آذربایجاناخبارترکیه

دلایل به تعویق افتادن سفر اردوغان به باکو

با نزدیک شدن روز برگزاری همه پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق از این کشور، اوضاع منطقه در آستانه یک تنش و تلاطم بزرگ سیاسی قرار گرفته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، کشورهای عربی، ترکیه، ایران، عراق و سوریه و نیز روسیه مخالف استقلال کردستان عراق می باشند اما از طرف دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا از آن به گرمی استقبال می کنند.
کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که اعلام استقلال کردستان عراق می تواند همانند «داعش» برای منطقه خطرناک باشد. سفرهای اخیر مقامات ایرانی و آمریکایی و ترک به کشورهای مختلف نیز در واقع به همه پرسی روز ۲۵ سپتامبر در اقلیم کردستان عراق ربط دارد. کارشناسان معتقدند در صورتی که اکثریت اهالی اقلیم کردستان عراق به استقلال کردستان از عراق رای مثبت بدهند و تعداد رای دهندگان ۲ میلیون و نیم نفر باشد، در آن صورت پروژه جدایی سرزمین های کرد از کشورهای عراق، ترکیه، سوریه و ایران غیر قابل برگشت خواهد بود.
دولت عراق از هم اکنون اعلام نموده که نتایج این همه پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت. ارتش عراق هم که در باتلاق مبارزه با «داعش» فرو رفته توانایی چندانی برای مبارزه با کردهای این کشور را ندارد. از طرف دیگر، دولت عراق در اقلیم کردستان هیچ پایگاه نظامی ندارد. از این رو، احتمال می رود که برای مقابله با کردهای جدائی طلب با روسیه، ترکیه و ایران متحد شده و به صورت مشترک با کردهای جدائی طلب به مبارزه بر خیزد.
دولت ایران موافق با استقلال کردستان عراق نیست و سفر ژنرال محمد باقری به ترکیه و به دنبال آن، سفر قریب الوقوع اردوغان به ایران نیز با هدف بررسی این موضوع می باشد. در این میان تهران، به خاطر یک مسئله دیگر نیز در اندیشه و به تلاش افتاده و آن این است که با اعلام استقلال کردستان عراق، مناطق حساس در مرزهای میان ایران و سوریه تحت کنترل کردها قرار خواهد گرفت، مناطقی که راه ایران به دریای مدیترانه را هموار می ساخت. تهران در صدد است که از این مناطق به عنوان کریدور راه زمینی به دریای مدیترانه استفاده کند اما بعید به نظر می رسد که کردها به ایران چنین فرصتی را بدهند…
بر کسی پوشیده نیست که با وجود همه حمایت های آمریکا و اروپا از استقلال کردستان، حفظ آن از تهدیدات ایران و ترکیه کار آسانی برای آنها باشد. از طرف دیگر، با توجه به کم بودن امکانات نظامی «پیشمرگه»های کرد، ایران و ترکیه می توانند به راحتی مناطق کردنشین را بدون تلفات جانی تحت کنترل خود نگاه دارند.
بدین وسیله، یکی دیگر از علل به تعویق افتادن سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آذربایجان که قرار بود روزهای ۱۰ الی۱۱ سپتامبر صورت بگیرد، مشخص گردید و آن این است که رئیس جمهور ترکیه در آستانه ۲۵ سپتامبر همه تلاش ها و توجه خود را به مسئله همه پرسی استقلال کردستان عراق معظوف نموده و در حال رایزنی با کشورهای دوست و نزدیک در این رابطه می باشد اما واقعیت این است که دیگر وقتی باقی نمانده و شمارش معکوس شروع شده است…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا