آذربایجاناخبارترکیهعمومی

رییس نمایندگی شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان خبر داد؛ ۱۲ ژوئن بهره برداری از خط لوله گازی «تاناپ»

رییس نمایندگی شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، سوکار در ترکیه گفت : « خط لوله گازی «تاناپ» در روز ۱۲ ژوئن به بهره برداری خواهد رسید و گازی که ترکیه از طریق این خط لوله دریافت خواهد کرد، ارزان ترین گاز وارداتی ترکیه خواهد بود.»

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آناتولی، واقف علی اف گفت : « میان قیمت گازی که ترکیه از حوزه « شاه دنیز – ۱ » دریافت می کند و قیمت گازی که از طریق «تاناپ» از حوزه « شاه دنیز – ۲ » دریافت خواهد کرد، تفاوت وجود دارد. قیمت گاز برای « بوتاش»، شرکت نفت ترکیه، جزء اسرار بازرگانی است. اما، گازی که ترکیه از طریق «تاناپ» دریافت خواهد کرد، ارزان ترین گاز نسبت به سایر منابع خواهد بود.»
واقف علی اف در حاشیه بیست و پنجمین کنفرانس نفت و گاز خزر در باکو به خبرنگار آناتولی گفت:« گاز طبیعی از دریای خزر از طریق ترمینال «سنگه چال » باکو و خط لوله « دهلیز جنوبی گاز» که اخیرا به بهره برداری رسید، از مسیر گرجستان به مرز ترکیه منتقل خواهد شد و این خط لوله نیز به خط لوله «تاناپ» در ترکیه متصل می شود.»
واقف علی اف گفت « خط لوله تاناپ در ۱۲ ژوئن بطور رسمی بهره برداری خواهد شد و از روز ۳۰ ژوئن صدور تجاری گاز از این خط لوله آغاز می شود و در سال نخست دو میلیارد مترمکعب گاز از این خط لوله به ترکیه ارسال خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ انتقال گاز از این خط لوله به ترکیه به شش میلیارد متر مکعب خواهد رسیدبه این ترتیب، ترکیه در مجموع از حوزه های گازی « شاه دنیز – ۱ » و « شاه دنیز – ۲ » ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز دریافت خواهد کردظرفیت خط لوله « تاناپ» ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز است که از سال ۲۰۲۰ ده میلیارد مترمکعب آن به اروپا منتقل خواهد شد. در سال های بعد، با کارگذاشتن کمپرسورهایی ظرفیت این خط لوله می تواند به ۳۱ میلیارد مترمکعب افزوده شود. برای پر کردن این ظرفیت نیز ما منابع گازی دریایی دیگری نیز داریم که برای استفاده از آنها نیز تلاش می کنیم. اما، لازم نیست که این گاز اضافی ، متعلق به خود جمهوری آذربایجان باشد. می توان گاز ایران و عراق را نیز با این خط لوله صادر کرد. این خط لوله فقط برای صدور گاز جمهوری آذربایجان احداث نشده است، بلکه یک سرمایه گذاری استراتژیک است که سوکار و بوتاش و «بی پی» در اواخر سال ۲۰۱۳ برای اجرای آن تصمیم گیری کردند.»
واقف علی اف افزود : « با آنکه هزینه ساخت تاناپ ، یازده میلیارد و هفتصد میلیون دلار پیش بینی شده بود، با صرفه جویی خیلی خوبی، برای این طرح هشت میلیارد دلار هزینه شده است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا