آذربایجاناخبارنارداران

انتشار نتایج بررسی سازمان «فوروم 18» نروژ درباره اقدامات قضايي خودسرانه علیه روحانیون جمهوری آذربایجان

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پايگاه اينترنتي «خبرمن» ، اين گزارش سازمان «فوروم 18» درباره روحانيون زنداني در جمهوري آذربايجان تحت عنوان «حکم قضايي يک زنداني وجدان ديگر» منتشر شد.
در اين گزارش آمده است : « نوح بالا رحيم اف، امام جماعت شيعه (يکي از مساجد نارداران) و زنداني وجدان، به هجده ماه زندان محکوم و مسجد وي نيز توسط مقامات دولتي تصرف شد. مقامات دولتي محدوديت هاي بيشتري از حد معمول محدوديت هاي مذهبي در اين کشور را عليه نارداران اعمال مي کنند.»
در اين گزارش افزوده شده است : « طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و زنداني وجدان نيز با اتهامات جنايي بيشتري مواجه است. گروه کاري سازمان ملل در خصوص بازداشت هاي خودسرانه و کميته مقابله با شکنجه اين سازمان ، اين اعمال حکومت جمهوري آذربايجان را محکوم کرده اند.»
در گزارش «فوروم 18» افزوده شده است : « شکايت حاج الچين قاسم اف، معاون جنبش اتحاد مسلمانان که وي نيز زنداني وجدان است براي تبديل بازداشت وي به حبس خانگي ، رد شده است و ساير زندانيان وجدان در جمهوري آذربايجان هنوز تحت بازجويي قرار دارند.»
همه اين سه زنداني وجدان، از اواخر سال 2015 تاکنون به مدت بيش از شش در بازداشت به سر برده اند و در اين مدت ماه تحت بازجويي قبل از محاکمه قرار داشته اند.
خديجه اسماعيل اوا، روزنامه نگار و زنداني سابق وجدان ، به فوروم 18 گفت :« اين افراد هيچ جرمي مرتکب نشده اند. حکومت آنها را تهديد تلقي مي کند. زيرا، آنها در جامعه محبوب هستند و توسط حکومت کنترل نمي شوند. آنها هم از جمله زندانيان وجدان مي باشند که به علت استفاده از حق آزادي مذهبي خود، مجازات شده اند. »
اين مدافع حقوق بشر که حکم پنج سال زندان وي در 25 مه با حکم دادگاه عالي جمهوري آذربايجان به سه سال و نيم حبس تعليقي تبديل و از زندان آزاد شد، خود نيز از خروج از باکو و جمهوري آذربايجان منع شده است. او درپي اعتراضات گسترده بين المللي از زندان آزاد شد و به نظر مي رسد محکوميت وي ، تنبيهي بخاطر فعاليت حرفه اي روزنامه نگاري در خصوص فساد مالي و موضوعات حقوق بشري بوده است.
طالع باقرزاده، يکي از تعداد زياد دستگير شدگان در نارداران است که در 26 نوامبر 2015 در جريان حمله پليس به نارداران بازداشت شدند. در اين حمله، دو نيروي پليس و دستکم پنج تن از روستاييان هدف قرار گرفته، کشته شدند و پس از آن، نيروهاي پليس، 14 مسلمان را بازداشت کردند. بعداز اين واقعه، شمار بيشتري از روستاييان نيز بازداشت شدند.
طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان با صدور بيانيه اي از زندان در 23 فوريه تاکيد کرد: « امروز ، تنها سازمان در جمهوري آذربايجان که تمامي رهبران آن به اتهامات واهي بازداشت شده اند، جنبش اتحاد مسلمانان است.»
تعقيب هاي قضايي ، بخشي از اقدامات حکومت براي سرکوب جنبش اتحاد مسلمانان جمهوري آذربايجان از زمان تاسيس در ژانويه 2015 بوده است. طالع باقروف، در حالي که در آن زمان نيز در زندان به سر مي برد، به عنوان رهبر اين سازمان برگزيده شد.
دستگيري اين افراد همچنين بخشي از سرکوب گسترده دولتي عليه حقوق بشر است که دولت جمهوري آذربايجان براي تامين آن ، در قبال سازمان هاي بين المللي تعهد پذيرفته است.
سرکوب گسترده حقوق بشر در جمهوري آذربايجان به دستگيري شمار زيادي از وکلا ، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و شخصيت هاي اجتماعي منجر شده است.
حکومت از هر گونه آزادي مذهبي گروه هايي که مجوز دولتي ندارند، جلوگيري مي کند.
دولت جمهوري آذربايجان همچنين به احزاب و سازمان هاي غيردولتي داراي تمايل مذهبي، اجازه فعاليت نمي دهد.
گروه کاري سازمان ملل در خصوص بازداشت هاي خودسرانه گزارش داده است که در زمان بازديد اعضاي اين گروه از جمهوري آذربايجان در ماه مه، شمار زيادي نامه اعتراضي از زندانيان کنوني و پيشين بخاطر شکنجه و بدرفتاري در زمان بازداشت آنها، دريافت کرده است.
مصاحبه شوندگان گفته اند که در زمان بازداشت با اسلحه به سر آنها ضربه زده شده است و هدف فحاشي و فشارهاي رواني قرار گرفته اند. سرپا نگه داشتن بازداشت شدگان بر روي انگشتان يک پا به مدت چند ساعت ، تهديد به سوء استفاده جنسي و نيز تهديد به بازداشت اعضاي خانواده بازداشت شدگان نيز در اين شکايت نامه ها مورد اعتراض قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا