آذربایجاناخبارایران

هتاکی نماینده مجلس ملی آذربایجان و رییس گروهک ضد ایرانی «داک»به عقايد و رفتارهاي شيعي مردم جمهوري آذربايجان

صابر رستمخانلي در مقاله اي تحت عنوان « زنده ها و مردگان» در خصوص اجراي مجدد نمايشنامه «مردگان» در روز 24 ژوئن در سالن «تئاتر ملي درام آکادميک» باکو، اجراي اين کمدي را (که در شب قدر اجرا شد)، برگزاري يک عيد فرهنگي و رضايتخبش توصيف کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از مدرن .آذ، صابر رستمخانلي نوشت : « امروز نيز با تماشاي نمايش مردگان، تصوير «کورانديشاني» در جلوي چشم ظاهر مي شود که در «مجالس جهل» با دهان باز و با حيرت، به مزخرفاتي که ملايان ايراني به فارسي جويده و ريخته اند، گوش فرا مي دهند و براي دعواي اعراب در 1400 سال پيش، بيش از فجايع کنوني خودمان دل مي سوزانند ، اشک مي ريزند ، زنجير مي زنند و سر مي شکنند.»
صابر رستمخانلي نوشت : « اين نمايش ما را يک بار ديگر به تفکر درباره زندگي و محيط خود مجبور مي کند و از خود مي پرسيم که آيا ما نسبت به زماني که نمايشنامه «مردگان» نوشته شد، خيلي تغيير کرده ايم؟»
رستمخانلي با تمسخر عقايد و رفتارهاي شيعي مردم جمهوري آذربايجان نوشت : « با تماشاي نمايش «مردگان» ، در مقابل چشم ، گله پولدارهايي ظاهر مي شود که دائم به حج مي روند، اما بي ايمانند و نيز تصوير کساني که از گوش فرادادن به افسانه هاي يهودي که بنام اسلام جعل شده اند، خسته نمي شوند و کساني که نامشان مسلمان است، اما يک روز نيز همانند يک مسلمان واقعي زندگي نکرده اند و همچنين بدبخت هايي که ذاتشان آميخته به دروغ و حرام و پستي و نمک به حرامي است.»
صابر رستمخانلي افزوده است : « با تماشاي نمايش «مردگان»، همچنين مسابقه نصب سنگ قبرهاي گرانقيمت توسط کساني که به زنده ها توجهي ندارند، در مقابل چشم ظاهر مي شود و نيز کساني که وعده بهشت مي دهند و با بيماري تخريب و ساخت ديوارها، ثروت ملت را به تاراج مي برند و هيچ واهمه اي نيز ندارند. همان ها که خدا خدا مي گويند و بي خدايي مي کنند و مجازات هم نمي شوند.»
صابر رستمخانلي نوشته است : « با خود مي انديشم: نه، در اين صد سال ( از زمان نگارش نمايشنامه مردگان توسط جليل محمدقليزاده) ، چيزهاي اندکي تغيير کرده است. در برخي مسايل ، قدري هم پسرفت داشته ايم. فضاي مردگان و «شيخ نصرالله گرايي» (ملايي که در نمايشنامه «مردگان» با وعده بهشت، مردم را فريب مي دهد) نيز نه فقط در آذربايجان ، بلکه در کل جهان اسلام و در کل دنيا تداوم دارد. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا