آذربایجاناخبارعمومی

دیدار رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی آذربایجان با روسای سازمان های صهیونیستی در آمریکا

مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان که در رأس هیاتی به آمریکا سفر کرده است، با روسای سازمان های صهیونیستی «ایپک» AIPAC ، کمیته روابط اجتماعی آمریکا – اسراییل و «سیمون ویزنتال» دیدار کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه « ینی مساوات» ، مبارز قربانلی با روسای دفتر ایپک در لس آنجلس و خاخام ماروین هایر Marvin Hier ، رییس مرکز سیمون ویزنتال که از متنفذترین سازمان های یهودی دنیاست و ۴۰۰ هزار یهودی عضو آن هستند، دیدار کرد.
کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان اعلام کرد هیات جمهوری آذربایجان همچنین از « موزه تساهل » مرکز سیمون ویزنتال که بزرگترین موزه هولوکاست در دنیاست، دیدن کرد.
نسیمی آقایف، سرکنسول جمهوری آذربایجان در لس آنجلس نیز در این بازدید حضور داشت و در جریان آن درباره سنت های چندفرهنگ گرایی و تساهل موجود در جمهوری آذربایجان گفتگو شد.
مبارز قربانلی در این دیدار گفت : « الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان « چند فرهنگ گرایی » و « تساهل بین ادیان » را به سیاست دولتی ارتقاء داده است.
مسئولان دفتر «ایپک» در لس آنجلس و خاخام هایر نیز تاکید کردند سازمان های متبوع آنها به همکاری با جمهوری آذربایجان اهمیت فراوانی می دهند و تساهل موجود در جمهوری آذربایجان را عالی ارزیابی می کنند.
در این دیدارها، همچنین از توسعه موفقیت آمیز روابط آمریکا و جمهوری آذربایجان با اسراییل اظهار رضایت شد.
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی « کمیته دولتی امور گروه های دینی » جمهوری آذربایجان ، در جریان سفر هیات تحت سرپرستی مبارز قربانلی، رییس این کمیته به آمریکا ، در « کنیسه سینای» لس آنجلس، همایش بررسی چندفرهنگ گرایی و تساهل موجود در جمهوری آذربایجان برگزار شد.
در این همایش با حضور ۳۰۰ میهمان از جمله سرکنسول های کشورهای مختلف در لس آنجلس، نمایندگان بانفوذ سازمان های یهودی لس آنجلس ، روحانیون ادیان مختلف ، اعضای مجالس قانون گذاری و نیز نمایندگان سیاسی و اجتماعی و روزنامه نگاران ، « لیزا پیکوت» ، از « کنیسه سینای» سرود ملی جمهوری آذربایجان را اجرا کرد که تحسین حضار را برانگیخت.
اِرِز شرمان ، خاخام کنیسه سینای بخاطر میزبانی چنین همایشی اظهار خرسندی کرد و با یادآوری سفرش به جمهوری آذربایجان در ترکیب هیاتی بزرگ از یهودیان آمریکا در سال ۲۰۱۵ ، گفت وجود تساهل میان ادیان و میهمان نوازی در جمهوری آذربایجان تاثیر شدیدی برمن برجای گذاشت.
اسکات ادلمان ، رییس نمایندگی کمیته یهودیان آمریکا در لس آنجلس نیز با تاکید بر نقشی که جمهوری آذربایجان در کل جهان اسلام بازی می کند، گفت کمیته یهودیان آمریکا به روابطش با جمهوری آذربایجان اهمیت بسیاری می دهد.
اسکات ادلمان گفت: « شرایط فراهم شده برای یهودیان در جمهوری آذربایجان از نظر کمیته یهودیان آمریکا تحسین برانگیز است. کمیته یهودیان آمریکا بخاطر برگزاری همایش معرفی الگوی تساهل جمهوری آذربایجان با همکاری کنیسه سینای لس آنجلس و کنسولگری جمهوری آذربایجان در این شهر بسیار خشنود است. »
مبارز قربانلی نیز در سخنرانی در این همایش گفت : « تساهل دارای پایه هایی محکم و سنت هایی غنی در جمهوری آذربایجان است. الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان ، سال ۲۰۱۶ را « سال چندفرهنگ گرایی » و سال ۲۰۱۷ را «سال همبستگی اسلامی» نامگذاری کرد و در چارچوب آن ، کمیته دولتی امور گروه های دینی و اداره مسلمانان قفقاز برنامه های مختلفی را در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان برگزار کردند. همچنین « بنیاد حیدرعلی اف » برنامه های گسترده ای را در این راستا اجرا می کند و مرکز ویژه ای به نام « مرکز همکاری ادیان وفرهنگ ها » تاسیس شده است که برنامه هایی را در آلمان و اسپانیا و جمهوری ‌آذربایجان اجرا خواهد کرد. »
نسیمی آقایف، سرکنسول جمهوری آذربایجان در لس آنجلس نیز گفت : « رابطه با کمیته یهودیان آمریکا و کنیسه سینای در لس آنجلس برای جمهوری آذربایجان و معرفی الگوی تساهل این کشور اهمیت فراوانی دارد. »
فواد نورالله اف ، معاون اداره مسلمانان قفقاز، میلیخ یِودایف، رییس جمعیت یهودیان کوهستانی باکو ، الکساندر شارکووسکی، رییس جامعه یهودیان اشکنازی باکو ، روبرت موبیلی ، رییس جامعه مسیحیان آلبان – اودین ، النور افندی اف ، نماینده کلیسای ارتدوکس روسی در جمهوری آذربایجان نیز درباره چندفرهنگ گرایی در جمهوری آذربایجان سخن گفتند.
همچنین مستند کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان درباره سنت های چندفرهنگ گرایی در این کشور به نمایش درآمد و جیسون آبرامز ، پیانیست لس آنجلسی قطعاتی از موسیقی های آذربایجانی را اجرا کرد و میهمانان این همایش از نمایشگاه عکس چندفرهنگ گرایی و تساهل جمهوری آذربایجان دیدن کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا