادب و فارسی بیان کرد: در حدود 20 هزار بیت خوش مضمون در ادب فارسی به یادگار مانده که 5 اثر بزرگ به جز دیوان او به نام 5 گنج ادبیات فارسی جهان از او یادگار مانده و شاید بتوان گفت لیلی و مجنون با نظامی گنجوی شهرت پیدا کرده و این همان هنر او بود.

وی افزود: نظامی‌گنجوی شاعری اهل سنت بوده اما عشق و ارادت خود به اهل بیت به ویژه محبت خود را به امام علی(ع) پنهان نمی‌کند و اشعار او همه به جنبه اعتقادی و زهد و تقوا آراسته است و هیچ کهنگی و پیچیدگی در شعر وی دیده نمی‌شود، بلکه در عین حال بیان عمیق مفاهیم و ارائه ترجمانی از قرآن اشعار نظامی را غنی‌تر ساخته است.

حدادعادل ادامه داد: یکی از خصوصیات مهم 5 گنج و خمسه نظامی آن است که از قرن ششم تا به امروز مونس و شمع محفل اهل ذوق و ادب و هنر در سراسر قلمروی زبان فارسی بوده و به اندازه‌ای گیرا و جذاب بوده که اهل هنر را دعوت کرده تا بالاترین هنر خود را در خوشنویسی و مجلس‌سازی خمسه نظامی به کار ببرند.

وی افزود: آثار نظامی‌گنجوی یکی از ذخایر ادبی ایران بلکه یکی از ذخایر هنری جهان است که کتاب‌های هنرمندانه را به جای گذاشته و هم‌اکنون زینت‌بخش موزه‌ها و کتابخانه‌های سراسر ایران و جهان است.

رئیس فرهنگستان زبان ادب و فارسی بیان کرد: ما شاعران فراوانی در کشور داریم اما معدودی از آن‌ها حکیم نامیده شده‌اند و از آن چند نفری که شمار آن‌ها از انگشتان دست نیز کم‌تر است حکیم نظامی‌گنجوی است که این شخصیت علاوه بر سخنوری دارای ویژگی‌های خاصی بوده که اشعارش به عنوان ابزار برای بیان گفته‌ها و منظور وی بوده و توحید و اعتقاد خدا در این اشعار به بهترین شکل دیده می‌شود.

حدادعادل ادامه داد: در کنار جنبه‌های اخلاقی این شاعر آراسته بودن به زهد و تقوا در اشعار او مورد توجه قرار گرفته که در همه عمر خود خلوت‌نشینی برای تهذیب نفس و ایران‌دوستی و فارسی دوستی را انتخاب کرده بود.

وی اظهار کرد: ابتکار پسندیده‌ای که در اردبیل مورد توجه قرار گرفته، برگرفته از ابیات این شاعر بزرگ است و این اقدام کار بسیار ارزشمند و شایسته‌ای است که باید مورد توجه واقع شود که برای خوشنویسان مجموعه‌های ماندگاری به یادگار گذاشته‌اند.

رئیس فرهنگستان زبان ادب و فارسی بیان کرد: حکایات هفت پیکر نظامی‌گنجوی پرصحنه و پرده در پرده و پر از نکته و عبرت است و این بیان، بیان کسی است که با زبان پارسی آشناست و فصاحت و روانی زبان و عدم افراط در مهارت و تکنیک حکایت‌سازی و زیباشناسی دارد که به گفته دکتر خالقی شاهکاری بی‌مانند در ادبیات فارسی و ادبیات جهان است.

وی ادامه داد: هفت پیکر بهترین و زیباترین منظومه رمانتیک شعر فارسی و یکی از ارزنده‌ترین آفرینش‌های ادبیات هند و اروپایی است که نشان می‌دهد این اثر جهانی است و هر کدام از آثار ماندگار نظامی گنجوی بعد از او نیز الهام‌بخش شاعران دیگر است که از او سرمشق گرفته‌اند.

حدادعادل افزود: افتخار می‌کنیم که این چنین گنجینه‌ای متعلق همه ماست، تعلق نظامی‌گنجوی به فرهنگ ایران اسلامی و انکار این که این شاعر پارسی‌گوی متعلق به ایران اسلامی نیست امری بسیار نامفهوم و حیرت‌آور است، چرا که اهل معرفت و اهل خرد می‌دانند که انکار حقایق برای هیچ کس اعتباری نمی‌آورد و اگر این آثار تنها داخل مرزهای ایران اسلامی نیست به این معنی نیست که نظامی به نظام ایران اسلامی تعلق ندارد.

وی افزود: اینکه ادعا می‌شود نظامی ایرانی نیست، شعر فارسی هم ندارند و اخیراً نیز در اقدامی سخیفانه اشعار نقش بسته بر آرامگاه او را برداشته‌اند، امروز اگر آرامگاه نظامی در داخل مرزهای ایران نیست، بدین معنا نیست که نظامی به فرهنگ ایرانی، اسلامی تعلق ندارد بلکه این را نشان می‌دهد که سایر کشورها اگر قصد مصادره نظامی را دارند همگی نشانگر بزرگی و عظمت گنجینه‌های ادبی ایران است.

وی گفت: اگر امروز به موزه‌های دنیا برویم و آثار هنرمندان را در همه‌جا ببینیم به این معنی نیست که این آثار متعلق به کشور ما نیست بلکه نشان از اهمیت آثار ما در تمام دنیا و جهان دارد که برای همگان حائز ارزش است.

رئیس فرهنگستان زبان ادب و فارسی بیان کرد: تالیف دانشنامه زبان و ادب فارسی در 12 جلد محقق شده که هم‌اکنون در دسترس پژوهشگران ادب فارسی و ادب دوستان است که در این دانشنامه ادبی درباره نظامی نوشته شده و امسال وزارت ارشاد و فرهنگستان و استان‌هایی از سراسر کشور تصمیم‌ گرفته‌اند، روز بزرگداشت حکیم نظامی را تصویب کنند و مقالات مربوط به حکیم نظامی در یک مجلد منتشر شود تا بتوانیم به عنوان هفتمین کتاب از دل این دانشنامه آثار این شاعر بزرگ را انتشار دهیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز 10 استاد در این مجموعه مقاله دارند که این کتاب امروز در این مراسم رونمایی می‌شود و انتظار می‌رود به عنوان یک رسالت مهم و خطیر، پاسداری از ذخایر فرهنگی و علمی مورد توجه باشد و همگان در این زمینه تلاش کنند، چرا که توجه به این مهم از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشعار نظامی را که در دهه‌های قبل و در نقالی‌ها سروده می‌شد، یک رسانه اعلام کرد و گفت: امروز باید با ورود چنین فرهنگی در بین مردم و خوانش شعرهای این شاعران بزرگ، مفاهیم دلنشین ادبی آنها در بین خانواده‌ها و جوانان رواج یابد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا