آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

کارشناس روابط بین الملل روس؛دخالت های بیش از حد آمریکا در ارمنستان گرایش مسکو به سمت آذربایجان را افزایش می دهد

کوزنتسوف، تحلیلگر روابط بین الملل گفت: دخالت‌‌های بیش از حد آمریکا در ارمنستان می‌‌تواند به کاهش نفوذ لابی ارمنی موجود در مسکو منجر شده و روسیه را هرچه بیشتر به جمهوری آذربایجان نزدیک‌تر کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اولئگ کوزنتسوف، کارشناس روس و تحلیلگر روابط بین الملل معتقد است؛ امروز ارمنستان به عرصه رقابت های ژئوپلتیک آمریکا و روسیه تبدیل شده است. به گفته این تحلیگر روس؛ افزایش مداخله‌‌های مستقیم آمریکا در ارمنستان و محدود شدن فضای عمل برای مسکو در این کشور می تواند نتایج غیر قابل پیش بینی در پی داشته باشد.

 به عنوان مثال این اقدامات می‌‌تواند در گام اول از تاثیر لابی ارمنی موجود در مسکو بکاهد. حتی این موضوع می‌‌تواند به برکناری لاوروف، وزیر خارجه روسیه و والنتینا ماتوینکو، سخنگوی شورای فدراسیون روسیه که از برجسته‌‌ترین رهبران لابی ارمنی در ساختار قدرت روسیه می‌‌باشند منجر شود. گام بعدی نزدیکی هرچه بیشتر روسیه با دیگر کشور قفقاز جنوبی یعنی جمهوری آذربایجان خواهد بود.

کوزنتسوف همچنین خاطرنشان می‌‌سازد؛ اصرار در این خصوص می‌‌تواند مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به یک واقعیت مرتبط با جهان اسلام مبدل کند. عقب نشینی روسیه از ارمنستان می‌‌تواند به معنای چراغ سبز این کشور به جمهوری آذربایجان برای آزادسازی اراضی اشغالی قره باغ قلمداد شود. همچنین حمایت های آشکار و پنهان مسکو از آزادسازی اراضی اشغالی قره باغ می‌‌تواند به تشکیل اتحاد سه گانه روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان منجر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا