اخبارترکیه

ترکیه دستور بازداشت ۱۲۵ مامور دیگر پلیس را صادر کرد

یک دادستان ترکیه روز سه‌شنبه دستور بازداشت ۱۲۵ مامور دیگر پلیس را در ارتباط با دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام اخیر صادر کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز  به نقل از خبرگزاری آناتولی، در حالی که تحقیقات قضایی درباره کودتای نظامی جولای در ترکیه همچنان ادامه دارد، یک دادستان دستور بازداشت 125 مامور پلیس را به اتهام ارتباط با جنبش فتح الله گولن و دست داشتن در کودتای نظامی صادر کرده است.

این دومین موج بزرگ بازداشت ها در ترکیه از 7 اکتبر به شمار می رود. بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه در سخنانی در پارلمان این کشور تاکید کرد: حزب عدالت و توسعه هیچ خائن یا تروریستی را پناه نخواهد داد. ما متعهد به مقابله با سازمان تروریستی گولن در ترکیه هستیم.

در حالی که پس از کودتای اخیر تاکنون بیش از 32 هزار نفر بازداشت شده اند، هنوز هیچ یک از مقامهای ارشد حزب عدالت و توسعه متهم به دست داشتن در این کودتا نشده اند. بیش از 100 هزار نفر از مقامهای نظامی ، نیروی پلیس ،قاضی ، دادستان ترکیه نیز تاکنون برکنار یا تعلیق شده اند.

پارلمان ترکیه اخیرا با تمدید حالت فوق العاده در این کشور موافقت کرده است. پس از وقوع کودتا، دولت ترکیه به مدت 3 ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرده بود.

ییلدیریم تصریح کرد: شاید در جریان سرکوب کودتاگران، اشتباهات کوچکی رخ داده باشد ولی دولت اجازه رفتار ناعادلانه با شهروندان را نخواهد داد.

گولن از سال 1999 میلادی تاکنون در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند. دولت ترکیه بارها فتح الله گولن را عامل اصلی وقوع کودتای 15 جولای معرفی کرده است و خواستار استرداد وی از آمریکا شده است.

گولن نیز این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را طراح اصلی این کودتا معرفی کرده تا به بهانه آن، مخالفان و منتقدان دولت را سرکوب و پاکسازی نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا