آذربایجاناخباراردبیل

تقدیر آیت الله عاملی از حضور پرشور شیعیان جمهوری آذربایجان در عزاداری تاسوعاو عاشورای حسینی

امام جمعه اردبیل از اهالی کشور جمهوری آذربایجان که در بین تضییقات خاص، حضور فوق العاده ای در مراسم عزاداری پیداکرده بودند تشکر نمود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نمازجمعه اردبیل از اهالی استان بخاطر برگزاری مراسم عزاداری بصورت پرشکوه، شایسته و منظم تشکر کردند.
حضرت آیت الله عاملی همچنین از دست اندرکاران و خدمت گزاران به عزادارن و عزاداری ها از جمله صدا وسیما، نیروی انتظامی، فرمانداری و شهرداری تشکر کردند.
ایشان با اشاره به ازدهام فوق العاده جمعیت در مرکز شهر بر لزوم بازگشایی حریم شیخ صفی تأکید و در خصوص از بین رفتن فرصت فعالیت های عمرانی در شهر در تابستان گذشته شدیدا گلایه کردند.
خطیب جمعه اردبیل افزودند: بازگشایی حریم شیخ صفی تا به مطالبه عمومی تبدیل نشود اتفاقی نخواهد افتاد.
ایشان ادامه دادند: از اهالی میخواهیم با تشکیل مجموعه ای مدنی، مسئولین را به این امر خطیر ملزم نمایند.
امام جمعه اردبیل از اهالی کشور جمهوری آذربایجان که در بین تضییقات خاص، حضور فوق العاده در مراسم عزاداری پیداکردند تشکر نموده و گفتند: اگر قرار باشد برای آذری ها هویتی تعریف شود همیشه آن هویت، عاشورایی، غدیری، نبوی، علوی و حسینی است. آذری ها اول حسینی، سپس آذری هستند.
ایشان دوباره با تأکید بر شعار امسال حسینیان آذری یعنی “امری لأمرکم متّبع” از تمام کسانی که در تبیین و تبلیغ این شعار تلاش کردند تقدیر نموده و بر ادامه آن تأکید کرده و گفتند: تمام عنایات اهل بیت در همین اتباع نهفته و تبعیت از اهل بیت، بزرگترین رمز برای گشودن درب های عنایات خاصّه خداوندی است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در بخش دیگری از خطبه ها از عزاداری بسیار شایسته اهل سنت در منطقه عنبران، هشتجین و غرب گیلان تشکر ویژه نموده و آن را جوابی شایسته برای وهابیانی دانست که امسال از عزاداری اهل سنت نهی کرده بودند.
ایشان گفتند: عزا و گریه برای ابا عبدالله سنت نبوی است و هر کس به این سنت عمل نکند در سنت مرتکب تبعیض شده و با تبعیض در سنت عامل به سنت نیست و لذا اخیرا در کنفرانس گروزنی، دویست عالم اهل سنت از جمله رئیس الازهر وهابیت را از دایره اهل السنّه و الجماعه خارج کردند
نماینده ولی فقیه در استان از عزاداری بسیار پرشور شهرستان های استان تجلیل کردند و بر پخش هر چه بیشستر آنها از صدا و سیما تاکید نمودند.
امام جمعه اردبیل همچنین مدح بلیغی از جمعیت پاکبانان که جوان های پر انگیزه آن را تشکیل داده تشکر نمودند و از اهالی استان خواست همه پاکبان طبیعت و محیط زیست باشند.
ایشان تشکیل مجموعه های مدنی جهت حفظ محیط زیست و توسعه فضای سبز را حیاتی و نشان رشد و اعتلاء مدنیت و فرهنگ استان دانسته و اعلام کردند: همه باید در این امر مقدس سهیم باشیم.
ایشان در راستای توسعه این ادبیات، شعار محیط زیستی در استان را اعلام کرد و گفت: شعار همیشگی ما در حفظ محیط زیست این جمله است: “بشقاب غذای خود را با انداختن آب دهن آلوده نمی کنیم”
حضرت آیت الله عاملی در بخش دیگری از خطبه ها از خیرینی که در دهه محرم کارهای بزرگی انجام دادند قدردانی کرده و در این خصوص بطور خاص از یکی از تجار اردبیلی ساکن در تهران که با پنجاه میلیون تومان چندین زندانی مالی را آزاد کرد تشکر نمودند.
ایشان در خاتمه خطبه ها از عزاداران خواستند بعد از دهه محرم با مراقبت و تقوی مانع از زوال عنایات حسینی شوند و خدای نکرده با گناه و معصیت مرتکب بد خرجی و ولخرجی معنوی و هدر دادن مقامات معنوی که در فضای معنوی محرم حاصل می شود، نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا