آذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

در پی اقبال دینداران جمهوری آذربایجان از تماشای فیلم محمد رسول الله(ص) رییس گروه وهابی های باکو، ساخت فیلم ایرانی «محمد رسول الله(ص)» را غیراسلامی خواند

درپی اقبال دینداران جمهوری آذربایجان به تماشای فیلم سینمایی ایرانی «محمد رسول الله (ص)» از شبکه تلویزیونی «آ. تی .وی.» ترکیه، قامت سلیمانف، رییس یک گروه وهابی وابسته به عربستان سعودی در جمهوری آذربایجان، ساخت چنین فیلم هایی را نادرست خواند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «مدرن»، قامت سلیمانف، امام جماعت «مسجد ابوبکر» باکو گفت : « بطور کل ، دین ساخت فیلم و به تصویر کشیدن صورت را درست نمی داند. هنرپیشه ای هم که در این قبیل فیلم ها بازی می کند نیز غیرمسلمان می شود. »
قامت سلیمانف گفت:« همین شخص با نشان دادن خود در نقش پیامبر یا نزدیکانش، ممکن است بعدا عملی نادرست را مرتکب شود. این چیزها بطور کل در دین اسلام پسندیده نیست.»
قامت سلیمانف افزود:« کشیدن تصویر نه تنها برای پیامبر، بلکه برای اشخاص عادی هم درست نیست. اسلام نگاه مثبتی به این مساله ندارد. معرفی پیامبر به انسان ها از طریق کتاب و نوشته، درست تر است.»
الشاد میری، کارشناس دینی ( مبلغ مذهبی طرفدار طریقت نورچی های ترکیه در جمهوری آذربایجان) نیز فیلم « محمد رسول الله (ص)» را از نظر فنی فیلمی موفق ، اما مملو از خرافات و مذهب گرایانه دانست.
الشاد میری گفت:« در این فیلم، کودکی پیامبر ارایه شده است. با آنکه مو و بدن و چشمان پیامبر از میان انگشتان نشان داده شده، اما بطور کامل دیده نمی شود. صرف نظر از اینکه این کار تا چه حد احترام به پیامبر تلقی می شود، فراموش نکنیم که هم اکنون در برخی از موزه ها هنوز هم مو و ریشی که گویی به پیامبر تعلق دارد، نمایش داده می شود! صحنه «واقعه فیل» در این فیلم هم از نظر افکت ها و هم از نظر موسیقی ، چیزی از فیلم های هالیوود کم ندارد. اما، این واقعه کاملا آنگونه که در قرآن بیان شده ، به تصویر کشیده نشده است، بلکه به شکلی که مسلمانان تاکنون به آن باور دارند و به شکل داستان پرنده هایی که با منقار سنگ پرتاب می کنند، به تصویر کشیده شده است. این فیلم برغم موفقیت فنی، خرافات است. وجود ابر بر روی سر پیامبر در کودکی، بروز حوادث غیرعادی در روز تولد پیامبر، ندای «محمد» توسط کوه ها و سنگ ، بهبود حال سلیمه، دایه محمد (ص) و سایر موارد ، نشانه بهره گیری این فیلم از خرافات است. گرچه این فیلم نشان می دهد که مسلمانان می توانند آثار هنری زیبایی خلق کنند، اما دوران کودکی و جوانی پیامبر به شکل معجزه وار ارایه شده است. بجای اینکه پیامبر، انسانی شایسته الگوگیری نشان داده شود، عکس آن ادعا شده است. همچنین ، مذهب گرایی در این فیلم خود را به شکل بارزی نشان می دهد. برغم اینکه کسانی که خود را سنی می نامند، با استناد به وقایع تاریخی، ابوطالب، حامی پیامبر را کافر می دانند، شیعیانی که این فیلم را ساخته اند، او را «مبلغ اسلام» معرفی کرده اند. امیدوارم که حرفه ای ها این رشته، برخیزند و آخرین فرستاده خدا را آنگونه که خداوند در کتابش بیان کرده، به ما تقدیم کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا