دسته‌بندی نشدهویژه

تداوم برگزاری کنفرانس های خبری با موضوع روز آذری های مسلمان جهان

نشست تاثیر انقلاب اسلامی بر آذری های مسلمان جهان چهارشنبه 23بهمن ماه در تبریز برگزار شد. در این نشست که به میزبانی “تبریز بیدار” برگزار می شود، کارشناسان سیاسی و اهالی رسانه و فرهنگ به بررسی تاثیر واقعه انقلاب اسلامی بر فرهنگ، هم دلی، هنر و سیاست آذری زبان های مسلمان جهان خواهند پرداخت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آران نیوز، “رحیم نیکبخت” پژوهشگر تاریخ معاصر و نویسنده چندین جلد کتاب در تاریخ انقلاب اسلامی، “روح الله رشیدی” کارشناس رسانه، “مسعود صدر محمدی” روزنامه نگار از جمله سخنرانان این نشست خواهند بود.
گفتنی است چندی قبل آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل همزمان با روز میلاد حضرت پیامبر اعظم (س) با تشریح حوادث دی ماه 1367 روز29 دی ( 19 ژانویه ) را نقطه عطف تاریخی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان دانسته و اظهار داشت : این روز باید به نام روز آذری‌های مسلمان جهان نامگذاری شود.
در این نشست که با حضور جمعی از دانشجویان و پژوهشگران مسائل آذربایجان برگزار گردید، محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز،آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مردم ایران در ایام سالگرد انقلاب اسلامی از 12 بهمن تا 22 بهمن این ایام را جشن می گیرند ما مردم آذربایجان این جشن را تا 29 بهمن ادامه می دهیم چرا که قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 1356 یکی از مهمترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: همانگونه که ما آذری ها در تحقق انقلاب اسلامی نقش اساسی داریم ،متقابلا انقلاب اسلامی نیز در احیاء هویت اصیل آذری ها که مبتنی برتشیع و فرهنگ اصیل ایرانی است ، تاثیرات قابل توجهی دارد.
محمد اسماعیل سعیدی گفت: تبریز از گذشته تا کنون به دلیل محوریت علمی ، اقتصادی و فرهنگی چه در دوران جنگهای ایران و روس و چه در ایام مشروطه به عنوان نقطه کانونی جریانات فرهنگی و اجتماعی این منطقه و حتی شمال ارس ایفای نقش کرده است. زمانی که روسها در صدد اشغال قفقازبودند ، تبریز کانون اعتراضات مردمی علیه روسها بود که این اعتراضات و حرکتهای مقاومتی موجب شد علمای نجف فتاوای جهاد علیه اشغالگران روس صادر کنند.
پس از انقلاب اسلامی ایران ، نقش تبریز در انتقال پیام انقلاب به آن سوی ارس و به آذری های مسلمان جمهوری آذربایجان نقشی بی بدیل بود . وی با بیان خاطرات خود از اجتماع شورانگیز مردم جمهوری آذربایجان در ژانویه 1990 در مرزهای دو کشور گفت : کمونیستها در طول سالهای استیلای خود بر مسلمانان آذربایجان ، بیشترین سخت گیری برای جلوگیری ازشکل گیری هرگونه ارتباط آنان با ایران را انجام می دادند و استحکامات مختلفی برای این منظور در نقاط مرزی احداث نموده بودند ولی وقتی شیرازه اتحاد جماهیر شوروی در حال فرو پاشی بود، مردم مسلمان این کشور که حدود یک دهه بود صدای انقلاب ایران را شنیده بودند در جوار مرزها جمع می شدند و با فریادهای الله اکبر و لااله الاالله به ایران و اسلام ابراز تمایل می کردند تا اینکه در روز 19 ژانویه تعداد کثیری از شیعیان آذری با عبور از استحکامات مرزی و رود ارس به خاک ایران وارد شدند که آن لحظه ها ، لحظات عجیبی بود . آن ها از ما می خواستند زمینه سفر آنها به تبریز و مشهد را فراهم کنیم . علاقه عجیبی به این دو شهر داشتند . مسلمانان آذری قبل از هر کاری، در مساجد حضور می یافتند و نماز می خواندند و عکس امام (ره ) را مطالبه می کردند.
محمد اسماعیل سعیدی، جاذبه های کاریزماتیک حضرت امام و اخلاص ایشان،حضور برخی روحانیون تبریزی که مسلمانان جمهوری آذربایجان قبل از فرو پاشی مباحث دینی آنها را از طریق رادیو شنیده بودند، وجود برخی مفاخر مانند استاد شهریار و نیز فراملی بودن پیام انقلاب اسلامی که منبعث از پیام جهانی اسلام می باشد را از مهمترین دلایل توجه مسلمان آذری به انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت امروز نیز شیعیان جمهوری آذربایجان با الهام از معارف عمیق شیعی و اسلامی به عنوان بخشی از جهان اسلام در روند تحولات ایفای نقش می نمایند.
نماینده مجلس شورای اسلامی راه آزادی قره باغ را نیز استفاده مسلمانان جمهوری آذربایجان از تجربه های مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی عنوان نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا