آذربایجانایران

تعهد باکو به رژیم صهیونیستی برای اخراج سریالی کارکنان اعزامی ایران

جمهوری آذربایجان در راستای اجرای تعهدات خود به رژیم صهیونیستی مبنی بر ایجاد تنش دائمی در مناسبات با ایران، یکی دیگر از کارکنان ایرانی را مجبور به خروج از این کشور کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقازبه نقل از فارس، باکو در ادامه رویکرد ضدایرانی خود برای فشار به نمایندگی‌های کشورمان در باکو، در جدیدترین اقدام با نقض کنوانسیون وین، مسئول اداری رایزنی فرهنگی ایران را سه ساعت بازداشت و وی را مجبور کرد پس از 48 ساعت جمهوری آذربایجان را ترک کند.

جمهوری آذربایجان اوخر سال گذشته نیز از ورود کارشناس فرهنگی سفارت کشورمان جلوگیری کرده بود.

از آذر سال 90 تاکنون ۸ کارمند ایرانی برغم داشتن گذرنامه‌های خدمت مجبور به خروج از باکو شدند یا در بازگشت از مرخصی از ورود آنها به جمهوری آذربایجان ممانعت شده است.

علیرغم سیاست دوستانه و حمایت‌های استراتژیک تهران از باکو، در این مدت جمهوری آذربایجان از ورود تعدادی از کارکنان نمایندگی صداوسیما، نمایندگی مقام معظم رهبری، رایزنی فرهنگی در باکو ممانعت کرده و آنها را از فرودگاه باکو یا مرز زمینی به کشورمان بازگردانده است.

در ادامه این روند باکو ماه گذشته نیز از ورود یکی از کارکنان سفارت به جمهوری آذربایجان علیرغم اینکه وی دارای گذرنامه خدمت بود، جلوگیری و وی را مجبور به بازگشت به ایران کرد.

تابستان گذشته نیز رسانه‌های جمهوری آذربایجان خبر دادند چهار کارمند محلی ایرانی تبار سفارت کشورمان مجبور به خروج از جمهوری آذربایجان شدند.

جمهوری آذربایجان همچنین با فشار به نمایندگی کمیته امداد در جمهوری آذربایجان که بیش از بیست سال فعالیت انساندوستانه در این کشور داشته است، تابستان گذشته کلینیک طبی آن را نیز در باکو تعطیل کرد.

رویکرد جمهوری آذربایجان در اخراج کارکنان ایرانی، تعطیل و محدود کردن نمایندگی‌های کشورمان و استفاده ابزاری از اهرم روادید در شرایطی است که تاکنون تهران با ادامه حمایت‌های استراتژیک از جمهوری آذربایجان از جمله برقراری ارتباط زمینی جمهوری آذربایجان با نخجوان، از اقدام متقابل خودداری کرده است و حتی با درخواست باکو برای گشایش مرکز فرهنگی جمهوری آذربایجان در تهران موافقت کرده است.

انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید همانطوری که وعده احترام متقابل در عرصه سیاست خارجی را داده است، با پاسخ مناسب به شیطنت‌های جمهوری آذربایجان از ادامه این روند جلوگیری کند.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا