روسیه

پوتین نگران گسترش بنیادگرایی در روسیه

همزمان با افزایش اعزام نیروهای چچنی به سوریه، نگرانی پوتین از گسترش موج ناآرامی و اقدامات مسلحانه جدایی‌طلبانه در ناحیه قفقاز و جمهوری‌های تازه استقلال یافته این منطقه افزایش یافته است.

یش از یک دهه بود که از شدت نبرد و خشونت جدایی‌طلبان چچنی با نیروهای دولتی ارتش روسیه در ناحیه قفقاز کاسته شده بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) ، همه‌چیز از اواخر سال 1991 میلادی آغاز شد زمانی که جدایی‌طلبان چچنی با استفاده از فرصت به‌وجودآمده در نتیجه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام استقلال کردند. روس‌ها که غرور ملی‌شان خدشه‌دار شده بود دو جنگ علیه چچن را در سال‌های 1994 و 1999 آغاز کرده و طبق روال دوره شوروی به شدیدترین حملات نظامی به شبه‌نظامیان جدایی‌طلب پاسخ دادند.

 پیشینه حضور اسلامگرایان تندرو در قفقاز به سال‌های 1979 تا 1989 بازمی‌گردد زمانی که نیروهای نظامی ارتش شوروی کشور افغانستان را اشغال کرده بودند و دولت آمریکا در جنگ غیرمستقیم خود با شوروی تلاش کرد تا با حمایت از مجاهدین افغان و همچنین گروه‌های افراطی در شمال روسیه به مقابله با بلوک کمونیست بپردازد. همزمان با آغاز بحران سوریه و افزایش حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی و نظامی دولت روسیه از ارتش سوریه انتقاد اپوزیسیون سوریه از مشارکت دولت روسیه در اقدامات بشار اسد علیه مخالفان را به همراه داشت.

سلیم ادریس رهبر گروه ارتش آزاد سوریه اصلی‌ترین شاخه نظامی مخالف دولت سوریه بارها ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه را «تروریست» و «دروغگو» و عامل کشتار شهروندان غیرنظامی در سوریه خواند. تبعات حمایت پوتین از اسد و رویکرد روسیه در قبال حمایت رژیم بعثی سوریه به‌تدریج آشکار شد. با اوج‌گیری بحران سوریه بعضی رسانه‌های غربی از جمله نشریه اشپیگل از اعزام‌ هزاران شبه‌نظامی چچنی به سوریه برای کمک‌رسانی به مخالفان تندرو در داخل خاک سوریه و نبرد علیه نیروهای دولتی سوریه خبر دادند.

همزمان با افزایش اعزام نیروهای چچنی به سوریه، نگرانی پوتین از گسترش موج ناآرامی و اقدامات مسلحانه جدایی‌طلبانه در ناحیه قفقاز و جمهوری‌های تازه استقلال یافته این منطقه افزایش یافته است. رییس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در نشست شورای امنیت ملی این کشور نسبت به افزایش تحرکات فعالیت‌های ضدروسی هشدار داد. پوتین در ادامه گفت که دولت روسیه از جانب بعضی از کشورهای خارجی و سازمان‌های عمومی و بین‌المللی با تهدیداتی مواجه است و این کشورها قصد دارند تا از قفقاز به‌عنوان سکویی برای بی‌ثبات‌سازی روسیه استفاده کنند. رییس‌جمهوری روسیه همچنین خواستار مقابله با این موضوع شد و هشدار داد که در صورت گسترش آن چالشی امنیتی در روسیه پابرجا باقی خواهد ماند.

اشاره پوتین درباره کشورهای خارجی را می‌توان به عربستان سعودی دانست زیرا سعودی‌ها در حمایت از شبه‌نظامیان چچنی نقشی فعال داشته‌اند. سوریه اینک به عرصه نزاع عربستان سعودی، قطر و ترکیه در مقابل دولت اسد و هم‌پیمان اصلی‌اش روسیه تبدیل شده است و به همین خاطر رابطه دو کشور عربستان سعودی و روسیه رو به وخامت گذاشته است. اوج‌گیری اختلافات دوجانبه به‌حدی بود که اوایل ماه اخیر اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که ولادیمیر پوتین در واکنش به تهدید بندربن‌سلطان رییس دستگاه امنیتی سعودی درباره احتمال استفاده از نیروهای چچنی برای برهم زدن بازی‌های المپیک سوچی 2014، پوتین به نیروهای نظامی روسیه دستور آماده‌باش برای حمله به عربستان را داده است. با این وجود خبر مذکور از سوی هیچ منبعی مورد تایید قرار نگرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا