آذربایجاناخبارایرانعمومی

ترجمه کتاب بررسی مکاتب اخلاقی به زبان آذری

به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو کتاب بررسی مکاتب اخلاقی اثر گرانسنگ حضرت آیت الله مصباح یزدی به زبان آذری ترجمه، چاپ و تقدیم علاقه مندان، محققین و پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته های علوم انسانی گردید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،کتاب حاضر، نگارش مجموعه درس‌های حضرت آیت‌الله مصباح یزدی است، این کتاب که در سه بخش و یک نتیجه‌گیری تهیه و تدوین شده است، مکمل بحث‌های مطرح شده در کتاب فلسفه اخلاق معظم له می‌باشد.

این کتاب در ابتدا به دسته‌بندی مکاتب و نظریات اخلاقی برآمده و براساس آن، مطالعه خویش را آغاز نموده است. بخش‌های سه‌گانه این کتاب شرح و توضیح مکاتب غیر واقع‌گرا، واقع‌گرای طبیعی، و مکاتب واقع‌گرای مابعدالطبیعی است. با توجه به موضوعیت هر بخش‌، در هر فصل به تاریخچه پیدایش مکتب اخلاقی، اصول و مبانی آن با توضیح اساس و مفاهیم مورد پذیرش صاحبنظر یا صاحبنظران آن مکتب، اشاره می‌شود. در نهایت با نمایش مختصات کلی، آن مکتب را به آوردگاه بررسی و نقد فرا می‌خواند و ابعاد، نقاط قوت و ضعف آن را بیان می‌دارد.

از جمله می‌توان به بررسی و نقد مکاتبی چون: احساس‌گرایی، توصیه‌گرایی، جامعه‌گرایی، قرارگرایی، لذت‌گرایی، سودگرایی و … اشاره کرد. در پایان نیز در فصلی ‌مشروح، نظریه اخلاقی اسلام را، با اشاره به جایگاه عقل، تجربه و وحی در حکم اخلاقی، معیار ارزش‌گذاری افعال اخلاقی، نقش اختیار و انتخاب آگاهانه در ارزش اخلاقی و بیان اصالت روح و مراتب طولی و عرضی آن، نقش نیت در تکامل نفس و نیز توضیح انتزاعی دانستن مفاهیم اخلاقی و اخباری دانستن حقیقت جمله اخلاقی، شرح می‌دهد. در بخش نتیجه‌گیری هم عناصر اصلی نظریه اخلاقی اسلام، معنای قرب به منزله کمال نهایی انسان، ویژگی‌های نظام اخلاقی اسلام بیان می‌شود.

امید است که ترجمه و چاپ این کتاب به زبان آذری، مورد استفاده اساتید و دانشجویان مراکز علمی و دانشگاهی بویژه رشته های علوم انسانی از جمله فلسفه و الهیات و خوشایند خوانندگان ارجمند و گران‌قدر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا