آذربایجانایران

تلاش هدف دار و دنباله دار دولت باکو برای مصادره ی نظامی گنجوی شاعر پرآوازه ی ایرانی

سایت ملی .آذ جمهوری آذربایجان که منتسب به آقای رامیز مهدیف رییس نهاد ریاست جمهوری این کشور می باشد از قول آقای ناظم ابراهیم اف رییس کمیته ی دولتی امور مهاجرین جمهوری آذربایجان نوشت: «برای شناسانده شدن نظامی گنجوی به عنوان شاعر آذربایجانی در دنیا،برنامه های مشترک با مراکز علمی دنیا اجرا می شود و در راستای شناساندن میراث نظامی گنجوی در دنیا کارهای بسیار بزرگی انجام داده می شود. در این اواخر، بین مرکز بین المللی نظامی گنجوی و مراکز بین المللی طرح و لایحه ی بزرگی امضاء می شود».

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، به نقل از خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان این مطلب را ناظم ابراهیم اف در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرده و گفته است، در این طرح، تحقیق و بررسی بیش از پیش میراث نظامی گنجوی و تشریح و تبیین هرچه بهتر آن از طرف محققین بین المللی و شناساندن آن به جوامع بین المللی به زبان آنها مطرح است. تمامی دست نوشته های نظامی گنجوی در کشورهای مختلف دنیا و در تمامی کتابخانه های جهان شناسائی می شود و اینکه ایشان حقیقتأ شاعر آذربایجانی هستند،اعلام شود. همه می دانند که نظامی به زبان فارسی شعر سروده است. این به این معنا نیست که وی فارس بوده است. ایشان در شهر گنجه زیسته اند و بزرگ شده اند و در آنجا دفن شده اند. باز هم اگر می گفتند که اهل آذربایجان جنوبی[مناطق آذری نشین جمهوری اسلامی ایران]هست،ناراحتی مان کم می شد. اما اینکه گفته شود ایشان شاعر فارس هستند،اشتباه است. شاعران و نویسندگانی که به لحاظ ملیت،انگلیسی نیستند اما به زبان انگلیسی شعر و مطلب نوشته اند هیچ کس به آن ها شاعر و نویسنده ی انگلیسی نمی گوید. هر کسی به ملیت و سرزمین خود منتسب است. از این رو،نظامی هم شاعر برجسته ی آذربایجان می باشد و متفکری است که افکار فلسفی آذربایجان را توسعه داده است.

گفتنی است،حکومت جمهوری آذربایجان چندی پیش در راستای مصادره ی این شاعر ایرانی، اقدام به چاپ عکس نظامی گنجوی بر روی یکی از اسکناس های این کشور نمود. هم چنین، در روزهای اخیر در خبر ها آمده بود که دولت باکو در صدد است کتیبه های فارسی آرامگاه این شاعر را با کتیبه های ترکی جایگزین کند.

انتهای پیام

منبع : سایت ملی.آذ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا