آذربایجاناخبارترکیهعمومی

نماینده مجلس ترکیه علت بروز اختلاف دیپلماتیک میان واشنگتن و آنکارا را تضاد منافع ترکیه و آمریکا در سوریه اعلام کرد

برهان کوزو، نماینده مجلس ترکیه در مصاحبه با پایگاه اینترنتی «یِنی چاغ»، از رسانه های تبلیغ کننده سیاست های ترکیه در جمهوری آذربایجان، علت بروز اختلاف دیپلماتیک میان واشنگتن و آنکارا را تضاد منافع ترکیه و آمریکا در سوریه اعلام کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،برهان کوزو، نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه از استانبول در مجلس ترکیه به پایگاه اینترنتی «یِنی چاغ» گفت : « اعترافات جاسوس آمریکا که در ترکیه دستگیر شد، به روشنی نشان می دهد که سازمان فتح الله گولن را آمریکا هدایت می کند.»
برهان کوزو گفت : « اعمال محدویت های صدور روادید آمریکا علیه ترکیه علت های مهمی دارد. بخصوص پس از وقایع سوریه، مناسباتمان با آمریکا در مجرای خوبی جریان ندارد و پیرامون مسایل مشخصی ، وخامت شدید بروز می کند. کمک تسلیحاتی آمریکا به سازمان های تروریستی «پ.ی.د.» («حزب اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه ) و «پ.ک.ک.» ( «حزب کارگران کردستان» ترکیه ) موجب لبریز شدن کاسه صبر ترکیه شده است. همانطور که می دانیم آمریکا در نظر دارد در سوریه دهلیزی را ایجاد کرده، آن را تحت کنترل «پ.ی.د.» و «پ.ک.ک.» قرار دهد و به این طریق ، نفت و سایر منابع طبیعی منطقه را تحت کنترل خود در آورد. هدف اصلی شان این است. گام هایی که ترکیه در اتحاد با روسیه و ایران در سوریه برداشته است، آمریکا را بطور جدی ناراضی کرده است. زیرا، این اقدامات ترکیه ، نقشه های آمریکا در سوریه را برهم زد. در همین حال، آمریکا از عملیات های نظامی جدید ترکیه به همراه «ارتش آزاد سوریه» نیز خیلی ناراحت است. »
برهان کوزو افزود : « یک مساله دیگر در مناسبات دو کشور، چند روز پیش با دستگیری جاسوس آمریکا که ارتباط نزدیکی با سازمان فتح الله گولن داشته است، ایجاد شد. اعترافات این جاسوس، فاش کرد که آمریکا در درون مساله سازمان فتح الله گولن قرار دارد. اعترافات این جاسوس فاش کرد که سازمان فتح الله گولن را آمریکا هدایت می کند. آمریکا برای منحرف کردن توجه از این مساله، موضوع روادید را پیش کشید تا ترکیه این جاسوس را آزاد کند. اما، ترکیه نیز اقدام متقابل در برابر اقدام آمریکا کرد. یعنی، علت اصلی ناراحتی آمریکا، فاش شدن ارتباطش با سازمان فتح الله گولن و همکاری نکردن ترکیه در سوریه است. »
برهان کوزو افزود : « ظاهرا ما در سازمان ناتو متحد هستیم. اما، آمریکا هیچ کمکی به حل مشکلات ترکیه نکرد و برعکس، به «پ.ک.ک.» و «پ.ی.د.» که با ترکیه می جنگند، کمک تسلیحاتی کرد. آمریکا خود اعتراف می کند که به این تروریست ها سه هزار تریلی سلاح ارسال کرده است. کمک تسلیحاتی را نیز تحت این پوشش می کنند که «پ.ی.د.» از این تسلیحات علیه داعش استفاده خواهد کرد. اما، بعدا این تسلیحات علیه ترکیه هدف گیری خواهند شد. یعنی، از هر زاویه به این مسایل نگاه کنیم، نمی توان این اقدامات آمریکا را منطقی دانست.»
برهان کوزو افزود : « ترکیه با درنظر گرفتن واقعیات، قصد دارد از روسیه و چین سیستم های جدید موشکی خریداری کند و این نیز ناراحتی آمریکا را افزایش می دهد. این ها ، علت های بروز وضعیت کنونی در مناسابت دو کشور است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا