اردبیل

با حضور علما و فقهای برجسته کشور کنگره آیت‌الله مشگینی در اردبیل آغاز شد .

با حضور ده‌ها عالم فقیه و دانشمند و چهره‌های برجسته حوزه علمیه قم کنگره ‌آیت‌الله مشگینی در اردبیل آغاز شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، در مراسم آغازین این کنگره که صبح امروز در سالن ولایت اردبیل آغاز شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و دبیر کنگره آیت‌الله مشگینی در اردبیل اظهار کرد: از دی ماه سال 91 فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای برگزاری این کنگره در شهر قم و به تبع آن در اردبیل آغاز شد تا بر اساس تصمیم شورای فرهنگ عمومی این کنگره در قم و اردبیل برگزار شود.

سید ناصر اسحاقی گفت: ما به مانند کنگره آیت‌الله مقدس اردبیلی که اول در قم و سپس در اردبیل برگزار شد این کنگره نیز بعد از یک هفته برگزاری در قم امروز شاهد برگزاری کنگره آیت‌الله مشگینی هستیم تا ادای دینی به این شخصیت وارسته شود.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان کشوری این کنگره از طریق قم انجام شد و ما هم پیگیر مسائل و مباحث بودیم تا امسال شاهد برگزاری کنگره آیت‌الله مشگینی در استان اردبیل باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: برگزاری این کنگره در استان اردبیل بعد از یک هفته برگزاری باشکوه آن در قم فضای خوبی را برای محققان، پژوهشگران، علما و علاقه‌مندان این شخصیت وارسته فراهم کرده تا بیشتر با ابعاد زندگی آیت‌‌الله مشگینی آشنا شویم.

اسحاقی تصریح کرد: در این مراسم علاوه بر سخنرانی حضرات آیات ری‌شهری، عاملی، ننه‌کران و قاضی عسگر دو مقاله پژوهشی و تحقیقی و مطالعاتی ارائه شده و قرار است از کتاب زندگینامه و دوران مبارزات آیت‌الله مشگینی رونمایی شود.

 آیت‌الله میرزاعلی اکبر فیض معروف به مشگینی 10 آذر ماه سال 1300 شمسی در روستای آلنی از توابع مشگین‌شهر استان اردبیل دیده به جهان گشود و در هشت مرداد سال 86 دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله مشگینی آموزش اولیه در نجف اشرف را به هنگام حضور پدر برای تحصیل علوم دینی در آن حوزه مقدسه آغاز کرد و پس از بازگشت به وطن فراگیری علوم دینی را نزد پدر ادامه داد و پس از فوت پدر برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه اردبیل شد و چند ماهی در این حوزه به آموختن دروس مقدماتی مشغول شد سپس برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت و در درس حضرات آیات حجت، محقق داماد، بروجردی و امام راحل شرکت کرد.

آیت‌الله مشگینی یکی از استادان مبرز حوزه علمیه قم به شمار می‌رفت و درس‌های مقدمات و سطح و نیز درس تفسیر اخلاق و مبانی فقه او مورد توجه بود و شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرد.

25 عنوان از آثار مکتوب آیت‌الله مشگینی در زمان حیات وی به چاپ رسید که در کنگره بزرگداشت وی رونمایی شد.

فعالیت‌‌های سیاسی آیت‌الله مشگینی نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برجسته است به طوری که ایشان عضو و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، امام جمعه قم و رئیس مجلس خبرگان رهبری بود.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا