آذربایجاناخبار

سفر رییس جمهور افغانستان برای شرکت در نشست «قلب آسیا »به جمهوری آذربایجان

رئیس جمهور افغانستان به منظور شرکت در نشست «قلب آسیا – روند استانبول» که فردا اول دسامبر ۲۰۱۷ برگزار می شود، به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان عصر امروز در رأس یک هیئت عالی‌ رتبۀ دولتی جهت اشتراک در هفتمین نشست وزرای خارجۀ «قلب آسیا – روند استانبول»، به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد.

وی در این سفر دو روزه، ضمن شرکت در هفتمین نشست وزرای خارجه گروه قلب آسیا – روند استانبول که تحت عنوان «امنیت و اتصال اقتصادی به سوی منطقه نیرومند قلب آسیا» برگزار خواهد شد، در رابطه به وضعیت افغانستان و همکاری های منطقه ای نیز سخنرانی خواهد کرد.

غنی در حاشیۀ این نشست با رئیس جمهور آذربایجان در مورد توسعه روابط دوجانبه در زمینه های مختلف و گسترش همکاری های منطقه ای دیدار و گفتگو خواهد کرد.

همچنین در جریان این سفر، موافقت‌نامۀ ترویج و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، موافقت‌نامه در بخش امنیتی، موافقت‌نامۀ همکاری در مورد خدمات هوایی میان افغانستان و آذربایجان، موافقت‌نامۀ همکاری در عرصه های اقتصادی و تجارتی و موافقت‌نامۀ همکاری در عرصه های آموزشی و آموزش عالی میان افغانستان و آذربایجان توسط مقامات مربوطه در حضور سران دو کشور به امضا خواهد رسید.

رئیس جمهوری افغانستان را در این سفر صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، اکلیل حکیمی وزیر دارایی، محمد شاکر کارگر نماینده ویژه رئیس جمهور در امور کشورهای آسیای‌ میانه و محمدهارونچخانسوری معاون ارتباطات استراتژیک و رسانه‌های ریاست عمومی دفتر مقام عالی ریاست‌ جمهوری همراهی می کنند.

بر اساس اعلامیه وزارت امور خارجه افغانستان نشست روند استانبول فردا اول دسامبر ۲۰۱۷ در باکو برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این نشست دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادات کشورهای حامی جهت تهیه نخستین پیش‌نویس اعلامیه کنفرانس وزرای امور خارجه است.

گفتنی است نخستین نشست روند استانبول در سال ۲۰۱۱ در استانبول و با شرکت وزاری امور خارجه ۱۴ کشور؛ شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار شد.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند.

دومین نشست «قلب آسیا-روند استانبول» سال ۲۰۱۲ در افغانستان، سومین دور آن در سال ۲۰۱۳ در قرقیزستان، چهارمین دور آن در سال ۲۰۱۴ در چین، دور پنجم در سال ۲۰۱۵ در پاکستان و ششمین دور آن نیز سال گذشته با حضور نمایندگان ۴۰ کشور در هند برگزار شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا