دسته‌بندی نشده

بیانیه مجمع دفاع از حقوق آذری زبان های جهان به محضر مبارک آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

محضر مبارک مرجع عظیم الشان جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته

با عرض خالصانه ترین سلام ها و درود ها به محضر جنابعالی

فقیهان و عالمان دین چون حضرت مستطاب عالی،امناء رسل و حصن های حصین اسلام در طول تاریخ ، تکیه گاه شیعه در دوران سخت و کفیل ایتام آل محمد(ص) بوده اید.لذا توصیه و نصیحتهای اخیر آن زعیم عالیقدر در مسجد اعظم قم؛به سران باکو در مورد عاقبت ممنوعیت حجاب و دفاع از محبوسین شریعت در این جمهوری،موجب آرامش حال دینداران محبوس و ایجاد نشاط و امیدواری در بین شیعیان مظلوم این خطه گردید.

مرجع عالیقدر:

گرچه در طول تاریخ و در تمام اقصی نقاط عالم؛ تشیع همراه با مظلومیت نمود پیدا کرده است لیکن شیعیان جمهوری آذربایجان طی دو قرن اخیر با مظلومیتی دوچندان همراه بوده است ؛به نحوی که در اوایل دهه 1920 همزمان با قدرت یافتن کمونیست ها ،هشتصد روحانی آذری به طرز فجیعی اعدام شدند که از بین آنان حدود 17 نفر با تحصیل در حوزه های علمیه ایران به درجه اجتهاد رسیده بودند. در سال 1929 حدود 400 مسجد بسته و حدود 120 مسجد تخریب گردید ، مامورین نظام کمونیستی علما و روحانیون را وادار به اقدامات ضد دینی از قبیل سوزاندن قرآن می کردند و با مشاهده مقاومتشان آنها را در چاه هایی که نارگین نامیده می شد می انداختند و چاه را منفجر می نمودند . در طول این سالها مردم غیور و مسلمان آذربایجان در جهت حفظ اصالت و هویت اسلامی خود به شکلهای گوناگون به مقابله با دین ستیزی کمونیستها پرداختند که نمونه عینی از این دلاور مردان، شهریار ملک شرف ، مرحوم آیت الله شهید شیخ غنی باد کوبه ای می باشد .
پس از هفتاد سال تبلیغات ضد دینی و ضد ایرانی،مردم آذربایجان با ضعف دولت شوروی ،در اولین فرصت در 19ژانویه1990م وارد خاک ایران شدند،که به مجرد ورود به ایران ،ناباورانه به مساجد هجوم برده،پرچم امام حسین(ع) را به تبرک تکه تکه کرده و قرآن را روی چشم و سینه نهادند.
علی رغم این تمایلات شدید در مردم جمهوری آذربایجان جهت حفظ هویت اسلامی خود ،آنها اسیر دسیسه های استکبار غرب و نوکران داخلی آنها شده اند.
سردمداران جمهوری آذربایجان با فراموشی پیشنیه دینی و ملی اهالی این دیار هجمه گسترده ای را به باور ها و اعتقادات دینی این مردم مسلمان آغاز کرده اند .
در این راستا اقداماتی نظیر؛ تخریب یا تعطیل نمودن مساجد ، ممنوعیت پخش اذان از مناره های مساجد ، ممنوعیت صدور اسناد هویتی از قبیل شناسنامه و گذرنامه با عکس دارای پوشش اسلامی ، ممنوعیت پخش برنامه های دینی از شبکه های تلویزیونی ، ممنوعیت اقامه نماز در پادگانهای نظامی ، ممنوعیت افتتاح حوزه علمیه ، ممنوعیت افتتاح دفاتر مراجع عظام تقلید ، دستگیری دینداران معترض به ممنوعیت حجاب و محکوم کردن آنها به حبس های طولانی مدت با شرایط نامساعد و سخت و اخیراً نیز برگزاری برنامه مستجهن یوروویژن و فستیوال شراب در ماه محرم و … قابل تامل و بررسی می باشند
همه این دین ستیزیها و فشارها در صورتیست که؛ مطابق ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر ،ماده میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی و ماده 9 کنوانسیون اروپایی، حمایت از حقوق بشر وآزادی های اساسی ، هرکس حق دارد که باور های مذهبی مخصوص به خود داشته باشد و به تبع آن حق دارد که عقاید مذهبی اش را نیز ابراز دارد.
از طرفی ،اصل 25 قانون اساسی کشور جمهوری آذربایجان ، دربند 3 تصریح دارد که دولت برابری حقوق وآزادی های هرکس را ، بدون توجه به نژاد ،ملیت ،دین،زبان ،جنسیت ، وضع زندگی شخصی ، عقیده و …تضمین می کند. اصل 26 نیز به همه شهروندان ،اختیار دفاع از حقوق یاد شده و آزادی را اعطا کرده و دولت را نیز در تحقق این حقوق مسوول دانسته است.
جالب توجه و جای بسیار تالم است که تاکنون ؛هیچ مدعی حقوق بشری هم در مجامع بین المللی از خود نمی پرسد که چطور عده ای سالها بدون هیچ دلیل منطقی و تنها بخاطر دفاع از اعتقادات دینی خود در زندان بسر می برند؟آری این است وضع امروز دنیای ما.
در پایان بر خود لازم می دانیم که مراتب قدردانی خود را از حس همدردی و مظلومیت خواهی مراجع عظام تقلید نسبت به محبوسین شریعت و محبان اهل بیت (ع) در جمهوری آذربلیجان ابراز نماییم.بی شک مقاومتهای شیعیان مظلوم این خطه برای یزیدیان ثابت خواهد کرد که ؛((خون بر شمشیر پیروز است)).

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

مجمع دفاع از حقوق آذری زبانهای جهان

             نقل مطالب با ذکر نام مرکز فرهنگی قفقاز بلامانع است       

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا