آذربایجاناخبارارمنستانترکیهعمومیقره باغقره باغ

فعال سیاسی آذربایجان: مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان نباید ماهیت قومی به خود بگیرد

آنار ممدلی، رییس مرکز نظارت بر انتخابات و تدریس دموکراسی جمهوری آذربایجان درباره تلاش ها برای تبدیل مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مناقشه قومی آذری – ارمنی و دخالت دادن ترکیه در این مناقشه هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آنار ممدلی در گفتگو با کانال “عثمان قیزی تی وی” گفت : « این فکر که ترکیه در مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان ورود کند، بی اساس است. زیرا، اولا ترکیه چنین قصدی ندارد. همچنین ورود ترکیه به این مناقشه، منافع ملی جمهوری آذربایجان را تامین نمی کند. منافع ملی جمهوری آذربایجان در این نیست که هیچ کشوری از جمله ترکیه در جمهوری آذربایجان نیروی نظامی مستقر کند. به نظر من، در دوره ابوالفضل ائلچی بیگ نیز که نیروهای روسیه از جمهوری آذربایجان خارج شدند، تصمیمی راهبردی اتخاذ شد. زیرا، در صورت وجود پایگاه خارجی در کشورهای درگیر بحران، این نیروها ممکن است از کنترل خارج شوند و موجب رویدادهایی شود که به منافع جمهوری آذربایجان در منطقه زیان برساند.»

آنار ممدلی گفت: « نباید به مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ماهیت قومی و مناقشه ترک – ارمنی و هویت خصومت قومی داده شود. تلاش هایی وجود دارد که ترکیه  بخشی از این مناقشه بشود. اما، منافع کشورها متفاوت است. هر کشوری می تواند متحدان خود را داشته باشد. جمهوری آذربایجان می تواند در حل این مساله متحدانی مثل اوکراین و بلاروس و حتی ترکیه داشته باشد. اما، حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان حد و مرزی دارد و بعضا وقتی این حمایت ترکیه در حد افراطی مطرح می شود، می تواند علیه منافع جمهوری آذربایجان نتیجه بدهد. »

رییس مرکز نظارت بر انتخابات و تدریس دموکراسی جمهوری آذربایجان تاکید کرد : « باید حداکثر تلاش خود را بکنیم که مناقشه جمهوری آذربایجان – ارمنستان را به مناقشه قومی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبدیل نکنیم. زیرا،  هدف ملی گرایان و داشناک های ارمنی هم این است که نشان دهند که گویا  جمهوری آذربایجان طی هفتاد سال سیاست آسیمیلاسیون و تبعیض علیه ارامنه اعمال کرده است و علیه ارامنه در جمهوری آذربایجان تنفر قومی و کشتار و سرکوب وجود داشته است و همزیستی میان این دو ملت غیرممکن است. به همین علت، باید در نزدیکی به ترکیه و به خصوص ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان  مراقب باشیم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا