آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

رییس جمهور آذربایجان: شوشا را جبهه خلق به ارامنه تحویل داد

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان گفت: « جبهه خلق آذربایجان برای سرنگون کردن حاکمیت وقت و رسیدن خود به حاکمیت، شوشا را به ارامنه تحویل داد.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزرای آذرتاج ، الهام علی اف در مراسم گشایش پادگانی جدید در جمهوری آذربایجان گفت : « اشغال شوشا یک فاجعه بود. جبهه خلق آذربایجان برای سرنگون کردن حاکمیت وقت و رسیدن به حاکمیت، شوشا را به ارامنه تحویل داد.»

علی اف در ادامه می افزاید : « نظامیان به خوبی می دانند که شوشا یک قلعه تسخیرناپذیر است. تسخیر آنجا امکان پذیر نیست. آنجا را تحویل دادند، فروختند که حاکمیت را سرنگون کنند و خودشان به حاکمیت برسند. متاسفانه در ماه مه 1992 شوشا و لاچین اشغال شد، دسته های جبهه خلق از راه های غیرقانونی به حاکمیت رسیدند و پس از آن  شروع به غارت کشور کردند.  اراضی اشغال شده، فراموش شدند و آنها هم به غارتگری و رشوه خواری و دزدی مشغول بودند … غارتگری عمومی جریان داشت. در نتیجه،  از یک طرف مردم این وضعیت را تحمل نکردند و از طرف دیگر ارمنستان در آوریل 1993 کلبجر را اشغال کرد. جبهه خلق آذربایجان که به شیوه های غیرقانونی به حاکمیت رسیده بود، کلبجر را به ارمنستان تحویل داد و به این طریق میان ارمنستان و قره باغ کوهستانی، ارتباط جغرافیایی (ارتباط زمینی)  برقرار شد. پس از آن، بجای دفاع از اراضی کشور، خون برادر را ریختند و جنگ داخلی را شروع کردند، گنجه را بمباران کردند. سربازان آذربایجان را اسیر گرفته بودند. در آن طرف، اراضی کشور از دست می رفت و در این طرف ، همدیگر را می کشتند که به حاکمیت برسند.»

لازم به ذکر است این اعترافات در حالی مطرح می شود که مقامات و رسانه های باکو به مدت نزدیک به سه دهه، جمهوری اسلامی ایران را عامل اشغال شوشا معرفی کرده و به استناد آن به تبلیغات ضدایرانی دامن زده اند. این اظهارات به صراحت ثابت می کند که عامل شکست نظامی و اشغال بخش زیادی از سرزمین های این کشور در زمان جنگ قره باغ  وجود جنگ قدرت و اختلافات شدید داخلی در این کشور بوده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا