آذربایجاناخبارایرانعمومی

رادیو آزادی:سفر اتباع جمهوری آذربایجان به ایران به شدت کاهش یافته است

بخش آذری رادیو آزادی آمریکا از کاهش شدید سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران و افزایش سفر ایرانی ها به جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،بخش آذری رادیو آزادی آمریکا در گزارشی تحت عنوان « شمار کسانی که برای خرید و فروش و معالجه به ایران سفر می کردند، کاهش یافته است»، به نقل از ودادی میرزایف، کارشناس اقتصادی گفت : « کاهش تعداد مسافرانی که به ایران می رفتند، چند علت دارد. نخستین علت این است که قیمت دلار در جمهوری آذربایجان افزایش یافته و از ارزش منات، پول ملی جمهوری آذربایجان کاسته شده است. اما، ارزش ریال ایران تغییری نکرده است. در نتیجه، ارزش منات در مقابل ریال ایران کاهش یافته است و قدرت خرید شهروندان جمهوری آذربایجان برای خرید کالاهای مصرفی موجود در ایران کاهش یافته است. »
این کارشناس اقتصادی گفت : « شمار کسانی هم که برای معالجه به ایران سفر می کردند نیز کاهش یافته است. زیرا، تفاوت قیمت در خدمات پزشکی میان دو کشور کم شده است. از طرف دیگر، برخورد غیردوستانه با کسانی که برای معالجه به ایران می روند نیز در این کاهش نقش دارد. »
ودادی میرزایف افزود : « یکی دیگر از عوامل ، انحصارات موجود در جمهوری آذربایجان است. در گذشته قیمت تخم مرغ در جمهوری آذربایجان کاهش یافته بود و شهروندان به ایران تخم مرغ می بردند و می فروختند. اما در مدت کوتاهی، مجددا قیمت تخم مرغ را در جمهوری آذربایجان افزایش دادند.»
جمال ابراهیم اف، ساکن شهر آستارای جمهوری آذربایجان نیز که به تازگی از ایران بازگشته است نیز گفت : « شمار سفرها به ایران هشتاد درصد کاهش یافته است. زیرا، قیمت کالاهای مصرفی در ایران نیز افزایش یافته است. بیشتر کسانی که اکنون به ایران سفر می کنند، سیگار می آورند که قیمت سیگار نیز در جمهوری آذربایجان کاهش یافته است و درآمد چندانی ندارد.»
جمال ابراهیم اف می گوید قیمت داروها در ایران در مقایسه با جمهوری آذربایجان ارزان است.
مسئولان گمرک (جمهوری) آذربایجان از پاسخ گفتن به سوالات رادیو آزادی در این باره خودداری کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا