مصاحبه

موسی آیازتکین: ۳۰ میلیون علوی ترکیه، ایران را وطن خود می‌دانند

موسی آیازتکین گفت: ایران با وجود به خطر افتادن منافع خود از حمایت‌های خود در قبال مقاومت دست نکشید و این موضع کاملا نظر علویان ترکیه را نسبت به ایران تغییر داد؛ امروز حدود ۳۰ میلیون ترک علوی، ایران را وطن خود تصور می‌کنند.

به گزارش مرکز فرهگی قفقاز، موسی آیازتکین، دبیر اتحاد جهانی علمای جعفری ترکیه و مترجم کتاب‌های «صحیفه رضویه» و «اصول عقاید» آیت‌الله سبحانی به زبان استانبولی است. او مدیریت رسانه‌ای یکی از شبکه‌های شیعی ترکیه را بر عهده دارد و در سال‌های نه‌چندان دور از طلاب جامعة المصطفی العالمیه بوده است. آیاز تکین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به بیان مسائل مختلفی درباره وضعیت حساس حال حاضر جهان اسلام و نقش سازنده ایران در مناسبات منطقه‌ای و جهانی پرداخت:

مناسبات بسیاری در ارتباط با ملت ترکیه و ایران می‌تواند به وجود آید، اما نقش سیاستمداران و افراد نخبه جوامع در این مورد بسیار حساس و تعیین کننده است؛ چراکه همانند شمشیری دولبه هم می‌توانند باعث ارتقای ملل گردند و هم می‌توانند شرایط را بدتر کنند. همیشه باید نسبت به اتفاقاتی که پیرامونمان رخ می‌دهد، آگاهی لازم را داشته باشیم تا در موقع لزوم با اتخاذ راهبردی مناسب واکنش مناسبی از خود نشان دهیم.

نسبت نظام سکولار ترکیه و سلفی‌گری

ترکیه به خاطر رویکرد فکری‌ خاص حاکم بر آن، دارای نظامی سکولار است که همین نوع اندیشه بر قانون اساسی و اداره نظام اجتماعی آن سایه افکنده است. اما غالب مردم با سابقه معنوی و مذهبی که دارند با این نوع نگرش نسبت به اداره جامعه موافق نیستند، اما اردوغان با اعمال فشار بر مردم به دنبال ابقای این نوع نظام در ترکیه است و سابقه وی نشان می‌دهد که دید افراطی در عقاید او به وضوح نمایان است و به جرات می‌توان گفت در اندیشه‌های او تفکرات یک سنی کاملا متعصب با گرایشاتی به سوی وهابیت نمایان است و اساسا دنباله‌رو اندیشه‌های وهابیون است.

رئیس جمهور ترکیه در سفری که به سوریه داشت به زیارت حرم حضرت زینب(س)، نرفت اما قبر صلاح‌الدین ایوبی را زیارت کرد که همه می‌دانند کیست و چه مواضع تندی در قبال شیعیان داشته است. در حوادثی که در شهر «ریحانلی» در نزدیکی مرز ترکیه اتفاق افتاد و 80 نفر از تروریست های تکفیری کشته شدند، اردوغان صراحتا آنها را برادران شهید نامید، اما کسی نیست که از او سؤال کند وقتی مردم دیگر سوریه و از جمله شیعیان قتل عام می‌شوند چرا ساکت است و اعلام موضع نمی‌کند یا در حوادث اخیر در ترکیه چندین و چند نفر از علویان و شیعیان کشته شده‌اند، اما کسی پاسخگو نیست و کسی آنها را شهید خطاب نمی‌کند.

اتوبان تردد تکفیریون

ترکیه در قبال سوریه و سلفیون تکفیری موضع‌گیری چندسویه دارد. جنگ سوریه اگر با کمک‌های مالی و نظامی ترکیه همراه نبود، ابدا تاکنون ادامه نمی‌یافت. برخلاف تمام اظهار بی‌طرفی‌ها و فرافکنی‌هایی که اردوغان انجام می‌دهد اگه صاقانه بخواهد جنگ سوریه را به اتمام برساند، 24 ساعته این جنگ تمام خواهد شد. چون اگر ترکیه تنها مرزهای خود را ببندد سلفی‌های تکفیری نمی‌توانند یک روز هم مقابل ارتش سوریه دوام بیاورند؛ اما متاسفانه 800 کیلومتر مرز مشترک میان ترکیه و سوریه تبدیل به اتوبانی برای تردد تکفیری‌ها بدون کوچکترین دغدغه شده است. مضاف بر این دولت اردوغان به آزادی که به این تروریست‌ها داده اکتفا نکرده و با شهرک‌سازی در مرز، فضای استراحت آنها را نیز فراهم کرده و تروریست‌ها علنا هر روز صبح از این شهرک‌ها وارد خاک سوریه می‌شوند و بعداز جنگ روزانه شبها برای استراحت به این شهرک‌ها بازمی‌گردند.

حقایق پشت پرده جنگ سوریه؛ از فتوای جهاد نکاح تا دیکتاتوری اردوغان

آنچه در جامعه جهانی از طریق تریبون‌های اجتماعی مطرح می‌شود حاکی از بیگناهی متجاوزانی است که جان و مال و ناموس مردم سوریه را به مخاطره انداخته‌اند؛ جنگ سوریه حقایق پشت پرده بسیاری دارد، از فتوای جهاد نکاح تا دیکتاتوری اردوغان ولی همه باید بدانیم که جنگ سوریه جنگ رسانه‌هاست. الان نظام ترکیه و اردوغان کاری کرده‌اند که اگر امریکا چیزی بخواهد امکان ندارد که اردوغان بتواند در مقابل او مقاومت کند، چون اردوغان صرفا به دنبال ادامه حکومت خود است وبرای تحقق این موضوع هر کاری می‌کند. مرزهای ترکیه گذرگاه سلاح‌های کشورهای عربی و عربستان است. در جریان سلاح‌های شیمیایی که در حال حاضر در رسانه‌ها مطرح است چندی پیش تعدادی از همین تکفیری‌ها با گاز سارین در مرز ترکیه دستگیر شدند، اما به محض اینکه موضوع استفاده تکفیری‌ها از سلاح‌های شیمیایی در رسانه‌ها مطرح شد، بلافاصله آن زندانی‌ها آزاد شدند و گفته شد که محموله آنها لوازم الکترونیکی بوده و به اشتباه دستگیر شده‌اند.

تکفیری‌ها آسایش مردم ترکیه را سلب خواهند کرد

اردوغان متوجه این مسئله نیست که حتی اگر دولت سوریه سقوط کند، مردم ترکیه از دست تکفیری‌هایی که دولت به آنها پناه داده آسایشی نخواهند داشت و آنها به راحتی خاک ترکیه را ترک نخواهند کرد. اردوغان به دنبال فریب افکار عمومی است. او که در جریان مناظره تلوزیونی‌ای که با شیمون پرز در مورد بمباران و قتل کودکان بی‌پناه انجام شد، مواضع تندی گرفت و جلسه را ترک کرد به عنوان قهرمان ملی معرفی می‌شد و محبوبیت فراوانی یافت، اما بعد از انتخابات همه چیز به حالت سابق خود بازگشت و حتی سامانه موشک‌های رژیم صهیونیستی در خاک ترکیه بعد از مدت کوتاهی استقرار یافت و مردم متوجه تبلیغاتی بودن عملکرد وی شدند. سیاستمداران ترکیه از خواسته‌های مردم مطلع هستند و در مواقعی که نیاز داشته باشند با رویکردی مقطعی به خواسته مردم منافع خود را تامین می‌کنند، اما بازی با آرمان‌های مردم سرانجام هزینه‌ای گزاف را به دولت تحمیل خواهد کرد.

چشم جهان به ایران دوخته شده است

نظام ایران دو تفاوت عمده با نظام سیاسی ترکیه دارد .نوع اسلامی که در ترکیه وجود دارد اسلامی سازشکار است و هویت استکبارستیزی خود را از دست داده است. در ترکیه بر خلاف تمایل مردم بیش از اینکه احکام اسلامی ناظر بر قوانین باشد، ارزش های غربی بر آن حکم فرماست و همسو بودن با منافع غربی از اولویت این دولت محسوب می‌شود. اما مردم ایران هویت اسلام ناب را حفظ کرده و انقلاب اسلامی نقش بسزایی در این امر داشت. نقش ایران به عنوان محوری در تحولات جهانی نقطه اتصال و اتحاد آزادی‌خواهان مسلمانان آزاده است. اما کسانی که داخل ایران فعالیت می‌کنند نقش حساسی را در این رابطه ایفا می‌کنند؛ چون هر رخدادی که در داخل ایران به وقوع می‌پیوندد بازتاب فراوانی در رسانه‌های جهان پیدا می‌کند. همین توجه زیاد جامعه جهانی به تحولات ایران حساسیت این امر را نشان می‌دهد؛ برای مثال اتفاقات سال88 که در ایران پیش آمد باعث شد عده‌ای چشم طمع به این کشور داشته باشند ، باید آگاهی لازم میان ملت ایرن ایجاد شود که به اتفاقاتی از این دست که در داخل کشور به وجود می‌آید دامن زده نشود.

با ایران و تشیع مخالفند، چون سر سازش با ظلم را ندارد

شما که در ایران هستید واقعا از جایگاه والای ایران در مجامع بین المللی تصور کاملی ندارید و مانند ماهیانی که در داخل آب زندگی می‌کنند، قدر آن را نمی‌دانید. ایران برای شیعیان جهان محل استقرار و مقر فرماندهی ارتش شیعیان است؛ لذا به هر قیمتی نباید وجهه ایران در جهان تخریب شود، چون تخریب ایران و تضعیف ایران، ضعیف بودن همه شیعیان جهان را به دنبال خواهد داشت. غرب و شرق با هجمه به ایران هدفی بزرگتر را دنبال می‌کند و آن اضمحلال مکتب تشیع است که سر سازش با ظلم ندارد، لذا همه کسانی که در این برهه حساس تاریخی در ایران زندگی می‌کنند باید بدانند که مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و باید در اعمال و رفتار خود دقت نظر بیشتری به خرج دهند.

تقریب مذاهب و تجمیع همه مسلمین زیر لوای قرآن امری سهل است. خداوند در قرآن کریم تمام ادیان آسمانی را تحت کلمه واحده «توحید و مبارزه با شرک» دعوت به همگرایی و هم افزایی می‌نماید. حال چرا مسلمانان با وجود اشتراکات بسیار زیادی که وجود دارد، نتوانسته‌اند به فهم صحیح در موضوعی واحد دست یابند؟ مطمئنا سوق دادن مسلمین به سوی اختلافات توطئه غرب برای جلو گیری از رشد جهانشمول اسلام است. وقتی غرب خارج از مرزهای اسلامی نتوانست خدشه‌ای به مبانی اسلام وارد کند تصمیم گرفت با افراط و تفریط ها پیکره اسلام را جریحه‌دار کند و با تاسیس گروه‌های افراطی میان هر دو قطب جامعه اسلامی (شیعه و سنی) برنامه بلند مدتی را طرح‌ریزی کرد.

وهابیت هر جا که قدم گذاشت، ردپایی جز اشک و خون نداشت

وی خاطرنشان کرد: غرب با بنیانگذاری وهابیت در میان اهل سنت و بهائیت میان شیعیان و جهت‌دهی افراطی به این دو گروه خودساخته، سعی کرد تا شیعیان و برادران اهل سنت را روزبه‌روز نسبت به هم بدبین و از هم دور کند تا به هدف اسلام‌هراسی خود دست یابد. گروه‌های تکفیری که زائیده همین تفکرات هستند و وهابیون که غلامان حلقه به گوش غرب‌اند با حرکت های خشونت‌بار و وحشی‌گرانه خود به دنبال اختلاف‌افکنی میان ملت‌های مسلمان هستند. آنها هر جایی که قدم گذاشته‌اند آثاری جز اشک و خون از خود به جای نگذاشته‌اند .نبرد میان این گروه‌ها و جوامع مسلمین جهان، جنگ صلیبی درون‌مذهبی اسلام است که غرب به راه انداخته و کفار در لباس بهائیان و وهابی‌ها با اختلاف‌افکنی میان مسلمین به دنبال نهادینه‌سازی واژه اسلام‌هراسی در جهان و تامین منافع غرب هستند.

جنگ بدی که برکات تاریخی خوبی داشت

موضوع سوریه و چگونگی مواجه ایران با آن برکاتی تاریخی برای ما داشت. بعد از جنگ‌های خونین میان عثمانی‌ها و صفویان و قتل عام علویان ساکن ترکیه توسط عثمانی‌ها، آثار تخریبی جنگ دامن علویان ترک را گرفت و چون عثمانی‌ها در جریان جنگی که با صفویان داشتند از بیم شورش علویان علیه دولت عثمانی، 100 هزار نفر را بدون هیچ دلیلی اعدام کردند و از همین روی دید علویان نسبت به ایران و شیعیان ایران در طول تاریخ بسیار مسموم شده بود و واقعا ایران را دوست نداشتند. با اینکه ایرانی‌ها مسئول کشته شدن علویان ترک نبودند و عثمانی‌ها آنها را قتل عام کرده بودند، اما چون در این کشتار رد پای ایران (صفویان)  نیز وجود داشت کینه عمیقی میان علویان و ایرانی‌ها و اساسا مسلمان‌ها به وجود آمده بود که حتی با اینکه علویان خود را محب اهل بیت(ع) می‌دانند نسبت به انجام واجبات دینی مثل نماز نیز چندان همت ندارند که ریشه این نوع مسلمانی را می‌توان در جریان‌شناسی همان کشتار یافت که باعث دین‌گریزی آنان شد.

30 میلیون علوی ترک ایران  را وطن خود می‌دانند

بر کسی پوشیده نیست که اردوغان که یک سنی متعصب با گرایشات وهابی‌مابانه است که به دنبال سرنگون کردن بشار اسد علوی است تا منافع وهابیون و غرب را در سوریه تامین کند، اما مواضع حمایتی ایران از سوریه کاملا نظر علویان را نسبت به ایران تغییر داد. علویان ترک که حدود 30 میلیون نفر هستند و در ترکیه زندگی می‌کنند در حال حاضر ایران را وطن خود تصور می‌کنند؛ چون دیدند بر خلاف سایر دولت‌ها ایران با وجود به خطر افتادن منافع خود از حمایت‌های خود در قبال سوریه دست نکشید تا موجی از نشاط و حب نسبت به ایران ، میان علویان ترک ایجاد شود.

در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، جمعیتی بالغ بر10 هزار نفر در این جشن شرکت کردند که همگی از شیعیان علوی بودند و ما به راحتی می‌توانیم از حیث اعتقادی مشکلات موجود میان شیعیان و علویان ترک را برطرف کرده تا همگی زیر لوای اسلام و پرچم فکری واحد فعالیت کنیم. در ترکیه استقبال از مراسمات مذهبی بسیار پرشور است. شاید شرکت کردن 30هزار نفر در مراسم عاشورا در ایران زیاد جلب توجه نکند اما در ترکیه 10 هزار نفر در یک مراسم عزاداری شرکت می‌کنند و این تعداد برای کشوری مثل ترکیه عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود.

به دست رهبر انقلاب معمم شدم

آیازتکین در بخش دیگری از سخنان خود به بیان خاطره‌ای درباره معمم شدن خود به دست رهبر انقلاب و دیدار با ایشان پرداخت و گفت : رهبر انقلاب کسی است که نقش منجی مسلمانان را در عصر غیبت ایفا می‌کند .من به دست ایشان معمم شدم، زمانی که به ما گفته شد قرار است به دست ایشان ملبس به لباس روحانیت شویم حس عجیبی وجود من و سایر برادران را که از کشورهای مختلفی بودند، فراگرفته بود .بالاخره در روز موعود ما در مدرسه حجتیه جمع شدیم و از این مدرسه به سمت بیت رهبری در تهران حرکت کردیم. حدودا بیست نفر از طلاب جامعه المصطفی العالمیه با ملیت‌های مختلف بودیم. بعداز اینکه در بیت ایشان مستقر شدیم برای استقبال از ورود ایشان اشعاری را تمرین می‌کردیم تا بالاخره لحظه موعود فرا رسید و دیدیم ایشان وارد شدند، اما کسی نتوانست لب از لب باز کند و حتی برادران پاکستانی‌مان هم که به شعرخوانی معروف‌اند ، ناخودآگاه اشک می‌ریختند.

رهبر انقلاب در آن جسله دو توصیه مهم داشتند. ایشان فرمودند: در وهله اول به تزکیه نفس بپردازید چون هرچه سن انسان بالاتر رود کار سخت‌تر خواهد شد. انسان باید از دوران جوانی کار نفس را یک‌سره کند و در وهله دوم فرمودند که هیچ‌گاه خود را محصور در مباحث علمی نکنید و نسبت به اتفاقات روز و رخدادهای جهانی آگاه باشید؛ چون سرباز امام عصر باید آگاه به زمان باشد. بعداز سخنرانی ایشان مراسم عمامه‌گذاری برگزار شد در لحظه دیدار با ایشان خطاب به ایشان عرض کردم که آقا ما را دعا کنید و ایشان به زبان ترکی جواب مرا را دادند. بعد از اتمام مراسم دیدم که رهبر ایران تنها به سمت در خروجی  می‌روندو این صحنه، منظره‌ای بود واقعاً نمی‌توانیم آن را در قالب الفاظ توصیف کنم. زود جلو رفتم و خواستم از ایشان سوالی بپرسم که برادران لبنانی ها دور ایشان حلقه زدند و نتوانستم چیزی از ایشان بپرسم.

در همام حین حجت‌الاسلام ناطق را دیدم که تنها در گوشه‌ای ایستاده است. به سراغ ایشان رفتم تا سوالی بپرسم؛ چون فرصت‌هایی اینچنینی کمتر پیش می‌آیند. از ایشان پرسیدم که حاج آقا ایران که کشوری اسلامی است و انقلاب ایران هم اسلامی بوده چرا همه قوانین اسلامی در این کشور اجرا نمی‌شود؟ آقای ناطق در پاسخ لبخند زد و پاسخی داد که تاکنون فراموش نکرده‌ام و جواب تک‌جمله‌ای او دید صحیحی از انقلاب ایران در ذهن من ایجاد کرد. ایشان گفت: ما انقلاب کرده‌ایم تا در طول زمان هر چه می‌توانیم به جامعه‌ای اسلامی و اجرای قوانین اسلامی در این جامعه  نزدیک‌تر شویم. این سخن دریچه‌ای عمیق از فرهنگ اسلامی که امام خمینی (ره) به دنبال تحقق آن بود، در ذهن من ایجاد کرد.

شیعه و سنی باید از افراطیون تبری بجویند

دبیر اتحاد جهانی علمای جعفری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام معنوی حج گفت: حج به عنوان پررنگ‌ترین نماد یکتاپرستی در میان ادیان الهی از پتانسیل‌های فراوانی برای نزدیکی هر چه بیشتر مسلمانان برخوردار است؛ چون همواره گروه‌های افراطی با نشر اکاذیب به دنبال اختلاف‌افکنی میان امت اسلام هستند. در کشور های اسلامی مساجد شیعیان و برادران اهل سنت از هم جداست و آنها نمی‌دانند هر کدام درون مسجد چه می‌کنند؛ اما در موعد حج زمانی که همگی باهم حول خانه خدا به طواف می‌پردازند نقاط اشتراک بسیاری را که فیمابین‌شان وجود دارد مشاهده می‌کنند.

ما باید از ظرفیت های حج برای آشنایی همه مسلمین با افکار یکدیگر استفاده کنیم؛ چرا که اساسا حج فرصتی برای تعامل هر چه بیشتر بین مسلمانان است. باتوجه به اینکه ما روشنگری‌های بسیاری در قبال اعلان تبری از گروه‌های تندروی منتسب به تشیع نموده‌ایم، زمان آن رسیده علمای اهل سنت نیز این مهم را به انجام رسانند. شیخ صلاح الدین ( رهبر شیعیان ترکیه) بارها در رسانه‌ها و مناظرات خود علمای اهل سنت به تبری از وهابیون دعوت کرده، ولی تفاوت عمده ما با برادران اهل سنت در عملیاتی کردن این مهم وجود، مرجعیت میان شیعیان است که اهل سنت از آن بی بهره‌اند و هر عمامه‌به‌سری برای خود حکومتی دارد. لذا آنها نمی‌توانند حول محوری واحد اجتماع کنند و به نتیجه مشترک و متقن دست یابند و همین عامل باعث آسیب دیدن جامعه اسلامی شده و وهابیت به خوبی از این نقطه ضعف استفاده کرده است.

 انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا