آذربایجاناخبارعمومی

پاسخ امام جماعت مسجد «مشهدی داداش» باکو به اظهارات وقیحانه نماینده ضد دین پارلمان آذربایجان به آیین های شیعی مردم این کشور

حاج شاهین حسنلی، امام جماعت مسجد « مشهدی داداش » باکو ، در پاسخ به اهانت های عضو کمیته امور گروه های دینی مجلس جمهوری آذربایجان به آیین های شیعی مردم این کشور نوشت : « خدا را شکر که همه ساله شاهد توجه بیشتر مردم جمهوری آذربایجان به موضوعات معنوی هستیم. »

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « آذ.اسلام» حاج شاهین حسنلی پاسخ خود به اهانت های فاضل مصطفی، عضو کمیته امور گروه های دینی مجلس جمهوری آذربایجان را به پایگاه اینترنتی «مدراتور» ارسال کرد.
در پاسخ حاج شاهین حسنلی آمده است : « در آذربایجان همواره دین پایه محکم روح ملی بوده است. نگرش های دینی ما همواره رو به پیشرفت بوده است و هیچ گاه موجب رویارویی دینی و قومی و مانع اصلاحات اجتماعی و سیاسی و مبادلات و اعتلای فرهنگی و سازندگی و روح خلاقیت نشده است. نگرش های دینی ما همواره از این پیشرفت ها حمایت کرده است. »
امام جماعت مسجد مشهدی داداش باکو افزوده است : « توجه و احترام جوانان جمهوری آذربایجان به معنویات و دین و ریشه ها ، موجب افزایش امید به آینده می شود و اطمینان داریم که وطنمان در تاریخ جهان نقش ایفاء خواهد کرد. زیرا، امپریالیسم جدید که دچار ناکامی های پی در پی و سقوط تدریجی شده است، ملت هایی را هم که اسیر کرده، به دنبال خود خواهد کشید. تنها ملت هایی پایدار خواهند ماند که در نظام جدید جهانی مشارکت می کنند و پیشرفت را با هویت معنوی خود منطبق می کنند. تردیدی نیست که کسانی که نمی خواهند هیچ دولتی از جمله جمهوری آذربایجان را در این شرایط ببینند، از شیوه های مختلف بهره می گیرند. گاه انقلاب های رنگین، گاه بهارهای عربی و گاه نیز جنگ های قومی – دینی به کار گرفته می شوند. »
حاج شاهین حسنلی در رد ادعای فاضل مصطفی مبنی بر مغایرت عزاداری با تعالیم قرآن کریم، با تاکید بر انطباق کامل عقل گرایی با عشق و احساس گرایی در نگرش های دینی سنتی ( مذهب تشیع) مردم جمهوری ‌آذربایجان ، افزوده است : « در قرآن کریم ، خصوصیات کامل انسان ارایه شده است. یعقوب پیامبر از دوری یوسف به قدری گریه کرد که چشمانش کور شد و به موازات آن نیز از پیامبری دست برنداشت. این واقعه که خداوند آن را زیباترین داستان نامیده است، به موازات مضامین اجتماعی و سیاسی و روانی خود ، ماجرایی عاشقانه میان پدر و پسر و اولیاء و سایر انسان هاست.ِ»
حاج شاهین حسنلی افزوده است : « این جهان بینی که اوج فداکاری است، عالمان و شعرا و نظامیان و مقاماتی را می پروراند که سودای شهادت دارند. این جهانی بینی از پیامبران الهی اخذ شده است و در میان مردم ما نیز در قالب عاشورا وجود دارد. همه ساله یک بار ، همگان به یاد کسی که همه چیزش را در راه انسانیت قربانی کرد، در مساجد گردهم می آیند و آمال او را در سطحی عقلانی می آموزند و خطبه ها را می شنوند و شرایط او را در سطحی احساسی زندگی می کنند و نوحه سرایی و گریه می کنند. آیا این وحدت تفکر و احساس و وحدت خصوصیات بینادین انسانی و همچنین فرهنگی که از آن زاده می شود، خوشبختی و ضمانت موفقیت های ما نیست؟ آیا تساهلی که به حق به آن افتخار می کنیم، محصول همین وحدت عقل و احساس و جهان بینی القاء کننده احساس مرحمت و رد کننده هرگونه خشونت نیست؟ »
امام جماعت مسجد مشهدی داداش باکو افزوده است : « عامل اصلی جلوگیری از گسترش افراط گرایی در جمهوری آذربایجان ، محبت به اهل بیت پیامبر (ص) است که صرف نظر از تعلقات مذهبی شان، به اهل بیت (ع) محبت می ورزند و در روزهای شادی آنها شاد و در روهای غم آنها غمگینند. انسان با توجه به اینکه می تواند بخندد و گریه کند، انسان است. به همین دلایل، جوانان و روشنفکران ما، روز به روز به این فرهنگ بیشتر پیوند می خورند و برای بهره مندی بیشتر از آن تلاش می کنند. همه ساله عزاداری عاشورا و شب های قدر و مراسم های میلاد با ازدحام و احتشام بیشتری برگزار می شوند. صرفا هم افزایش تعداد مطرح نیست، بلکه تغییر کیفی است که حاصل پیوند خوردن معنویات و ثلمه هاست. مایه تاسف است که پس از هر یک از این مراسم ها، انتشار افکار نابردبار و افراطی ، به عادت تبدیل شده است. انتقاد زیباست ، به شرط اینکه به اهانت منجر نشود. همچنین انتقاد زیباست، اگر جایگزین هم ارایه شود. »
حاج شاهین حسنلی با انتقاد از تخطئه شدن زیارت و زیارتگاه ها در سخنان فاضل مصطفی، عضو پان ترکیست کمیته امور گروه های دینی مجلس جمهوری آذربایجان افزوده است : « به زیارتگاه هایی که ملت ‌آذربایجان در طول قرون متمادی آنها را حفظ و انرژی معنوی آنها را اخذ و با بودجه دولتی آنها را برپا کرده است، زبان درازی می شود. گرچه، ترکیه که به عنوان الگوی جایگزین معرفی می شود، به لحاظ شمار زیارتگاه ها با هیچ کشور مسلمان دیگری قابل قیاس نیست. اقدام رصدخانه ملی و سازمان ملی – دینی مان به تنظیم جدول اوقات اذان پیش از ماه رمضان ، تقلید از کشور خارجی ( ایران ) توصیف می شود، اما به عنوان جایگزین، جدول اوقات شرعی کشوری دیگر (ترکیه) ارایه می شود. به شخصیت های تارخی خودمان اهانت می شود ( اهانت های فاضل مصطفی به شاه اسماعیل صفوی بخاطر رسمیت بخشیدن به مذهب تشیع) و در مقابل ، نماینده دولتی لائیک که در ظاهر به سبکی دینی بحث می کند، به عنوان الگو معرفی می شود. در نهایت نیز دین سنتی ( مذهب تشیع ) که انسان های فداکار را برای این ملت پرورش می دهد، به عنوان ایدئولوژی کشوری خارجی ( ایران) معرفی می شود و حتی به عنوان جایگزین، پیشنهاد می شود که نگرش های دینی سنتی کشوری دیگر ( ترکیه) اخذ شود. »
حاج شاهین حسنلی خطاب به فاضل مصطفی، نماینده پان ترکیست مجلس جمهوری آذربایجان افزوده است : « آشکار بگویم، موضع شما برای من غیرقابل درک است. می توانیم تفاوت فکری داشته باشیم. اما همه مان باید برای وطن و ملتمان تلاش کنیم و منافع ملی و وحدت باید خط قرمز همه مان باشد. ریشه ملی گرایی قومی، راست گرایی افراطی ، الحاد تهاجمی ، نظامی گرایی سیاسی و افراط گرایی دینی در فقدان فداکاری و عشق و رویارویی احساس گرایی و عقل گرایی است. ما نمی توانیم میراثی را که از نیاکانمان به ما رسیده است ، در مقابل جاه طلبی های شخصی و منافع فرقه ای قربانی کنیم. اهانت به افراد به خاطر عقاید دینی شان، تفتیش احساسات انسان ها و بازجویی اشک هایشان و بیان سخنان بی مهابا درباره احساسات دینی ، برای هیچ کس سربلندی به بار نمی آورد. این، در دورانی که جنگ های دینی و مذهبی طغیان می کند، بطور ویژه خطرناک است. »
امام جماعت مسجد مشهدی داداش باکو افزوده است : « اگر در کشور ما بردباری وجود دارد و شاهد زندگی مسالمت آمیز پیروان مذاهب و ادیان مختلف هستیم، بخاطر وجود این بردباری، مدیون دین سنتی مان هستیم که شما به آن اهانت می کنید. درباره این که مراسم عزاداری را به صدای گوسفندان تشبیه کرده اید و آن را خارج از دین دانسته اید، حاضرم به اثبات برسانم که عزاداری نه تنها با منطق قرآنی مغایر نیست، بلکه منطبق بر منطق قرآنی است. اما، ضرورتی نمی بینم که با یک نماینده مجلس وارد مباحث دینی شود. »
حاج شاهین حسنلی خطاب به نماینده مجلس جمهوری آذربایجان افزوده است : « نمی توانید ما را به ترویج خرافات و کمک به دولت خارجی متهم کنید. زیرا، این ادعا صرفا مایه خنده می شود. مبارزه با موهومات و حفظ فضای دینی کشورمان از تاثیرات خارجی ، شخصا از اولویت های من است. به همین خاطر نیز از طرف مسلک ها و جریان های مختلف هدف قرار گرفته ام. اما قصد ندارم از این راه بازگردم. بیایید بجای احساس کمبود بخاطر ارزش های معنوی ملتمان ، به این ارزش ها افتخار کنیم. این ارزش ها ما را به عنوان یک ملت شکل داده و در طول قرون متمادی حفظ خواهد کرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا