آذربایجاناخبارایرانعمومی

تجلیل از تجزیه طلبان ضدایرانی از سوی اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان

روزنامه ۵۲۵ از برگزاری مراسم اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان برای تجلیل از تجزیه طلبان ضدایرانی در شهر نفتچاله خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان، مراسمی با عنوان « سلام به آذربایجان جنوبی» ( نام جعلی رایج در جمهوری ‌آذربایجان برای معرفی مناطق ‌آذری نشین ایرانبرای تجلیل از یکی از مبلغان قومیت گرایی و تجزیه طلبی ضدایرانی در آذربایجان برگزار کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه « ۵۲۵ » چاپ باکو ، مراسم « سلام به آذربایجان جنوبی» در شهر « نفتچاله» با همکاری اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان و فرمانداری «نفتچاله» و برای تجلیل از خلاقیت ادبی «سایمان آروز» که هم اکنون رییس بخش ادبیات آذربایجان جنوبی در اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان است، برگزار شد.
در این مراسم ، کلیپی درباره زندگی و خلاقیت های نمایندگان ادبیات آذربایجان جنوبی به نمایش درآمد.
سایمان آروز درباره تولدش در شهر سولدوز ( نام جعلی رایج میان پان ترکیست ها برای شهر نقده در استان آذربایجان غربی ) و تحصیلاتش و مهاجرتش به باکو و فعالیت های ادبی اش سخن گفت.
در این مراسم درباره مفاهیم «وطن» و «محبت»، دو موضوع اصلی آثار سایمان آروز سخنرانی و تاکید شد که موضوع «وطن» خط قرمز این شاعر است.
پروفسور ژاله علی اوا، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی تاکید کرد مرحومه نرگس گون، از شعرای جمهوری آذربایجان، سایمان آروز را همانند فرزند خود می دانست.
پروفسور الهام رحیملی، شرق شناس نیز برای نویسندگان ادبیات آذربایجان جنوبی موفقیت آرزو کرد.
روح انگیز اشرف قیزی، عضو اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان و مجری این مراسم، درباره رمان « یکصد سال انقلاب» اثر سایمان آروز گفت : « سید، قهرمان اصلی این رمان در زندان با معشوقه دوران کودکی خود ، راضیه روبرو می شود. راضیه از مبارزان راه آزادی ملی آذربایجان جنوبی است. به علت اینکه سید مامور زندان است، شکنجه راضیه را در زندان به او محول کرده اند. پس از دیدار سید با راضیه، عشق دوران کودکی مجددا در او شعله ور می شود. قلب سید که براثر دروغ های نظام مذهبی سنگدل شده است، با دیدن راضیه نرم می شود. سید از قواعد نظام مذهبی و خواسته های رژیم تبعیت نمی کند. او فرمان قلب خود را اطاعت می کند و تصمیم می گیرد با انتخاب راضیه، در کنار انسان هایی باشد که برای آزادی ملی مبارزه می کنند.»
شاعر انور احمد نیز به تحلیل این رمان پرداخت و گفت : « اگر این رمان تنها اثر سایمان آروز هم بود، باز هم به قدر کافی برای سخن گفتن در عرصه ادبیات ظرفیت داشت.»
سایمان آروز نیز از فرمانداری نفتچاله و نمایندگی اتحادیه نویسندگان در منطقه مغان و سایر شرکت کنندگان در این مراسم تشکر کرد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا