آذربایجاناخبارعمومی

مدیر رادیو آزادی آمریکا، حکم دادگاه عالی آذربایجان مبنی بر مسدود شدن بخش آذری این رادیو را محکوم کرد

­توماس کنت، مدیر رادیو آزادی آمریکا، حکم دادگاه عالی جمهوری آ‌ذربایجان مبنی بر ابرام حکم دادگاه این کشور برای مسدود شدن پایگاه اینترنتی بخش آ‌ذری این رادیو را محکوم کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی بخش آ‌ذری رادیو آزادی آمریکا، توماس کنت گفت : « حکم دادگاه عالی جمهوری آ‌ذربایجان به منزله سوء استفاده از حاکمیت دولتی است. در سال ۲۰۱۴ نیز حاکمیت جمهوری آذربایجان با بستن دفتر رادیو آزادی در باکو به هیچ قانون و رویه مرتبط توجهی نکرد و رادیو آزادی و رسانه های مستقل را هدف گرفت. حکم دادگاه عالی جمهوری آذربایجان در روز چهارم ژوئن نیز همین را تایید می کند. »
توماس کنت گفت : « رادیو آزادی دوبار بخاطر مسدود شدن سایتش در جمهوری آذربایجان به دادگاه شکایت کرده ، اما به هیچ یک از این شکایات ترتیب اثر داده نشده است. حال آنکه دولت جمهوری آذربایجان مدرکی را بتواند ادعاهایش را ثابت کند، اقامه نکرد ه است. »
سایت رادیو آزادی در مارس ۲۰۱۷ در جمهوری آذربایجان به دستور دادستانی این کشور مسدود شد و دادستانی کل جمهوری آذربایجان اعلام کرد این سایت برای امنیت ملی جمهوری آذربایجان خطر ایجاد می کند.
دفتر بخش آذری رادیو آزادی نیز در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ مهر و موم شد.
در ماه مه سال گذشته نیز دادگاه منطقه یاسامال باکو برای مسدود شدن پایگاه های اینترنتی روزنامه آزادی، میدان تی ، توران تی وی و «آذربایجان ساعتی» حکم صادر کرد.
پیش از حکم دادستانی کل جمهوری آذربایجان، بخش ‌آذری رادیو آزادی در چارچوب طرح « روزنامه نگاری ضد فساد مالی و جرایم سازمان یافته» ، گزارش هایی را درباره فعالیت های مالی خانواده رییس جمهوری آذربایجان و محافل نزدیک به آن منتشر کرده بود.
در ژانویه ۲۰۱۸ ، سایت انگلیسی زبان رادیو آزادی نیز در جمهوری آذربایجان مسدود شد.
حاکمیت جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۴ طی عملیاتی در دفتر بخش آذری رادیو آزادی، این دفتر را مهر و موم و دادستانی کل جمهوری آذربایجان این رادیو را به فرار مالیاتی و نقض قوانین مالی متهم کرد. این اتهام ها در دادگاه به علت فقدان دلایل رد شدند. رادیو آزادی به همین خاطر به دادگاه اروپایی حقوق بشر شکایت کرده است.
برغم مسدود شدن سایت رادیو آزادی در جمهوری آذربایجان، بخش آذری این رادیو با استفاده از فناوری دیجیتال و پخش ماهواره ای، برای میلیون ها آذربایجانی خبررسانی می کند.
طی سال ۲۰۱۷ ، صفحات برنامه های بخش آذری رادیو آزادی در فیسبوک، یوتیوب و سایر رسانه های اجتماعی ، نود میلیون بار بازدید شده اند.
اتحادیه اروپا و فریدوم هاوس، مسدود شدن پایگاه های اینترنتی رادیو آزادی و پایگاه های اینترنتی روزنامه آزادی، میدان تی ، توران تی وی و «آذربایجان ساعتی» را محکوم کرده اند.
الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان انتقادات گروه های حقوق بشری و دولت های غربی را رد و اتهام سرکوب ناراضیان را « تبلیغات محافلی مشخص برای لکه دار کردن جمهوری آذربایجان» ارزیابی می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا