آذربایجاناخبارایرانعمومی

وزیر اتحادیه اوراسیا: آماده تجارت گسترده با ایران هستیم

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه اعضای این اتحادیه آماده توسعه همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی گسترده با ایران هستند، اعلام کرد: همکاری‌های کشورهای عضو این اتحادیه با ایران دورنمای خوبی دارد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو با بیان اینکه ایران بازار بسیار مهمی در این منطقه به حساب می‌آید، اظهار داشت: توسعه روابط با این کشور برای اتحادیه اوراسیا اهمیت فراوان دارد و با امضای موافقتنامه ایجاد محدوده تجاری آزاد میان ایران و این اتحادیه شرایط مساعدی برای گسترش همکاری‌ها فراهم شده است.
نیکیشینا تصریح کرد: ما معتقدیم که مبادلات بازرگانی با ایران باید توسعه یابد و همه طرف‌ها و کارفرمایان فرصت این را داشته باشند که از شرایط ایجاد شده بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات ایجاد شده انواع کالاها را شامل می‌شود و بیش از ۵۰۰ قلم کالا را در بر می‌گیرد.
گفتنی است، ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۹۶ در خصوص ۵۳۰ کالا که شامل تعرفه ترجیحی یا سود بازرگانی صفر برای واردات می‌شود به توافق رسیدند و سپس موافقت نامه‌ای در این مورد امضا شد.

نیکیشینا در ادامه مصاحبه با غیرقانونی خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار داشت: ما تحریم‌های غیرقانونی واشنگتن علیه ایران را قبول نداریم ضمن اینکه اقدامات ما براساس اصول اقتصادی و توسعه همکاری‌ها در این عرصه بکار گرفته می‌شود.
وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: پاسخ ما به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، غیرسیاسی و اقتصادی است و تاکید داریم همکاری‌های بازرگانی می‌تواند توسعه یابد و برای این منظور  تسهیلات ویژه ایجاد خواهیم کرد ضمن اینکه موافقتنامه امضا شده با ایران چنین تسهیلاتی را پیش‌بینی کرده است.
نیکیشینا گفت: سعی می‌کنیم در روابط تجاری موانع برطرف شود و امیدواریم که از ساز و کار اینستکس که توسط سه کشور اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران ایجاد شده است نیز استفاده شود.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به دورنمای خوب توسعه همکاری‌ها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره و اضافه کرد: کشورهای عضو این اتحادیه در سال گذشته رشد اقتصادی ۲۷ درصد را تجربه کردند و بیشتر از همه ارمنستان و قرقیزستان از این همکاری‌ها سود بردند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم‌اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده و مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از ۲۰ میلیون کیلومترمربع است که بیش از ۱۸۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد و تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۴ هزار میلیادر دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) بوده است.

با آغاز کار اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد شده است و تجارت میان اعضا بهبود یافته و تسهیلات بسیاری را در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان آورده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا