آذربایجاناخبارارمنستان

وضعیت بحرانی ارمنستان در آستانه انتخابات

بر اساس گزارشهای منتشر شده، در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در ارمنستان احتمال زیادی برای وقوع آشوب و تنش در این کشور وجود دارد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، سرژ سارکیسیان رییس جمهور ارمنستان برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات و معضلات داخلی و برای توجیه و تحریف افکار عمومی کشورش چند مرتبه مناشقه قره باغ کوهستانی و خط مقدم جبهه را پیش کشید و به تحرکات نظامی در خط مقدم جبهه دست زد. اما تلاش های وی در این خصوص به ثمر نرسید.
این بار در روز 12 مارس در مراسم دیدار سیران اوهانیان، واردان اوسکانیان وزیر امور خارجه سابق و رافی اوانیسیان رهبر حزب «ارث» ارمنستان با مردم درگیری مسلحانه ای صورت گرفت که نشانگر بهم ریختن اوضاع ارمنستان بوده و مانند بمب ساعتی است که امکان انفجار آن در هر آن وجود دارد..
الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «ماه آوریل برای ارامنه بسیار سخت خواهد گذشت. رهبران ارمنستان دو واهمه جدی از ماه آوریل دارند. واهمه و ترس اول آنها احتمال حمله مجدد ارتش آذربایجان در طول خط مقدم جبهه و آزاد سازی سرزمین های دیگر از اشغال ارامنه است که طبعا در صورت تحقق این حمله، ارتش ارمنستان متحمل تلفات زیادی خواهد شد و این موضوع مورد قبول جامعه ارمنستان نمی باشد. اما واهمه و ترس دوم آنها این است که در روز دوم ماه آوریل انتخابات پارلمانی در ارمنستان برگزار خواهد شد و ممکن است اوضاع این کشور برهم خورده و تنش و درگیریی هایی بوجود آید. بر اساس اطلاعی که من دارم، برخی محافل ارمنی خود را برای یک مبارزه مسلحانه علیه سارکیسیان آماده می کنند.
جمهوری آذربایجان هیچ مسولیتی در قبال حفظ آرامش در خط مقدم جبهه در زمان برگزاری انتخابات در ارمسنتان ندارد. چون تا زمانی که سرزمین های ما تحت اشغال ارمنستان باشد، باید خاک زیر پای اشغالگران آتش بگیرد.
فکر می کنم که وضعیت فعلی فرصتی برای آذربایجان به شمار می آید. ارمنستان نیز به خوبی می داند که آذربایجان سرزمین های اشغال شده خود را پس خواهد گرفت. به همین خاطر به هر وجه ممکن تلاش می کند که پای روسیه را به این مناقشه بکشاند. سفر اخیر سرژ سارکیسیان رییس جمهور ارمنستان به مسکو نیز بیشتر با همین هدف صورت گرفته است. از طرف دیگر، رهبران ارمنستان می بینند که صنایع دفاعی و نظامی آذربایجان روز به روز در حال پیشرفت و ترقی است. فلذا می خواهند در این زمینه با آذربایجان وارد مسابقه تسلیحاتی بشوند. ایروان این بار از روسیه درخواست تاسیس یک مرکز صنایع دفاعی مشترک را نموده است اما فکر می کنم که سارکیسیان در این زمینه موفق نخواهد شد چون روسیه نمی خواهد در کشور فقیری همچون ارمنستان چنین صنایع مهم نظامی را راه اندازی نماید…»
رهبران ارمنستان نباید نتایج تلخ جنگ ماه آوریل سال گذشته را فراموش کنند. ممکن است که این بار نیز در صورت وقوع جنگ در خط مقدم جبهه، ولادیمیر پوتین همانند سال گذشته تماس تلفنی سارکیسیان را بدون پاسخ بگذارد. جمهوری آذربایجان نیز اعلام نموده خود را آماده انجام عملیات نظامی برای آزادسازی سرزمین های اشغال شده می کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا